۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
ضرورت ارائه آموزش های مهارتی در صنعت
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد

ضرورت ارائه آموزش های مهارتی در صنعت

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در رویکرد جدید این سازمان آموزش ها متناسب با نیاز بازار کار به خصوص بر اساس نیازسنجی صنایع ارائه می شود.

به گزارش بازار، غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نشست هم اندیشی با مدیرعامل شرکت خودروسازی بهمن خودرو با اشاره به رویکرد تقاضامحوری نمودن آموزش‌های مهارتی، گفت: آموزش‌های مهارتی باید فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی ارائه شود.

حسینی نیا، توسعه تولیدات با کیفیت و ارتقاء بهره وری را با تربیت نیروی انسانی ماهر میسر شمرد و افزود: در رویکرد جدید این سازمان، تقاضامحوری آموزش‌های مهارتی جایگزین عرضه محوری شده است و آموزش‌ها متناسب با نیاز بازار کار به خصوص بر اساس نیازسنجی صنایع ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه نیروی آراسته به مهارت روز به هیچ عنوان بیکار نمی‌ماند، گفت: باید گلوگاه‌های اشتغال را شناسایی کنیم تا بتوانیم متناسبت با آن نیروی ماهر تربیت کنیم.

حسینی نیا با اشاره به این که تقریبا دو سوم دانش آموزانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را شروع کرده اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد، افزود: با توجه به پیچیدگی‌های عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر ازفنآوری‌های روز و روند پر شتاب آن است، عمر سودمند مهارت‌ها بسیار کوتاه است و از این رو نیازمند کسب آموزش‌های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقاء مهارت و فعالیت حرفه‌ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات ملی می‌باشیم.

وی از راه اندازی طرح جدید مهارتی ویژه صنایع واقع در جاده مخصوص تهران - کرج خبر داد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عزم خود را برای ارائه آموزش‌های مورد نیاز اشتغال جوانان جزم کرده است و با دارا بودن ۶۴۶ مرکز دولتی (۲ میلیون متر مربع فضای کارگاهی و ۱۲ میلیون مترمربع فضای باز آموزشی) در کشور نیازمند هم افزایی و حمایت بنگاه‌های اقتصادی و شرکای اجتماعی در ارائه آموزش‌های مهارتی به‌روز و همگام با فنآوری‌های نوین است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به ۱۷ هزار استاندار آموزشی در دنیا، تصریح کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی در این سازمان تدوین شده است و با در نظر گرفتن مشاغل آینده تعداد استانداردها به ۹ هزار و ۵۰۰ استاندار خواهد رسید ولیکن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به تنهایی آمادگی ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز مشاغل آینده را ندارد و خیرین مهارتی می‌توانند نقش مؤثری در همگامی ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار ایفا کنند.

وی افزود: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت آموزی و زمینه ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور می‌باشند و ارائه آموزش‌های مهارتی در این سازمان توسط بیش از ۱۵ هزار مربی ماهر انجام می‌شود، اما این تعداد پاسخگوی نیاز مهارتی در کشور نیست.

حسینی نیا خاطرنشان ساخت: در کشور تعداد اندکی مجوز آموزشگاه نوع الف برای بنگاه‌های اقتصادی صادر کرده‌ایم که این نوع آموزشگاه به تنهایی یک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مینیاتوری است؛ یعنی باتوجه به دانش بنیان بودن، اجازه تدوین استاندارد و تولید محتوای آموزشی را دارد و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای با کمک آموزشگاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به تصویب «چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی»، در جلسه هیأت دولت به ریاست رئیس جمهور، تصریح کرد: تصویب «چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی» در هیأت وزیران اعتلای منزلت نیروهای مهارتی و شایسته کشور می‌باشد و طبق این طرح شاغلین فعال در هشت سطح مورد سنجش صلاحیت حرفه‌ای قرار می‌گیرند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سنگ بنای اشتغال جوانان است
مدیرعامل شرکت خودروسازی بهمن خودرو نیز در این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد این شرکت در حوزه‌های مختلف خودروسازی در سراسر کشور، گفت: ثروت ما منابع انسانی فعال در این شرکت می‌باشند که نیازمند کسب آموزش‌های مهارتی به روز در این صنعت هستند.

بیوک علیمرادلو، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را سنگ بنای اشتغال جوانان خواند و افزود: ما از توسعه همکاری و مشارکت با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استقبال می‌کنیم ولیکن در این بین دولت باید نقش حاکمیتی و شرکت نقش مجری را ایفا نماید.

در ادامه این نشست آقای علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، پیشنهاداتی در خصوص حمایت شرکت خودروسازی بهمن خودرو از ارائه آموزش‌های مهارتی سیار در مناطق محروم، تجهیز و راه اندازی سنجش صلاحیت حرفه‌ای در حوزه خودرو و برگزاری مسابقات آزاد ارائه کرد.

گفتنی است؛ بازدید رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از خط تولید صنایع خودروسازی بهمن خودرو در راستای اجرایی شدن طرح بزرگ «نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب» و توسعه آموزش‌های مهارتی در محیط کار واقعی انجام شد.

کد خبر: ۲۰۶٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha