۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
نرخ سرمایه گذاری برای چهارمین سال منفی شد
مدیرکل اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس:

نرخ سرمایه گذاری برای چهارمین سال منفی شد

نرخ تشکیل انباشت سرمایه که نمودی از سرمایه گذاری است، برای چهار سال پیاپی منفی شده و نرخ سرمایه گذاری جدید نیز کمتر از نرخ استهلاک شده که این یک هشدار جدی برای اقتصاد است.

به گزارش بازار، موسی شهبازی مدیرکل اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: متغیرهای کلان اقتصاد ایران در طول دهه ۹۰ دچار مشکلات عدیده و وضعیت نامطلوبی شد.

وی افزود: حوزه سرمایه گذاری ما برای چهار سال پیاپی و نرخ تشکیل انباشت سرمایه که نمودی از سرمایه گذاری است، منفی شده و نرخ سرمایه گذاری جدید نیز کمتر از نرخ استهلاک شده که این یک هشدار جدی برای اقتصاد است.

مدیرکل اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه تورم نیز به سطوح بالاتری رسیده گفت: اگرچه اوضاع کسری بودجه نسبت به قبل کنترل شده تر است اما به طور کلی در دهه ۹۰ که پشت سر گذاشتیم شرایط مناسبی در حوزه متغیرهای اقتصادی نداشتیم و الان هم در برخی متغیرها وضعیت خوبی نداریم.

شهبازی با تصریح بر اینکه بی ثباتی اقتصاد به ویژه در بخش ارز، پیش بینی پذیری اقتصاد را کاهش داده اظهار کرد: وجود آینده روشن و میان مدت برای سرمایه گذاران به شدت نیازمند توجه ویژه به افزایش سرمایه گذاری در برنامه هفتم کشور است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در حال بررسی لایحه است و این بودجه بیشتر کارکرد تنظیمی و پرداخت حقوق و دستمزد و پرداخت بدهی دارد گفت: بحث تحول و آینده مثبت اقتصاد کشور مربوط به برنامه هفتم کشور است.

مدیرکل اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، عدم تمرکز بر اولویت بندی در برنامه‌های توسعه کشور و بی توجهی دولت و مجلس به نظارت بر فرآیندهای برنامه‌ها را دو عامل اساسی در عدم موفقیت برنامه‌های توسعه کشور دانست و تأکید کرد: تمام تلاش و ظرفیت کشور باید بر اولویت‌های برنامه هفتم کشور متمرکز شود.

کد خبر: ۲۰۶٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha