۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
بی‌ثباتی قیمت و مطالبات انباشته تولیدکننده را متضرر می‌کند| در تجهیزات تولید خودکفا شده‌ایم
مدیر عامل شرکت نهرآب گستر الماس در گفتگو با بازار؛

بی‌ثباتی قیمت و مطالبات انباشته تولیدکننده را متضرر می‌کند| در تجهیزات تولید خودکفا شده‌ایم

کرج- نصیر زاده، مدیر عامل شرکت نهرآب گستر الماس عدم ثبات قیمت‌ها را مشکل اصلی تولید عنوان کرد و گفت، پرداخت دیرهنگام مطالبات انباشته کار تولیدکننده را سخت و متضرر می‌کند.

بازار، گروه استان‌ها: «شرکت نهرآب گستر الماس» زیر مجموعه گروه صنعتی نهرآب گستر اشتهارد تولیدکننده شیرآلات و اتصالات صنعتی تحت فشار در صنعت آب است که علیرغم صادرات به کشورهای کتعدد در گذشته، اکنون به دلیل نوسان قیمتها، بازگشت پول و همچنین تامین مواد اولیه با چالش زیادی مواجه است.

گفتگوی خبرنگار بازار با «ابوالفضل نصیر زاده» مدیر عامل شرکت نهرآب گستر الماس زیر مجموعه گروه صنعتی کارخانه نهرآب گستر اشتهارد را با هم می خوانیم.

* از روند تولید و چگونگی تهیه مواد اولیه خود بگویید

مواد اولیه و اصلی ما فولاد است و ورق فولاد را از بورس تهیه می کنیم. برای ساخت شیرآلات چدنی و اقلام چدنی هم از آهن قراضه که آن هم از فولاد است، استفاده می‌شود. با نوسان قیمتی که وجود دارد برای خرید مشکل داریم متاسفانه در حال حاضر مشکلی که گریبان گیر تولیدکنندگان شده نوسانات شدید قیمتی است. یعنی زمانی که قیمت ارز بالا می رود قیمت مواد اولیه هم بالا می‌رود. بعضا می بینیم که ورق فولاد دیگر در بورس هم عرضه نمی‌شود و قیمت بیرون هم سرسام آور است خصوصا طی یک ماه گذشته قیمت ها به طور عجیبی به شدت بالا رفت.

مشکل فعلی ما قیمت مواد اولیه و عدم ثبات قیمت ها است، به عنوان مثال امروز با این قیمت مواد اولیه در یک مناقصه شرکت می‌کنیم ولی متاسفانه در زمان عقد قرارداد می ‌بینیم قیمت مواد اولیه ۲۰ تا ۳۰ درصد بالارفته و این موضوع برای تولیدکننده بسیار عجیب، سخت و خطرناک است

در واقع مشکل فعلی ما قیمت مواد اولیه و عدم ثبات قیمت ها است، به عنوان مثال امروز با این قیمت مواد اولیه در یک مناقصه شرکت می‌کنیم ولی متاسفانه در زمان عقد قرارداد می ‌بینیم قیمت مواد اولیه ۲۰ تا ۳۰ درصد بالارفته یعنی در عرض یک ماه ۱۵ درصد بالارفته و این موضوع برای تولیدکننده بسیار عجیب، سخت و خطرناک است. زمانی که می خواهیم جنس را تحویل دهیم یک دفعه با افزایش ۵۰ درصدی مواد اولیه روبرو می‌شویم که تولید کننده این مشکلات را تنهایی به دوش می‌کشد.

* در این مواقع و شرایطی که ذکر کردید چه راهکاری در پیش می‌گیرید؟

در برخی از قرارداد ها نرخ تعدیل وجود دارد که بعضاً کارفرمایان آن را پرداخت می‌کنند اما در برخی قراردادها، تعدیل مقدار حجم، افزایش قیمت ها را کاور نمی کند. ولی با توجه به نقدینگی موجودی که داریم سعی می کنیم همان اول که مناقصه را برنده می شویم مواد اولیه اش را به سرعت تهیه کنیم که با مشکلات ثانویه مواجه نشویم. ولی همیشه اینطور نبوده گاهی اوقات ضرر هم کردیم و ممکن است حاشیه سودمان هم از بین برود. اینها معضلات موجود هستند، امیدوارم سیاست های اقتصادی کشور به گونه ای باشد که این مشکلات را نداشته باشیم.

