۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
تعدیل قیمت واحدهای مسکن ملی برای چندمین بار| نرخ سود ۲۳ درصد؛ تردید دولت در بازپرداخت اقساط
«بازار» گزارش می دهد

تعدیل قیمت واحدهای مسکن ملی برای چندمین بار| نرخ سود ۲۳ درصد؛ تردید دولت در بازپرداخت اقساط

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی این روزها به اصلی ترین چالش طرح نهضت ملی مسکن بدل شده و به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی درصدد بررسی تعدیل قیمت واحدهای مسکن ملی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در اوایل سال جاری بود که وزارت راه و شهرسازی از ساخت مسکن ملی با حداقل هزینه خبر داد و طبق آخرین بررسی های صورت گرفته در همان روزهای نخستین سال جاری، قیمت ساخت نهضت ملی مسکن در هر مترمربع معادل ۴.۵ میلیون تومان برآورد شد که البته قرار شد در سال ۱۴۰۱ تعدیل‌های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود.

از زمان اعلام قیمت و در فراخوانی که برای مشارکت سازندگان در طرح نهضت ملی مسکن با نرخ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع اعلام شد بیش از ۹ ماه می گذرد و از آنجا که قرار شد تعدیل‌های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود وزارت راه و شهرسازی در تازه ترین بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که برای اینکه با سازندگان تعامل بهتر و بیشتری برای سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن داشته باشد قیمت واحدهای مسکن ملی را برای چندمین بار در سال جاری تعدیل کند.

در همان روزهای نخست سال جاری، اعداد محاسبه شده از طریق فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه بود و تمام پروژه‌هایی که در مرحله اجرای عملیات ساخت قرار داشتند از «اقدام ملی تا نهضت ملی» همه بر اساس همین فرمول در حال تکمیل بودند

در همان روزهای نخست سال جاری بر اساس پیگیری از نحوه محاسبه هزینه ساخت نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۱، اعداد محاسبه شده از طریق فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه بود و تمام پروژه‌هایی که در مرحله اجرای عملیات ساخت قرار داشتند از «اقدام ملی تا نهضت ملی» همه بر اساس همین فرمول در حال تکمیل بودند.

در همان روزها معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به ریاست محمودزاده اعلام کرد که برخلاف این ادعا که با این رقم‌ها نمی‌شود خانه ساخت، عملیات ساخت‌وساز متوقف نشده است.

هر چند تقاضای ساخت مسکن از سوی سازندگان با ارقامی بیش از ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع بود و برخی انبوه‌سازان به خصوص کانون انبوه سازان و انجمن انبوه سازان معتقد بودند در شرایطی پیمانکاری ساخت واحدهای نهضت ملی را قبول خواهند کرد که تا سقف ۲ میلیون تومان در هر مترمربع افزایش قیمت ساخت لحاظ شود. اما وزارت راه و شهرسازی نپذیرفت و در نهایت مقرر شد تا بندی با عنوان تعدیل های فصلی نیز به این مبلغ اضافه شود.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که عملیات اجرایی در کل نظام عمرانی کشور بر اساس همین فرمول، قیمت‌گذاری می‌شود و تا با حداقل قیمت ممکن، مسکن ساخته شود، لذا بارها اعلام‌شده تا سازندگان در صورت آمادگی وارد عقد قرارداد شوند.

ظاهرا دولت نیز به خوبی می دانسته که در طول سال نرخ تورم و قیمت مصالح ساختمانی دستخوش تغییر خواهد شد به همین دلیل بود که تعدیل‌های فصلی را در قراردادها درج کرد. چرا که در نیمه های سال بود که مجددا قیمت مسکن ملی دچار تغییراتی شد.

«علیرضا جعفری» مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در آذر ماه اعلام کرد که هزینه ساخت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با مدیریت دولت در تامین مصالح و استفاده از روش انبوه سازی متری ۶.۵ میلیون تومان است.
او درباره هزینه هر متر ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، افزود: هزینه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به متری هشت میلیون تومان نرسیده است؛ چراکه دولت در این طرح از فرمول ساخت بر اساس «هزینه به مقیاس» استفاده کرده است.

برخی از سازندگان در تازه ترین جلسه خود با بذرپاش وزیر راه و شهرسازی متقاضی این هستند که قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با توجه به تورم، تعدیل شود. به نظر می رسد این بار دولت قیمت ۸ میلیون تومان را در قراردادها درج کند

پیگیری ‌ها حاکی از این است که برخی از سازندگان در تازه ترین جلسه خود با بذرپاش وزیر راه و شهرسازی متقاضی این هستند که قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با توجه به تورم، تعدیل شود. به نظر می رسد این بار دولت قیمت ۸ میلیون تومان را در قراردادها درج کند.

البته رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی بارها اعلام کرد که برای رعایت منافع مردم و به نفع گروه‌های کم درآمد مقابل این موضوع مقاومت دارد و تعداد واحدی که در حال ساخت است نیز با همین قیمت‌ها انجام خواهد شد اما رشد قیمت مصالح ساختمانی در طول سال باعث شد تا قیمت واحدهای مسکن ملی دستخوش تغییر شود.

تعدیل قیمت واحدهای مسکن ملی برای چندمین بار| نرخ سود ۲۳ درصد؛ تردید دولت در بازپرداخت اقساط

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه رشد قیمت مصالح ساختمانی اصلی ترین چالش طرح نهضت ملی مسکن است گفت: در جلسه ای که انبوه سازان و سازندگان با بذرپاش وزیر راه و شهرسازی داشتند توضیحاتی در خصوص اینکه قیمت مصالح ساختمانی در طول یک سال بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است بنابراین قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با توجه به تورم باید تعدیل شود.

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی از اصلی ترین چالشهای طرح نهضت ملی مسکن است، به طوریکه اوایل امسال میلگرد را کیلویی ۱۴ هزار تومان خریداری می کردیم اما الان به حدود ۲۴ هزار تومان رسیده است

او با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی این موضوع را پذیرفت و قرار شد قیمتها در یک فرآیند کارشناسی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد ادامه داد: نوسانات قیمت مصالح ساختمانی از اصلی ترین چالشهای طرح نهضت ملی مسکن است، به طوریکه اوایل امسال میلگرد را کیلویی ۱۴ هزار تومان خریداری می کردیم اما الان به حدود ۲۳ هزار تومان تا ۲۴ هزار تومان در نوسان است.

بندی با عنوان تعدیل های فصلی لحاظ شد و به نظر می رسد باید قبل از اتمام سال، قیمت های جدید مسکن ملی باید اعلام شود

رهبر با تاکید بر اینکه به همین نسبت دیگر نهاده‌های ساختمانی نیز دچار تغییر قیمت شده اند اضافه کرد: در اوایل سال جاری وقتی طی فراخوانی که برای مشارکت سازندگان در طرح نهضت ملی مسکن اعلام شد که سازندگان باید با نرخ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع ساخت مسکن ملی را بر عهده بگیرند انبوه سازانی که در مسکن مهر نیز فعالیت داشتند اعلام کردند که این قیمت باید تا سقف ۲ میلیون تومان در هر مترمربع افزایش قیمت ساخت لحاظ شود. به هر صورت، بندی با عنوان تعدیل های فصلی لحاظ شد و به نظر می رسد باید قبل از اتمام سال، قیمت های جدید مسکن ملی باید اعلام شود.

این درخواست تعدیل در حالی صورت گرفته است که دولت در یک اقدامی بی سر و صدا، نرخ سود نهضت ملی مسکن را ۵ درصد افزایش داده و به ۲۳ درصد رساند.

این اقدام اگر چه تنها مختص بانک مسکن نیست و تمام بانک ها باید آنرا اعمال کنند به نظر می رسد می تواند بر میزان آورده و بازپرداخت اقساط نیز تاثیر بگذارد.

تعدیل قیمت واحدهای مسکن ملی برای چندمین بار| نرخ سود ۲۳ درصد؛ تردید دولت در بازپرداخت اقساط

علی عسکری سرپرست بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد افزایش ۵ درصدی نرخ سود نهضت ملی مسکن می تواند بر میزان آورده متقاضیان و بازپرداخت اقساز نیز تاثیرگذار باشد؟ گفت: سیستم بانکی و بانک مسکن تابع سیاستهای دولت است و در قراردادهای جدید نهضت ملی مسکن، نرخ سود با همان دستورالعمل جدید دولت یعنی همان ۲۳ درصد اعمال خواهد شد و قطعا میزان بازپرداخت اقساط نیز تغییر خواهد کرد.

در قراردادهای جدید نهضت ملی مسکن، نرخ سود با همان دستورالعمل جدید دولت یعنی همان ۲۳ درصد اعمال خواهد شد و قطعا میزان بازپرداخت اقساط نیز تغییر خواهد کرد

سرپرست بانک مسکن با اشاره به اینکه بازپرداخت همان ۲۰ سال باقی مانده و ۳ سال نیز برای دوره ساخت تنفس لحاظ شده ادامه داد: قطعا ۱۷ سال دوره پرداخت اقساط می تواند با این نرخ سود ۲۳ درصدی دستخوش تغییرات شود.

تعدیل قیمت واحدهای مسکن ملی برای چندمین بار| نرخ سود ۲۳ درصد؛ تردید دولت در بازپرداخت اقساط

سعیدرضا کوهی رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن با اعلام اینکه نرخ سود از طریق شورای پول و اعتبار اعلام می‌شود، گفته است: طرح نهضت ملی مسکن، چون حد اعتباری دیده نشده بود از منابع داخلی بانک پرداخت می‌شد و نرخ آن ۱۸ درصد بود. منتها درحال حاضر به ۲۳ درصد تغییر کرده است.

اقساط متقاضیانی که دارند تسهیلات پرداخت می‌کنند تقریباً به حدود ۸ و نیم تا ۹ میلیون تومان افزایش خواهد داشت

وی افزود: اقساط متقاضیانی که دارند تسهیلات پرداخت می‌کنند تقریباً به حدود ۸ و نیم تا ۹ میلیون تومان افزایش خواهد داشت.

وی با یادآوری این‌که دوره بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است، گفت: یک صحبتی شد که پرداخت این‌ اقساط به صورت پلکانی شود. چون نرخ سود بالا است فرمولش جواب نمی‌دهد یعنی طوری می‌شود که "رِبح مرکب" (دریافت سود از سود) به وجود می‌آید و نمی‌توانند آن اقساطی که پرداخت می‌کنند، بدهی وام را تسویه کنند، ولی صحبت است که از طریق یارانه، دولت بتواند کمک کند.

در تهران مبلغ وام پروژه‌های نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان است. محاسبه سود و اقساط این وام حاکی از آن است که در دوره بازپرداخت ۲۰ ساله به روش ساده متقاضی ماهانه باید حدود ۸ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان پرداخت کند

در تهران مبلغ وام پروژه‌های نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان است. محاسبه سود و اقساط این وام حاکی از آن است که در دوره بازپرداخت ۲۰ ساله به روش ساده متقاضی ماهانه باید حدود ۸ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان پرداخت کند.

کل بازپرداخت این وام حدود دو میلیارد و ۹۲ میلیون تومان است. کل سود تسهیلات وام ۴۵۰ میلیون تومانی با سود ۲۳ درصد اعلامی بانک مسکن حدود یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان خواهد بود.

علاوه بر ۴۳۰هزار واحد نهضت ملی مسکن که با مدیریت وزارت راه و شهرسازی در مراحل مختلف ساخت قرار دارد، واحدهای روستایی، خودمالکی، نیروهای مسلح و غیره را داریم. در بخش روستایی ۱۸۰هزار واحد به پیشرفت بیش از ۵۰درصد رسیده است. به‌طور کلی هم‌اکنون دست کم یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن با میانگین پیشرفت حدود ۳۰درصد در حال اجرا است.

به نظر می رسد در روزهای آینده و با توجه به رشد نرخ سود وام مسکن ملی به ۲۳ درصد، دولت چاره ای برای اینکه قیمت واحدهای مسکن ملی را تعدیل کند ندارد. اما در نظر دارد تا دولت از طریق یارانه، بتواند به بازپرداخت اقساط کمک کند تا فشار کمتری به متقاضیان وارد شود.

کد خبر: ۲۰۶٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 0
      خوب اون ادم کارگر بدون و خونه و با چند تا بچه برجی چند باید داشته باشه که ۹ ملیون قسط خونه بده جز خرج و مخارج زندگی و بچه هههههه