۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات متمرکز برای جلوگیری از بلایای طبیعی
رئیس سازمان هواشناسی مطرح کرد

ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات متمرکز برای جلوگیری از بلایای طبیعی

تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی گفت: سازمان هواشناسی فقط به داده‌های جوی دسترسی دارد لذا ضرورت ایجاد یک پایگاه داده متمرکز که اطلاعات غیر جوی را در اختیار ما قرار دهد بدیهی است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ‌سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی امروز چهارشنبه ۲۶ بهمن در نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۱ در باغ موزه دفاع مقدس گفت: بحران های جوی و اقلیمی یکی از ملموس ترین بلاهای طبیعی است که با آن دست به گریبان هستیم. به عنوان مثال در تابستان شاهد بارش های سیل آسا و در زمستان کاهش بیش از حد دما در برخی مناطق بودیم که ناشی از این بحران است .

وی با بیان اینکه سیل به عنوان پرمخاطره ترین بلایای جوی شناخته می شود اظهار داشت: این پدیده جوی ۴۳.۴ درصد از بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به تغیرات اقلیمی ناشی از گستردگی گازهای گلخانه ای در سطح جهان یادآور شد: افزایش چند درجه ای دما ناشی از پدیده دست ساز انسانی باعث رخداد حدی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: پیش بنی ما از وضعیت فعلی روند رو به صعود دما، افزایش رخدادهای حدی است لذا باید از هم اکنون راه کاری برای مواجه با آن داشته باشیم.

تاجبش اشاره به سند سندای داشت و افزود: این سند چهار چوبی برای کاهش مخاطرات جوی و بلایای طبیعی است که چهار اولویت را سرلوحه خود قرار داده است.

وی در ادامه بیان داشت : آنچه در حوزه هواشناسی اتفاق می افتد پیشگیری از رخداد بحران است لذا برای اینکه خطر و بحران را بشناسیم باید از زیرساخت های آن اطلاعات کافی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش بینی های مبتنی بر اثر در دستور کار سازمان هواشناسی است خاطرنشان کرد:‌ باید به سمت راه اندازی سامانه های هشدار سریع چند مخاطره ای حرکت کنیم تا از آسیب رسیدن به جان و مال مردم جلوگیری شود.

وی با گلایه از برخی ارگان ها در عدم ارائه اطلاعات برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اموال و جان مردم در زمان وقوع بلایای طبیعی تصریح کرد: سازمان هواشناسی فقط به داده های جوی دسترسی دارد لذا ضرورت ایجاد یک پایگاه داده متمرکز که اطلاعات غیر جوی را در اختیار ما قرار دهد بدیهی است.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه توضیحاتی در خصوص رنگ هشدارهای صادر شده توسط این سازمان داد و یادآورشد: هشدار صادر شده زرد می تواند یک مخاطره باشدت بالا را ایجاد کند و لزوما برای آگاهی دادن به ستاد بحران نیست.

وی ادامه داد: رنگ قرمز یعنی محتمل ترین رخداد مخاطرات خواهد بود که در چند روز گذشته برای استان چهارمحال و بختیاری که بارش برف بیش از دومتر را تجربه کرد این هشدار صادر شد.

تاجبخش افزود: توصیه می شود از جامعه شناسان در راه اندازی سامانه چند مخاطره ای استفاده شود تا اخطارهای جوی را به زبان مردم به آنها هشدار دهند لذا این مهم می تواند در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به جامعه اهمیت پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ‌با بیان اینکه برای وقوع سیل یازده عامل تاثیرگذار است اذعان داشت: اگرچه بارش عامل اصلی سیلاب است ولی اگر مسیر آن بسته نباشد و تغییر کاربری اراضی ندهیم قطعا آب در مسیر اصلی خود به حرکت درخواهد آمد و از وقوع مخاطره ای به نام سیل جلوگیری می شود.

کد خبر: ۲۰۶٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha