۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
افزایش مصرف آب در ایلام؛ جیره‌بندی در تابستان قوت گرفت
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش مصرف آب در ایلام؛ جیره‌بندی در تابستان قوت گرفت

ایلام- قطعی‌های مکرر آب در مناطق مختلف ایلام طی چند روز گذشته باعث اعتراض مردم شده است در این بین مصرف بالای آب در استان، امکان جیره‌بندی در تابستان را قوت داده است.

رمضان نوری؛ بازار: استان ایلام از جمله مناطق کم آب کشور است که هر سال در فصل تابستان با کمبود و قطعی آب مواجه است، این مشکل در مناطق روستایی و شهری استان به خوبی دیده می شود.

امسال مشکلات قطعی آب خیلی زودتر از سال های گذشته در استان شروع شده و همین مسئله گلایه مردم را همراه داشته است.  روزانه و به طور مستمر از نقاط مختلف استان ایلام پیام‌ها، انتقادات و شکایات گسترده ای در خصوص قطعی یا کم فشار بودن آب به دست رسانه ها می رسد.

 این موضوع با توجه به روزه دار بودن مردم، بحران کرونا و همچنین نزدیک بودن به تابستان نگرانی هایی را به وجود آورده است

در برخی مناطق آب با فشار بالا و بدون قطعی در دسترس است و متاسفانه برخی اقدام به شست و شو خیابان و خودرو می کنند، در برخی مناطق نیز بی آبی مردم را کلافه کرده است.

قطعی آب در شهر ایلام
یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: متأسفانه در فصل تابستان در طول ۲۴ ساعت حدود ۱۰ الی ۱۵ ساعت و شاید بیشتر با قطعی آب مواجه هستیم.

علیرضا عباسی بیان کرد: این در حالی است که فصل زمستان نیز با قطعی آب ولی با زمان کمی کمتر از عدد فوق روبرو هستیم.

وی افزود: چند سال است قطعی آب در شهر ایلام به عادت تبدیل شده است.

یکی از اهالی روستاهای شهرستان دهلران نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه در فصل تابستان اکثر روستاهای شهرستان با کمبود آب مواجه هستند.

علی عبدی بیان کرد: بیشتر مردم در روستاهای شهرستان دهلران به دیگر شهرهای استان مهاجرت کرده اند که علت اصلی آن کمبود آب بوده است.

وی با اشاره به اینکه چاه های غیرمجاز یکی از بزرگترین مشکلات شهرستان دهلران است، افزود: برداشت های غیر مجاز از چاه های آب استان ایلام موجب پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی شده و لطمات جبران ناپذیری را به سفره های زیر زمینی زده است.

مصرف روزانه ۳۰۰ لیتر آب به ازای هر نفر در استان
مدیر عامل آب و فاضلاب استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و تاکید وزارت بهداشت مبنی بر شستشوی مکرر دست ها، مصرف آب توسط مشترکان به طور متوسط ۲۰ درصد در استان ایلام افزایش پیدا کرده است.

استاندارد کشوری مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه روز ۱۵۰ لیتر است که در حال حاضر این عدد در ایلام بیش از ۳۰۰ لیتر است

وی افزود: همچنین شروع فصل گرما و استفاده از کولرهای آبی باعث شده که مصرف روزانه آب به صورت مضاعفی  افزایش پیدا کند لذا زیرساخت های آبرسانی اعم از ظرفیت انتقال آب و مخازن ذخیره و توزیع آب جوابگوی این میزان مصرف در استان نیست.

وی بیان کرد: موضوع بعد طی چند روز گذشته کولرهای آب وارد مدار شده و بیش از ۶۰ هزار کولر آبی به یکباره روشن شده و هر کولر به طور متوسط در شبانه روز بیش از ۳۰۰ لیتر آب مصرف می کند که این رقم بسیار بالایی است.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان ایلام بیان کرد: از تمامی مشترکان شرکت آب و فاضلاب در سطح شهرها و روستاهای استان تقاضا داریم با همکاری بیش از پیش نسبت به مدیریت مصرف آب اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در صورت افزایش بیش از حد مصرف آب در استان، قطعی آب، جیره بندی یا کاهش فشار شبکه در طول شبانه محتمل است.

تیموری اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب تمام تلاش و توان خود را برای اصلاح و توسعه زیرساخت های آبرسانی سطح استان به کار خواهد گرفت تا شاهد بهبود خدمات رسانی به مردم استان باشیم.

 انتظار می رود مشکل توزیع آب در شهر ایلام و دیگر مناطق استان حل شود و تمامی مناطق به طور عادلانه از این نعمت برخوردار شوند.

همچنین ضرورت تشکیل تیم های نظارتی (پلیس آب) برای جلوگیری از هدر رفت آب از واجباتی است که نباید از آن چشم پوشی‌ کرد.

یکی از مهمترین مشکلات استان ایلام در فصل تابستان وجود کولرهای آبی و در نتیجه بالا رفتن افزایش استفاده از آب است، طبق بررسی های انجام شده در طول شبانه روز هر کولر آبی با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار فوت مکعب، حدود ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

کد خبر: ۲۰٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha