۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
پیشگامی بانک کشاورزی در بهبود اقتصاد کشاورزی| ۴۷۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه کشت گلخانه
وام گلخانه چگونه بگیریم؟

پیشگامی بانک کشاورزی در بهبود اقتصاد کشاورزی| ۴۷۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه کشت گلخانه

وزارت جهاد کشاورزی در طرح الگوی کشت بهره وری در تولیدات کشاورزی را در دستور کار قرار داده و بانک کشاورزی در همین راستا امسال ۴۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه تجهیزات گلخانه ای پرداخت کرده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: یکی از سیاست های کلان کشور در سال های اخیر افزایش بهره وری در بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب در کشور است، زیرا در شرایط کنونی بسیاری از شهرهای کشور با تنش آبی مواجه هستند و برای کنترل ذخایر آب زیرزمینی باید ضریب تولید محصولات کشاورزی نسبت به آب مصرفی باید بهبود پیدا کند، از این رو بانک کشاورزی در راستای تحقق دو هدف اصلی توسعه پایدار شامل امنیت غذایی و حفظ منابع پایه، اهتمام ویژه ای در پرداخت تسهیلات کشت گلخانه ای دارد، به طوری که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون بالغ بر ۴۷۴۱۷ میلیارد ریال تسهیلات برای احداث و توسعه تاسیسات گلخانه ای به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده که نسبت به همین مقطع در سال گذشته ۲۷ هزار میلیارد ریال معادل ۱۳۸ درصد افزایش داشته است.
در حال حاضر بانک کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی ایفا کرده به طوری که حمایت های این بانک باعث شده بسیاری از کشاورزان سنتی به سمت مکانیزاسیون و کشاورزی صنعتی تمایل پیدا کنند و اثر آن در کشور نمایان شده است و درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی به بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.
حالا با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند روش کشت گلخانه ای نقش موثری در کنترل عوامل محیطی، مصرف بهینه آب، افزایش بهره‌وری زمین، افزایش کمی و کیفی تولید و اشتغال‌زایی دارد و همین امر موجب شده تا بانک کشاورزی این تسهیلات را جزو اولویت های اعتباری خود قرار دهد.
طبق سیاست های الگوی کشت که وزارت جهادکشاورزی سال جاری ارائه کرده بهره وری در تولید محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد بر مبنای آن تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی باید ارتقا پیدا کنند و بخش های سنتی به تجهیزات صنعتی مجهز شوند، از این رو نقش بانک کشاورزی در اجرای این طرح هم اهمیت ویژه ای دارد، زیرا بسیاری از کشاورزان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و باید تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار بگیرد.

وام احداث گلخانه بانک کشاورزی

گفتنی است این وام ها بخاطر فلسفه حمایتی خود، کم بهره هستند. حال چند مورد از تسهیلات بانک کشاورزی که به کشاورزان و گلخانه داران اعطا می شود و وام احداث گلخانه نیز شامل این تسهیلات می گردد را بیان می کنیم تا در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید.

انواع تسهیلات اعتباری:
با بهره گیری از منابع داخلی
با استفاده از صندوق توسعه ملی
با بهره گیری از وجوه اداره شده
با استفاده از وجوه تبصره ای

انواع تسهیلات اعطایی:
سرمایه ای
سرمایه در گردش
در سرتاسر کشور انواع وام های کشاورزی به خصوص وام احداث گلخانه بر اساس شرایط اقلیمی منطقه و نوع محصول به مشمولین اختصاص داده می شود. اگر شما قصد دارید برای دریافت وام گلخانه اقدام کنید باید با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز و همچنین تقاضانامه خود به یکی از شعبه های بانک کشاورزی مراجعه کرده و درخواست خود را در سامانه اعتبارات بانک کشاورزی ثبت کنید تا کارشناسان بانک درخواست شما را بررسی کنند.

مدارک لازم برای انواع وام گلخانه
مدارکی که متقاضیان به هنگام درخواست تسهیلات حوزه ی کشاورزی به خصوص وام احداث گلخانه باید به بانک ارائه کنند، به صورت زیر تقسیم ‌بندی می شوند:
مدارک شناسایی متقاضی(کارت ملی و ...)
مدارک مربوط به محل و مکانی که قصد اجرای طرح گلخانه را دارید
مدارک مربوط به متعهد و وثیقه
مجوزهای مربوط به هر نوع فعالیت که شما باید مجوز گلخانه را داشته باشید که از مرجع قانونی آن تعیین شده

مقدار مبلغ وام گلخانه چقدر است؟
همان طور که اشاره شد میزان وام برای احداث گلخانه در مناطق مختلف کشور بنا به نوع محصول زراعی، مساحت زمین و شرایط اقلیمی هر منطقه مختلف است، بنا براین چند نمونه از تسهیلات دریافتی گلخانه داران را بیان می کنیم تا حدودا به میزان مبلغی که برای گلخانه ها اختصاص می یابد آگاهی یابید، اما قبل از این موارد این خبر را که در مهر ماه ۹۹ منتشر شده است برایتان نقل می کنیم «مدیرعامل بانک کشاورزی: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات گلخانه ها نداریم»

برای مثال در خبری از سایت بانک کشاورزی در بهمن ۹۹، طرح گلخانه پرورش گل و گیاهان زینتی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع، در شهرک گلخانه ای چمستان در استان مازندران به بهره برداری رسید، که کل سرمایه این طرح بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال بوده است که ۱۳ میلیارد ریال آن توسط تسهیلات بانک کشاورزی تامین شده است.

و اما مورد دیگر که باز هم از سایت بانک کشاورزی در بهمن ۹۹ استفاده شده است، گلخانه ای با استفاده از تسهیلات بانک کشاورزی تاسیس و به بهره برداری رسید. این گلخانه هیدروپونیک کشت توت فرنگی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع در بخش جزمه از توابع شهرستان آبیک استان قزوین میباشد.

برای احداث و راه اندازی این گلخانه مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل اشتغال پایدار روستایی و منابع داخلی بانک پرداخت شده است.

مورد سوم هم خبری در اسفند سال ۹۹ از سایت بانک کشاورزی؛ بهره برداری از گلخانه سبزی و صیفی در استان بوشهر با حمایت بانک کشاورزی را خبر می دهد. در این این طرح به مساحت ۱۱ هزار و ۱۶۰ متر مربع با سرمایه گذاری به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال در روستای تلخو شهرستان دشتی به بهره برداری رسید. این گلخانه زمینه اشتغال مستقیم ۱۵ نفر را فراهم آورده است.

کد خبر: ۲۰۶٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha