۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
«گندم کاری» دیگر نمی‌صرفد | فرو رفتن کشاورزی در ورطه اقتصاد دولتی
بازار گزارش می‌دهد؛

«گندم کاری» دیگر نمی‌صرفد | فرو رفتن کشاورزی در ورطه اقتصاد دولتی

سمنان- بهره‌برداران بخش کشاورزی بر این باورند که قیمت مصوب خرید تضمینی گندم اصلا مقارن با تورم و افزایش قیمت تولید، بالا نرفته و این امر موجب ضرر کشاورزان می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: چندی پیش خبرگزاری بازار استان سمنان مصاحبه‌ای با رئیس بنیاد گندم کاران استان سمنان و دبیر خانه کشاورز این استان انجام داد که در آن اعلام شده بود قیمت گذاری گندم باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد موضوعی که بارها و بارها از سوی کشاورزان در دولت های قبل نیز بیان شد و مورد مطالبه قرار گرفت.

چند روز بعد از انتشار این مصاحبه موج پیام مردمی در بخش نظرات شما بحث داغ گندم کاری و قیمت گذاری را بار دیگر مطرح ساخت نظراتی که از هرگوشه ایران اسلامی بودند و هر کدامشان مشکلی را از کشاورزان بیان می کردند. این پیام ها و نظرات شما مخاطبان گرانقدر تحلیل بازار آنقدر وسیع و پرتعداد بود که ما را بر آن داشت تا در یک گزارش مجزا نه تنها به این پیام ها بپردازیم بلکه نظرات کارشناسان را هم درباره نظرات شما عزیزان جویا شویم.

گرانی تولید

همراهان این رسانه می‌توانند نقطه نظرات خود را در بخش نظرات شما در انتهای اخبار و گزارش‌های تولیدی خبرگزاری تحلیل بازار استان سمنان بگذارند تا به آنها بپردازیم نظرات شما و سوژه هایتان علی رغم دلگرمی ما سبب می شود تا به مسائلی که اقتصاد کشورمان به آن مبتلا است، از زوایای دیگری نیز پرداخته شود.

پیش از آن اما باید گفت محمد حسین خنکال رئیس بنیاد گندم کاران استان سمنان در مصاحبه با خبرنگار بازار چه گفته بود، نگاهی به خلاصه این مصاحبه می‌اندازیم که در آن خنکال توضیح داد: افزایش قیمت کود پایه پتاس، فسفات از جمله عواملی است که ما خواستار افزایش قیمت گندم هستیم، پتاس حدوداً ۱۳۵ درصد گران‌تر شده و این مهم باعث مشکلات در زمینه تولید گندم می‌شود.

کودها گران شده است

رئیس خانه کشاورز استان سمنان همچنین با بیان اینکه فسفات نیز ۱۲۰ درصد افزایش قیمت در حدفاصل کشت اول سال زراعی جاری داشته است، بیان کرد: کودهای ریزمغذی و سموم نیز افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت داشته است. کشاورزان استان سمنان بارها به ما مراجعه کرده و گلایه دارند که هزینه‌های تولید با قیمت خرید همخوانی ندارند.

افزایش قیمت کود پایه پتاس، فسفات از جمله عواملی است که ما خواستار افزایش قیمت گندم هستیم

وی با بیان اینکه کشاورزان اعتقاد دارند که باید قیمت گندم با توجه به تورم تغییر کند، ابراز کرد: تمام این مسائل را در نامه‌ای خطاب به بنیاد گندم کاران کشور بازتاب یافته و امیدواریم که این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. ما معتقد هستیم که تجدید نظر و افزایش قیمت گندم در سال جاری با توجه به افزایش هزینه های تولید، باید صورت گیرد.

«گندم کاری» دیگر نمی‌صرفد | فرو رفتن کشاورزی در ورطه اقتصاد دولتی

زیر ۲۵ هزار تومان صرفه ندارد

برخی پیام‌های شما همراهان که البته به دلیل وسعت تعدادشان نمی توان به همه آنها پرداخت نیز به این شرح است: کاربری به نام کشاورز می نویسد: گندم زیر ۲۵ هزار تومان بصرفه نیست کود پتاس و تقویتی و ۲۰۲۰ از ۶۰۰ هزار تومان به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران شده است و اصلا بصرفه نیست.

کاربر دیگری که نام خود را ذکر نکرده بیان داشت: هزینه های کشت و قیمت ادوات بسیار بالا رفته و قیمت گندم قطره چکانی افزایش می یابد این چند سال دیم کاران به علت خشکسالی پیاپی زیان دیده اند قیمت گندم بایستی ۲۰ هزار تومان باشد سجاد کاظمی زیر پیام کاربر قبل می نویسد: قیمت گندم زیر کیلویی۲۰ هزار تومان باشه سال دیگه هیچ کس گندم نمیکاره اون وقت باید با قیمت دوسه برابر وارد کنن.....

دیگر کاربر بیان می کند: قیمت گندم باید بالای ۲۰ هزار باشه، کشاورر زیر قرض بدهی نابود شده ، قیمت و بالا ببرید و گرنه تحویل نمیدیم علی نیز می نویسد: قیمت باید بالای ۲۰ هزار باشه و گرنه کشاورز باید زمین شو بفروشه بدهی هاشو بده.... دیگر کاربر که نام خود را قید نکرده نیز می‌گوید: اگه اینجوری پیش بره با این همه افزایش قیمت کود و قیمت ادوات، دیگه هیچ کس گندم نمیکاره

گندم خود به دولت تحویل نمی دهم

علی کشاورز می نویسد: بنده ازکشاورزان باسابقه استان همدان هستم اگر گندم ازکیلویی ۲۰هزارتومان کمترشود، یک کیلو گندم به دولت تحویل نخواهم داد کاربر بعدی از کرمانشاه معتقد است: من خودم پارسال ۲۰هکتار گندم دیمی بیمه کردم چهار میلیون دادن و جالب اینجاست کرمانشاه خشکسالی ۱۰۰درصد بود امسال بیمه نکردم و چند بار هم از جهاد تماس گرفتند.

گندم زیر ۲۵ هزار تومان به‌صرفه نیست

یک کاربر در پیام کوتاه نوشته است: گندم باید قیمتش نصف یه دلار باشه تا بصرفه کاربری بنام سعید معقد است: متاسفانه درکشور ما فقط تولیدکنندگان هستند که ضرر ناکار آمدی مسئولان را می‌بینند گندم قیمت زیر ۲۰ تومن صرفه نداره با این گرونی هیچ توجیح اقتصادی ندارد دیگر کاربر هم می‌نویسد: سال ۹۶ دلار هزار تومان بود گندم ۹۰۰ تومان بوده حالا دلار ۴۵ برابر شد گندم هم باید ۴۵ برابر بشود تا زیان ده نباشد

ناشا کاربر دیگر می نویسد: من خودم کشاورزم و با تجارب خودم می گویم. متوسط عملکرد گندم دیم سه تن و آبی پنج تن در هکتاره و خرج هر هکتار ده میلیون تومان؛ پول سه تن گندم می شود ۴۰ میلیون و هر هکتار گندم دیم ۳۰میلیون تومان سود دارد و گندم آبی بالای ۵۰ میلیون؛ سه هکتار گندم بکاری درآمد یکسال کارمند دولت درآمد داری. مردم الکی نق میزنن. پارسال دوبرابر شد انتظار دارن هرسال دو برابر بشود. اگر قیمت گندم بیش ازین بالا بره خیلی از مردم نمیتوانند نان خالی بخورند چون تورم دو برابر الان می شود. پس قناتت داشته باشید.

هزینه‌های کشاورزی

به محض اینکه کاربر ناشا این نظر را داد تعداد زیادی مخالف با نظر وی به او اینطور پاسخ دادند: چطور حساب کردی هکتاری ۱۰میلیون خرج داره؟ هر هکتار ابی فقط ۳۰۰کیلو بذر میبره کیلویی ۱۵هزار تومان سم کود پول اجاره زمین پول اب تراکتور اینها را حساب کردی اصلا تو اصلا کشاورز نیستی.

یا کاربر دیگر نوشت: دوست عزیز اگر واقعا کشاورزی بگو چه جور کاشتی هزینه اش ۱۰ میلیون شده اجاره زمین با آبش هکتاری ۵۰ میلیون شده ادوات هکتاری ۱۰ میلیون میشه بذر و کود فقط برای کاشت ۱۰ میلیون کود و سم بهاره ۱۰ میلیون میشه برداشتش پنج میلیون میشه هزینه شما چه طور ۱۰ میلیون شده ؟؟

«گندم کاری» دیگر نمی‌صرفد | فرو رفتن کشاورزی در ورطه اقتصاد دولتی

هزینه تراکتور و ادوات گران شده است

سعید مکسایی هم نوشت: برادر برا یک هکتار هزینه تراکتور برا آماده کردن زمین پنج میلیون دو بار سم بزنی یک میلیون کمباین هم دیگه سه تومن میشه هکتاری پنج تومان فقط بذر میشه اگه آب و زمین برا خودتم باشه با کود و سم حداقل شش میلیون زحمتش هم خودت بکشی۲۰تومن خرج داره گندم زیر ۲۰تومن باشه واقعا نمی صرفد.

پیام ها بسیار هستند اما سراغ محمد حسن رضوانی کشاورز و کارشناس کشاورزی می رویم وی از طریق فضای مجازی و به درخواست خبرنگار بازار در ۷۲ ساعت پیش از مصاحبه تمام کامنت های مردمی را خوانده تا از او درباره نظرات مردم سوال کنیم و وی اینطور پاسخ دهد: کشاورزان به واقع درست می گویند صحبت منطقی است چرا که شما باید در زمان قیمت گذاری هزینه تولید را هم در نظر بگیرید.

رضوانی بیان کرد: هر قلم کالایی که باید در زمینه کشاورزی تولید شود چندین عامل را نیز در درون خود دارد شامل زمین، آب، کود، ادوات، کارگر و هزینه هایی که اصلا به چشم نمی آید مانند حمل و نقل، سوخت، برق حتی کسورات و هدر رفت و ... لذا شما نمی توانید برای کالایی که تولیدش برای شما ۱۵ هزار تومان هزینه دارد توقع فروش ۱۷ هزار تومانی داشته باشید چرا که آن تولید کننده نیز خانواده دارد مخارج دارد و باید ارتزاق هم کند.

وی با اشاره به اینکه یک کاربر اعلام کرده بود که کشاورز اندازه کارمند درآمد دارد این نظر عمق عدم آگاهی مردم ما نسبت به کار کشاورزی است چرا که کشاورزی اگر۱۰ برابر حقوق یک کارمند در سال درآمد نداشته باشد باید درب آن را بست زیرا کسی مغز و عقل خود را از دست نداده که زمین و کود و بذر و آفتاب و سرما زدگی و گرما و کنار خانواده بودن و تفریح و مسافرت و همه چیز را رها کند یک عمر جان بکند که برای مردم دیگر غذا تامین کند، تاکید کرد: کارمندی که عنوان می شود آیا ۲۴ ساعت می تواند یک پا یک باغ را آبیاری و بیل بزند؟ لذا این نظر بسیار ناجوانمردانه است.

هزینه ها باید جبران شود

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه وقتی پزشک ماهی ۵۰ میلیون تومان درآمد دارد مردم می گویند دو دهه درس خوانده سختی کشیده اما نوبت به کشاورز که می رسد فکر می کنند کشاورزان نشسته‌اند چای هیزمی می‌خورند منتظر هستند که از زمین پول در بیاید، گفت: مشکل ما دقیقاً در همین زمینه است که قیمت گذاران کمترین تصوری از کار کشاورزی ندارند.

کشاورزان به واقع درست می گویند صحبت منطقی است چرا که شما باید در زمان قیمت گذاری هزینه تولید را هم در نظر بگیرید

رضوانی با بیان اینکه تنها راه نجات کشاورزی ایران این است که از بخش دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شود، بیان کرد: تا زمانی که پای دولت در کفش تولید کننده باشد همین آش و همین کاسه خواهد بود و مشکلات رفع نمی شود اگر دولت تولید کننده خوبی بود امروز صنایع دولتی ما مانند ایران خودرو و سایپا باید در منطقه و خاور میانه می درخشیدند نه اینکه تولیداتشان مورد تمسخر و جوک سازی مردم باشد لذا انتهای اقتصاد دولتی همین است یا ورطه نابودی یا دشواری و کلافگی؛

وی با بیان اینکه اگر امروز خشکسالی است اگر امروز کود گران می شود اگر امروز ادوات کشاورزی میلیارد ها تومان قیمت دارند این دولت است که مقصر است، افزود: هیچ کشاورزی هیچ مردمی هیچ کارمندی هیچ باغداری مسئول تورم نیست بلکه سیاست مداران هستند که تورم را ایجاد می کنند.

یارانه دولت و ضرورت تغییر رویه

این گزارش را با نظر حسین یک مخاطب به پایان می بریم که اعلام کرد: نمیدانم چرا دولت بجای این که یارانه گندم رابه کشاورزداخلی بدهد تا کشاورز برای تولیدتلاش بیشتری بکند یارانه گندم را به کشاورز خارجی میدهد. هم اکنون یک تن گندم خارجی برای دولت ۷۲۰ دلار آب میخورد.

در خاتمه باید گفت بهره برداران بخش کشاورزی واقعاً با تصمیمات نادرست دولتمردان به این باور رسیده اند که باید دولت از تولید فاصله بگیرد وگرنه وضعیت همین است که شاهد هستیم. از سوی دیگر تولید در بخش خصوصی روز به روز در رقابت کیفیت و قیمت پائین تر قرار می گیرد اما در اقتصاد دولتی روز به روز شاهد افزایش قیمت هستیم که هیچ توجیهی هم برای آن وجود ندارد.

مانند پژوه ۲۰۷ که هنوز کسی نمی داند چرا باید به یک میلیارد تومان نزدیک شود در صورتی که در دیگر کشورها حتی هشت هزار دلار هم قیمت ندارد. بالاخره باید دید که آینده کشاورزی ایران که آسمان ابری دارد چه می شود. از شما همراهان خوب خبرگزاری بازار ضمن تقدیر برای ارسال بالغ بر ۴۰ پیام و کامنت درخواست می کنیم بازهم پیام ها و نقطه نظرات خود را برای ما در بخش پیام های شما ارسال کنیم.

کد خبر: ۲۰۶٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 64
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسماعیل IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      9 0
      من یک کشاورزچقدرگندم بفرشیم یه تراکتوربخریم اسم ماشده کشاوروز۰تراکتورهاراصاحب نماینده گی تراکتورمیخوره دولت اصلاکشاورزنمی شناسه
    • اکبر IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      9 0
      قیمت جهانی گندم یک تن ۷۲۰ دلاره میشه کیلوی ۳۴هزار تومان شما میخوای ۱۵هزار تحویل بگیری لاقل ۲۵هزار تحویل بگیر
    • کمال مجسم IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      9 1
      سلام خدمت دوستان ، میخواستم به اون عزیزی که میگه ۱۵هزارتومان قیمت عادلانه هستش یه نگا به قیمت ادوات کشاورزی بندازه فقط تعمیریه تراکتورپنجاه میلیون درمیاد دوست عزیز میخوای با این وضیعت کشاورزچیکارکنه ازکجا بیاره هزینه کنه ؟؟؟؟
    • جوزی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      9 0
      سال 1400دولت از کشاورزان گندم هر کیلو 11/500خریداری کرده که دقیقا در اون زمان طلا هر گرم یک میلیون و صد هزار بوده و الان اول اسفند دو میلیون دویست هزاره و همه چیز بالای صد درصد گران شده و دلار 23هزار شده 50هزاز و چطور دولت قیمت تضمینی 15اعلام کرده این منصفانه نیست بخدا قسم گوسفند میکنم تو پنج هکتار گندمم اما تحویل دولت نمیدم
    • حاجی رضاالفتیان IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 0
      باتوجه به فقیر بودن زمینهای کشاورزی وگران شدن انواع کودهای تقویتی گندم زیر بیست هزارتومن یعنی این که کشاورزان زمینهای خود را جهت کشت سیفی کاری هر هکتار ۷۰ میلیون اجاره خواهند داد وبدون هیچ هزینه ای پول خوبی بدست خواهند آورد و با تغذیه زمین توسط سیفی کار کشت بهاره وتابستانه خوبی خواهند داشت
    • حاج اکبر IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      9 0
      آقا شما قضاوت بکنید با این قیمت تضمینی گندم15هزار وقتی که هزینه تا برداشت رو حساب بکنی میبینی فقط خودتو الاف کردی خداشاهده هر قلم کالا تو بازار پنج برابر شده هزینه سر سام آور شده ما کشاورز به چه امید بریم تو زمین
    • صمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 0
      من 11هکتار زمین دیم دارم به علت بالارفتن خرج نتونستم همشو کشت کنم فقط دو هکتار کشت کردم ولی حالا با این قیمت تضمینی 15هزار واقعا تحویل نمیدم میدم گوسفند بخوره بصرفه تر هستش گوسفند شده کیلیویی 170هزا. زنده دولت بره گندم بخره
    • کشاورز IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      8 0
      به نظرم کشاورزان نباید به دولت گندم تحویل دهند ...والسلام... مگر قیمت گندم اصلاح شود ...چون گندمکاران حکم کارگران تو معدن برا دولته...دولت به فکر کشاورز نیست ...دولت فقط به این فکر میکنه که نان ارزان بده به مشتری ...ومنت سر مردم بز اره به بهای نابودی کشاورز
    • اثیر اخسیکتی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 0
      نرخ واقعی در حد ۳۰هزار تومانه. کشاورزان ما انسانهای سخاوتمندی هستن ولی زیر ۲۰ تومن اعلام نرخ کنید سیلوهای خالی از گندم داخلی نصیب دولت می‌شود. همچون تجربه سال ۱۴۰۰ و سال ۱۳۹۹. قاچاق به کشورهای همسایه. خوراک دام و انبار کردن رو همه بلدن. اگه تحویل دولت میدن بخاطر حس وطن پرستی کشاورزان هست ولی حدی داره. تا بینهایت نمیشه. عاقل باشید و نرخ را واقعی کنید. نگید ۱۵ تومن برآورد کردیم مناسب هست. در عمل مناسب نیست. خانه ویران کنه.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      8 0
      همه چیز را باید از جیب کشاورز دولت پرداخت کند کشاورز مگه مسعول تورم کشوره کشاورز روهم دولت حساب کنه کشاورز کشور دیگه هست
    • جعفر IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      8 0
      خدامیدون با این قیمت صرف نمیکن تمام موارد ازجمله اجاره زمین که این روزا خیلی بالا رفته خرج کاشت و داشت و برداشت حساب کنی چیزی باقی نمی‌ماند ی کشاورز یک سال باید تلاش کند تازه اگه سرما نزن اگه گرما نزن در معرض سیل هست آتش نگیرد اگه سالم به مقصد برسون بازم صرفه اقتصادی نداره
    • حمیدرضانجاری IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      6 0
      سلام بنده کشاورز هستم نمی‌دادم چرا مسعولین فکری باحال کشاورز نمیکنن واقعا خرج‌ها خیلی زیاده اگر امسال گندم زیر25باشدکسی گندم تحویل دولت نمیدهت.
    • HM IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 0
      سلام من کشاورز تولید کننده باید ادوات کشاورزی و نهادها و هزینه های کشاورزی را با دلار آزاد و 48هزاری تهیه کنم و موقع فروش با دلار دولتی رقابت کنم چون محصولات کشاورزی با دلار دولتی وارد می‌شود و چرا دولت با همان دلار دولتی محصولات ما را نمی‌خرد چرا به همان قیمت بازار آزاد جهانی محصولات کشاورز را نمی‌خرد در حالی که کل دنیا به کشاورز سوبسید می‌دهند و حمایت می‌کنند ولی کشور ما دولت و دلال با دلار دولتی با کشاورز رقابت می‌کنند و دولت سوبسید را به وارد کننده و کشاورز خارجی میدهد
    • امیرخان IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 0
      اگه واقعا دولت به فکر کشاورزه گندم از خارج وارد میکنه ۴دلار بیاد از مردم بخره یه دلار
    • عباس IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 1
      سلام گندم زیر ۲۵ هزار به صرفه نیست .
    • علی آذرافشان IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      8 0
      قیمت گندم باید ۳۲هزارتومان باشه البته کل سمومات وکودوادوات تواین قیمت فعلی باشه اگربازهم تورم بالابره قیمت کندم از۳۲ ه ارتومان هم بالابره
    • حسین اکبری کشاورز IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 0
      هزینه بالا رفته کشاورز توان تولید ندارد گندم باید حداقل بالای کیلویی 22000تومان داشته باشد
    • جاوید IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 0
      واقعآ اگر گندم زیر ۲۰ هزار باشد یک کیلو من تحویل دولت نمی‌دهم چون کالای خودم هست ساحبشم خودم هستم
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 0
      دولت تنها ظلم در حق کشاورز میکند زورش خوب به کشاورز میرسد
    • مهدی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 0
      آقایون قیمت جهانی گندم یکونیم دلار هست که میشه با دلارامروز معادل 70 هزار تومان چرا گندم کشاورز 15هزارتومن
    • عماد IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      6 0
      هزینه هر کیلو گندم ۲۵ هزار تومان به صرفه نیست
    • حسین IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      5 0
      هیچ کس باکشاورز قابل قیاس نیست،هرکشاورزبه نوبه خوددکترای کشاورز دارد نه لیسانس یادکتربایک خودکاردوهزارتومانی یک شبانه روزملک بازمین مربوطه ۱۰میلیارتومان قیمت داردبا۳۰تن تولیدگندم یک سال حالا زحمات وبقیه هزینه هاهم بیادروش
    • مهدی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      6 0
      گندم قیمت جهانی یکونیم دلار هست چرا 15تومان اگ بخوان وارد کنن باید کیلو70تومان بخرن دارن با کشاورز ظلم میکنن امروز سم دوباره گران شده بود
    • US ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 0
      خدا خیرتون بده انشا الله من امیدم از بوکان واقعا حرفاتون حداقل کشاورزان و یکم امیدوار کرد به کشاورزیشون
    • سینا زینی وند IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      3 0
      هزینه گندم بیش از حد شده اجاره هر هکتار زمین آبی 30میلیون هزینه هر هکتار مفت حساب کنی 20میلیون میشه یعنی با قیمت هر تن 15هزار حساب بشه 3300کیلو گرم فقط برا هزینه یعنی اون مقدار سود باشه اونم تورم جبران نمیکنه توانای کشت سال قبل داشته باشی یعنی اون مسئول جاش گرمه یه بارم به فکر گندم کار باش
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      10 0
      واقعا قیمت گندم زیر ۲۵ هزار یعنی هیچ
    • علی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 0
      کشاورز در حال فروختن زمین زراعی هست ، دیگه کشاورزی نمونده با این قیمت های تضمینی پایین گندم. کشاورز میشناسم با ۲۰ سال تجربه زمین کشاورزی شو بابت قرض فروخته و الان بیکار هست
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      5 0
      تنها قشری ک حکومت بهش ظلم می‌کنه کشاورزه.اگه این قشر زحمت کش نباشه کشور گشنه میمونه. فک میکنین گندم خارجی رو میشه خورد . اگه گندم خودمون و قاطی گندم بی کیفیت خارجی نکن اصلا قابل استفاده نیس
    • وریا زندی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      6 0
      زیر 25دیگه جواب نمیده
    • نصراله IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      5 0
      سلام کارمند دولت در سال کلی تعطیلی دارد که پولش از دولت میگیره کشاورز بد بخت نه تعطیلی دارد نه میتونه مسافرت بره واز همه مهمتر عمرش صرف کار میکنه
    • 9 IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      5 0
      زیر25تحویل نمیدم
    • ننن IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      3 0
      واقعا برای کشاورز نمیصرفه ۳۰ هزارم نمی صرفه خیلی گران شده کاش بجای کاشت گندم که دویست تومان دادم بذر میدام خودرو یت طلا الان بدونه هیچ دغدغه ای ترس ولزی کلی سود میکردم حالا کوتا بهارش باران باشه یا نباشه اگرم باشه که خرج ادوات کشاورزی انقدر زیاد شده که اگر مال خودمو بده هزار بار شکر خواهم کرد و دیگر گندم نمیکارم چرا چون سودی نداره فقط خاک بازیه....
    • رضا IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      9 0
      خداوکیلی هم گندم هم چغندر قند خیلی پایین هستش بیایین دولت کود سم ادوات و کم کنن گندم نرخ پایین بخرن
    • حسین IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 0
      سلام. اگه قیمت گندم اصلاح نشه تمام گندم هادامداران ومرغ داران وکارخانه هاخوراک دام می‌خرند.
    • کشاورز IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 0
      سلام من کشاورز هستم واقعا حرف آقای رضوانی حرف دل کشاورزان ایران هستش. امیدوارم با تعیین نرخ عادلانه حق کشاورز ضایع نشه مگه کشاورز جای دولت نشسته که باید یارانه نان از جیبش در بیاد
    • Amra sify GB ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      6 0
      من خیلی فکر کردم دیدم اگه به جای گندم جو بکارم برام میصرفه چون جو رو میدم گوسفندان میخوره روز به روزم گوشتش گران میشه
    • رضا IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      3 0
      قیمت گندم اگه 30تومان هم بشود بااین هزینه ها مقرون به صرفه نیست همه زمینه‌ها رها می‌کنند میروند دنبال شغلهای کاذب درحاشیه شهرها
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      9 0
      قیمت گذاری گندم کارشناسی شده نیست ای کاش دربتن تولید بودند وبا تولید سروکار داشتند مدرک میکردند هزینه ها رو اگه قیمت گذاری کارشناسی شده باشد وبرای کشاورز بصرفد سیب زمینی نمیکار د ، گندم می‌کارد مسولین دررابطه با قیمت گذاری گندم سخت دراشتباه هستند حرف کشاورز هم براشون ارزشی ندارد همه تصمیم گرفتن جو کشت کنن کاش بیان تومراکز خدمات بلوند تا کشاورز درخون دل کنن تا خون دل این بیچاره هارو بشنون
    • سعدی IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      3 0
      برحسب چه چیزی قیمت گذاری میکنید ماکشاورزان زحمتکش ومدبرکشورمان هستیم اینها همش ضرره پارسال یه لقمه حلال گیرمون اومد امسال کربلاش نکنید این قیمت فقط هزینه کود،سم،شخم،بذر،آفات،کمباین،وکارگر،هستش
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      4 1
      قيمت گندم تقريبا حو حوش 6دهم دلار هست الانم بايد همين باشه اگر كشاورزان كشت نكنند بايد همين گندم رو چند برابر وارد بكنند...
    • حسن DE ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      9 0
      سلام دیگر داریم آخرین نفس های خود را می کشیم،،نمیدانم چرا به کشاورزی و کشاورزان توجه نمی شود،،همه چیز گران شده بجز گندم،،امسال چه اشتباه بزرگی کردیم که گندم کاشتیم،،اگر قیمت گندم را زیاد نکنند یک کیلو هم به دولت تحویل نمی دهیم،،نمیتوانیم زندگی کنیم،،قاچاقچیان گندم را خیلی بالاتر از دولت می خرند،،اگر نشد باید به آنها بفروشیم
    • اکبر IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      8 2
      سلام دوست عزیز قیمت هر تن گندم وارداتی 387دلار هستش نه 720دلار.پس میشه حدوا 18500تومن
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      9 0
      فقط میتونم بگم قیمت دولت قیمت مسخره ایست که برای تحویل گندم کشاورز تصویب شده، در صورتی که سم و کود قیمت صد برابری شده، پول کارگر و سم پاشیش هم هم ۵۰ برابر شده ، گاوآهن و دوتا دیسک و نوار قطره ای و آبیاری و گازوئیل و غیره دیگه نگم، قیمت جهانی گندم ۷۷۶تا ۸۰۰دلار شده. سیاست غلط دولت کشاورز و کشور را به ورطه فقر و نابودی میکشاند.
    • ابوالفضل IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      4 0
      این بابایی که نوشت هکتاری ۱۰ملیون خرجداری بیاد تا من هکتار ۲۰ ملیون بهش میدم بکاره برامن
    • رسایی از رامهرمز خوزستان IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      3 0
      من کشاورز عمده کار استان خوزستان هستم. اصلا گندم تحویل نمیدهم.چونکه خدماتی دریافت نکردم
    • محسن IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      3 0
      نظر همه کشاورزان محترم ولی اون شخصی که کشاورز رو با کار مند مقایسه میکنه خدا وکیلی یه کارمند در طول سال به اندازه پنج روز یه کشاورز کار می کنه
    • بهادری IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      2 0
      سلام سال۴۰۱زمینهای دیم ما یک تن نداد من هم کشاورزم دربهترین حالت بارش خوب باشد زمین دیم درخراسان ۲ تن میده
    • علی محمد IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 0
      بنظر من اگه قیمت نهاده ها همینطور بره بالا سال آینده کشت گندم بطور شدیدی کاهش پیدا خواهد کرد ....من خودم گندم دارم و هر هکتار ۵۰ تومن خرجش شده و با این قیمت گندم هیچی گیرم نمیاد .... قیمت گندم زیر ۲۰ تومن نباید باشه وگر نه ضرر میکنیم .تو رو خدا بفکر ما کشاورزان باشید اگه ما ضرر کنیم در آخر همه کشور ضربه این خسارت ما رو خواهد خورد...چون منه کشاورز دیگه گندم کشت نخواهم کرد ..ذرت علوفه میکارم یا کلزا یا چغندر یا اصلا هر چیز دیگه جز گندم ...
    • مجد IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 0
      مشکل اساسی تعیین قیمت مسئول مربوطه هست که از کشاورزی فقط شاید کتاب خونده وبس.با این تورم اگر بفکر ما کشاورزان نباشن و قیمت بی پایه و اساس بدن.باور کنید سال دیگه باید فاتحه گندم و ... رو بخونید. واقعا نمیصرفه،،،??????
    • احمد خدیو IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 0
      سلام با 40 هکتار زمینی که دارم الان 5 ساله توی نوبت تراکتور هستم وقتی جهاد یه تراکتور به کشاورز نمیده تازه اونم دیگه جمع شد میگن فقط نقدی اهل زنجان
    • کشاورز مقروض IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      2 0
      سلام مصوبه خرید تضمینی گندم رو لطف کنید تا از دیوان عدالت اداری پیگیر ابطالش بشیم
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 0
      خدا سر شاهد اگر قیمت بالای ۲۰تومان بالا نمی برن من کشاورز بدبخت به دولت محترم نمی دهم انبارش می کنم
    • سجاد IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 0
      زیر۲۰هزار هم نامردیه هم ناجوانمردی حالا هعی دستوری قیمت بدید محصولاتمون رو مفت از دستمون بگیرید تا نتونیم زندگی کنیم
    • هادی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 0
      گندم رابه دلاربخرید سودی که بیکانه میخوره بدین به کشاورزخودمون بزارید چرخ کشوربچرخه من سالانه ۴۰تن به دولت گندم میدم اگرحمایت نشه آرد میکنم به بهترین پول میفروشم آزاد آزاد کشاورز واقعا قشربدبختی است برسید بهشون میوه مفت گندم مفت درزمان قدیم یک گیلوگندم درمقابل یک گیلو انگور بوده خودتون حساب کنید الان انگور بالای ۳۰ یا۴۰ هست؟
    • حمودی IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      3 0
      سلام دولت متاسفانه تورم رودرنظرنمیگیره مردادماه باپول ۶۵تن می‌توانستم ماشین اپتیما ۲۰۱۸ اروندی بخرم الان باید پول ۱۸۰تن بدم تا بتونم این ماشین روبخرم چرا دولت حامی کشاورز نیست
    • محمود IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 9
      اگرگندم گران شود این دفعه فاجعه ی انسانی اتفاق می افتد چون همه چی به گندم متصل هست امیدوارم دولت این بار تصمیم درستی درباره قیمت گندم بگیرد
    • عبدالله حضرتی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 1
      امسال سمت ما خشکسالی هستش.اگر این قیمت هم که میگن افرایش پیدا نکنه . کشاورزی کلا نابود میشود.البته دیم کارها
    • کشاورز IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 0
      واقعا حرف آقای رضوانی حرف دل همه کشاورزان هست... من که 230 میلیون فقط پول اجاره دادم اگه طلا خریده بودم بدون دردسر سود کرده بودم بدون هیچ استرسی که بشه، نشه گندم..
    • امیر IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 0
      گندم ۳۰هزارهم نمی صرفه الان ساعتی قیمت همه چیز بالا میرود ولی از مهرماه برای مردادماه یک سال دیگر دولت قیمت تعیین میکنه ووووووووووخدامیدونه قیمت ها تا اون وقت چی شده. کشاورز۱۰۰سال هم با کشاورزی کردن به هیچ جانمیرسه
    • احمد IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      0 0
      گندم ۱۳ تومن خوراک دام ۱۵ تومن پس دامدارا گندم بخرن مصرف کنن دو تومن به صرفه تره.تفاله خشک چغندر ۱۲ هزار تومن اما خود چغندر ۲۵۰۰ ینی دامدار اگه چغندر نقدی بخره و مصرف کنه با انرژی کاملش ۹۵۰۰ بصرفشه.حالادولت بشینه قیمت دستوری بده
    • غرب کرخه IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
      0 0
      قیمت کمتر 25تومان ظلمه
    • کریم IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
      0 0
      کشاورز مگه خرج خونه زندگی نداره باید به کشاورز امید بدید باز کشت کنه کمتر 25تومان اصلا صرف نمیکنه اگه گرون نشه ازاد میفروشیم
    • مهدی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      10 0
      با سلام. والله من ۳۰ ساله که کشاورزم پدر و پدر بزرگ من هم کشاورز بوده اند تا امروز بالای ۲ تن در هکتار در دیم برداشت نکرده ام اون هم در پربارشترین سالها.نمیدونم اون دوست عزیز چطوری ۳ تن برداشت کرده. بعدشم دولت وقتی میاد واسه کشاورز بدبخت نرخ تعیین میکنه چرا تراکتور خودشو به نرخ جهانی به کشاورز قالب میکنه؟؟؟؟
    • یاسر IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
      0 0
      قیمت گندم با دلار باید تقریبا برابر باشه وگرنه نمی صرفه .تو آمریکا قیمت گندم ۹دلار ۷سنت هستش حالا شما محاسبش کنید با قیمت گندم خودمون به والله نمی صرفه قیمت هر گالن گازوئیل آزاد از ۱۰۰هزار تومن بیشتره روغن برا موتور اب کلا هزینه ادوات گرانه .اگه اگه زیر ۲۰تومن باشه نمی کارم