۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تولید ناخالص منطقه آزاد ارس
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خبر داد؛

۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تولید ناخالص منطقه آزاد ارس

تبریز- مدیرعامل منطقه آزاد ارس بالاترین تراز تجاری مناطق آزاد کشور را مربوط به این منطقه دانست و گفت: تولید ناخالص این منطقه ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش بازار، مجید کیانی در مراسم افتتاح نمایشگاه اکسپو ارس در تبریز با اشاره به تاریخچه ۱۸ ساله تاسیس منطقه آزاد ارس، اظهار کرد: از زمان تاسیس ارس ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در این منطقه انجام شده است اما نکته قابل توجه در تامین زیرساخت‌های وسیع مورد نیاز برای جلب رضایت سرمایه‌گذار و تحقق پروژه‌ها بدون اختصاص یک ریال بودجه دولتی و فقط با استفاده از منابع درآمدی محدود است.

وی منطقه آزاد ارس را موهبتی برای منطقه و مدل موفق اقتصاد بدون نفت دانست و گفت: جلفا بعد از استقرار منطقه آزاد در مقایسه با سایر شهرها رشد چشمگیری در این مدت داشته و آنچه واضح است در این پیشرفت از بودجه عمومی دولت استفاده نشده است.

کیانی منطقه آزاد ارس را یکی از قطب های گلخانه ای هیدروپونیک کشور با ۲۲۰ هکتار گلخانه فعال و ۲۸۰ هکتار گلخانه در حال ساخت معرفی کرد و افزود: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغ با آبیاری نوین قطره ای، دو هزار و ۵۰۰ هکتار کشاورزی مدرن هم اکنون در ارس موجود است که در سال های آتی سطح کشاورزی مدرن ارس به ۱۷ هزار هکتار افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بزرگ ترین مجموعه پرورش ماهی سردابی کشور با ظرفیت ۳۰۰ تن تولید فعالیت در این منطقه است، افزود: با بهره برداری از مجموعه سه هزار تنی پرورش ماهی، ظرفیت تولید ماهی پرورشی این منطقه به سه هزار و ۳۰۰ تن می رسد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس بخش گردشگری ارس را یکی از بخش های مهم منطقه دانست و گفت: امسال پنج میلیون گردشگر غیربومی توسط دوربین های منطقه ثبت شده و در بخش زیرساخت های اقامتی هم اکنون ۹ هتل و پنج هتل آپارتمان با دو هزار و ۸۰۰ تخت فعال و یک هزار و ۲۰۰ تخت در حال ساخت در منطقه پذیرای مسافران و گردشگران از این منطقه است.

کیانی با اشاره به فعالیت ۲۸ مجتمع تولیدی در این منطقه در فضایی به وسعت ۱۶۰ هزار متر مربع، از ساخت ۵۲ مجتمع در این منطقه خبر داد و افزود: در سال ۱۳۸۴ میزان اشتغال افراد در این منطقه سه هزار و ۱۰۰ نفر بود که هم اکونو به ۱۹ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به مزیت های لجستیکی این منطقه از جمله را اهن، پایانه های مرزی گمرک جلفا، نوردوز و خداآفرین و نیز وجود ۴۲ هکتار ظرفیت انبارداری این منطقه خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک دو فرودگاه محلی در جلفا و خداآفرین به منظور تسریع در امور حمل و نقل کالا احداث می شود.

نخستین نمایشگاه اکسپو ارس با حضور فعالان اقتصادی در بخش‌های صنعت، کشاورزی، تجارت، بازار و خدمات از ۲۵ تا ۲۸ بهمن ماه جاری در سالن ۶۰۰۰ متر مربعی پروین اعتصامی نمایشگاه بین‌المللی تبریز میزبان علاقمندان است.

علاوه بر نمایش دستاوردها و توانمندی‌های منطقه آزاد ارس، بیش از ۱۰۰ فرصت جدید سرمایه‌گذاری نیز در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

در مناطق آزاد تجاری تسهیلات ویژه‌ای نسبت به سرزمین اصلی به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود که به‌ طور معمول شامل تخفیف مالیاتی، در اختیار دادن زمین و غیره می‌شود.

در دو زون (بخش) صنعتی این منطقه بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی فعالیت می کنند و بزرگترین واحد تولیدات گلخانه ای کشور در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس واقع است.

کد خبر: ۲۰۶٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جلفا US ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      با چه نرخی دلار محاسبه شده است