در حقیقت تولیدکننده در این کشور بسیار تنهاست و شریان اصلی صنعت هم تولید کننده است. تولیدکننده باید حرکت بکند کار کند تا چرخ صنعت مملکت بچرخد. یک زنجیره است که مصرف کننده ما هم تماما دولت است یعنی شرکت هایی هم که در بخش خصوصی کار می‌کنند در نهایت برای پروژه عمرانی کشور به وزارت نیرو یا دولت وصل می‌شوند اگر پروژه عمرانی تعریف نشود در نتیجه بحث تولید هم ضعیف خواهد شد.

* آیا تابحال از سرمایه اولیه بانک‌ها استفاده کردید؟

بله، از بانک ها تسهیلاتی گرفته می‌شود خرید دِینی هم انجام می‌شود اما درصد ها بالاست و در واقع اینطور نیست که همانند بسیاری از کشور های اروپایی، کشورهای پیشرفته و در حال توسعه درصد وام ها معتدل، درست و پایین باشد. این درصد ها در ایران بالاست ولی برای انجام کارهایمان مجبوریم و تسهیلات هم میگیریم.

بازار هدف شما کجاست و آیا بازاریابی خارجی هم دارید؟

ایران جزو بازار های همیشگی ماست. سالهای قبل پروژه های بسیاری از بازار خارجی در کشور داشتیم اما چند سالی است با توجه به قضایای سیاسی به وجود آمده و تحریم ها مقداری در بحث صادرات به مشکل می‌خوریم ولی پروژه های مختلفی را به ونزوئلا، کوبا، الجزایر و حتی کشورهای اروپایی در سالهای ۸۸ و ۸۹ صادرات داشتیم. در امارات هم یک شرکت داشتیم. با کشور های حوزه خلیج فارس حتی با عربستان سعودی کار کردیم و جنس فروختیم. سال قبل هم به عراق، سوریه و گرجستان صادرات داشتیم، ولی محدوده جغرافیایی مان تنگ تر و کوچک تر شده امیدواریم مشکلات و بحث های سیاسی برطرف و اوضاع برای تولیدکنندگان بهتر شود.

* در مراودات مالی چطور عمل می کردید؟

اکثر خریدار ها مراجعه می‌کردند پول نقد می دادند و جنس خود را می ‌بردند به این صورت انجام می‌شد، همانطور که مستحضرید عملا نمی شود LC باز کرد.

* مهم ترین چالش شما در زمینه تولید با دولت چیست؟

دولت باید جایگاه حمایت گری داشته باشد ولی روزی به جایی می‌رسید که به دولت می گویید دست نگه دارد و خودتان ادامه می‌دهید برخی از دوستان درست می گویند حقیقتا تولید کننده انتظار چندانی از دولت ندارد سریع انجام شدن بازگشت پول و سرمایه ما بهترین حرکت است.

مطالبات معوقه انباشته ای که داریم ما را گرفتار و کارمان را سخت می‌کند من کالا تولید کردم پول مواد اولیه را پرداختم، کارگران حقوقشان را گرفتند و همه کار انجام شده جنس وارد یک پروژه ای شده اما ۶ ماه است که نمی‌توانیم پولمان را بگیریم و این مشکل بزرگی است که چرخه را به هم می‌ریزد

مطالبات معوقه انباشته ای که داریم ما را گرفتار و کارمان را سخت می‌کند. من کالا تولید کردم پول مواد اولیه را پرداختم، کارگران حقوقشان را گرفتند و همه کار انجام شده جنس وارد یک پروژه ای شده اما ۶ ماه است که نمی‌توانیم پولمان را بگیریم و این مشکل بزرگی است که چرخه را به هم می‌ریزد. انتظار ما از دولت در حال حاضر ققط این است که مطالبات معوقه نداشته باشیم و پرداخت پول تولیدکنندگان را سرعت ببخشند.

گاهی پروژه ای هست که بودجه نداریم یعنی جنس را دادیم بودجه ندارد و ۶ ماه تا یکسال و حتی بیشتر دنبال پول هستیم و با توجه به این نوسانات یک روزی می‌بینید ارزش پولتان به یک سوم کاهش پیدا کرده مهم ترین چالش ما و همه تولیدکنندگان بازگشت پولمان است.

زمانی که دولت مالیات را به وقت و سرعت می گیرد، تامین اجتماعی هم فی‌الفور پولش را دریافت می‌کند، انتظار داریم پول ما را هم سریعتر بدهند تا بتوانیم پاسخگوی هزینه های تولید و... باشیم. این جاده نباید یکطرفه نباشد که فقط تولیدکننده پیش برود و در نهایت آسیب ببیند و ضرر کند.

* میزان اشتغال زایی شما چقدر است؟

گروه صنعتی نهرآب گستر اشتهارد که من قائم مقام و مدیرعامل آن مجموعه هستم در حال حاضر شامل یازده کارخانه تولیدی است که حدود ۱۶۰۰ نفر پرسنل دارد و این گروه صنعتی ۲۰ تا ۳۰ نماینده دارد که هر نماینده ۱۰ تا ۱۵ پرسنل دارد و این شاخه گسترده تر می شود یک دفعه مشاهده می کنید که یک کارخانه تولیدی چهار یا پنج هزار نفر پرسنل دارد.

* چند درصد از ظرفیت تولیدتان فعال است و چقدر احتمال افزایش این درصد وجود دارد؟

ما مشکلی برای افزایش ظرفیت تولید نداریم، با توجه به ماشین آلات و امکاناتی که در کارخانه ما موجود است مشکلی برای افزایش تولید نداریم. در حال حاضر شاید با ۵۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت مان کار می کنیم و اگر پروژه ای تعریف بشود و در کشور باشد امکان اینکه این درصد را به صد برسانیم زیاد است.

* وضعیت استفاده از منابع آب، برق و گاز چگونه است؟

متاسفانه اولین جایی که تولیدکننده مظلوم واقع می‌شود همینجا است. زمانی که در تابستان کمبود برق باشد، برق شرکت های تولیدی را قطع کرده و تعطیل می‌کنند به عنوان مثال دو روز در هفته برق نداریم. زمانی که برق یک شرکت تولیدی را دو روز قطع کنند یعنی بیست روز از کار عقب می‌ ماند و متضرر می شود. چرا که پرسنل حقوقش را دریافت می‌کند و در خانه می‌ماند. در زمستان هم با افت فشار گاز، گاز مصرفی تولیدکننده را قطع می‌کنند و می‌گویند باید به انشعابات خانگی برسد و گاز تولیدکننده قطع می شود. در کل هر جایی که می شود یک توسری ریز و درشتی به تولیدکننده می زنند ما هم تابع هستیم.

* قطع انرژی به تجهیزات شما آسیبی نمی‌زند؟

صددرصد آسیب می‌زند، قبلا اطلاع نمی‌دادند و قطع می کردند اما الان اعلام قبلی می کنند و جدول زمانی در تابستان و زمستان می‌دهند ما هم میدانیم و تعطیل می‌کنیم درواقع برنامه ریزی مان را براساس جدول زمانی انجام می‌دهیم.

در بحث به روز آوری تجهیزات به مشکل نخوردیم و تحریم ها باعث شد خودمان را به روزتر کنیم رقابت بیشتری بکنیم و درواقع خودکفایی مان را قوی تر بکنیم الان به جرات می توانم بگویم که در صنعت آب کشور در زمینه شیرآلات و اتصالات هیچ گونه وابستگی خارجی نداریم و تمام قطعات صد درصد تولید داخل هست

* آیا تجهیزات شما نیازی به بروزرسانی دارد؟

ما یک واحد آران دی تحقیق و توسعه داریم که دوستان دائما در حال بررسی تولیدات خارجی و تولیدات روز شرکت های بزرگ دنیا هستند و در حال بروزرسانی هستیم که قطعات، اقلام، شیر ها و اتصالات مان به روز باشد و با تولیدات جدید دنیا برابری بکند و این بخش بسیار مهمی برای ما است.

در بحث به روز آوری تجهیزات به مشکل نخوردیم و تحریم ها باعث شد خودمان را به روزتر کنیم رقابت بیشتری بکنیم و درواقع خودکفایی مان را قوی تر بکنیم. الان به جرات می توانم بگویم که در صنعت آب کشور در زمینه شیرآلات و اتصالات هیچ گونه وابسته خارجی نداریم و تمام قطعات صد درصد تولید داخل هست. امیدواریم شرایط سیاسی کشور و دنیا حل بشود در این صورت در بحث صادرات، تولیدکننده های برتر ایرانی در صنعت آب هم حرفی برای گفتن دارند.

کد خبر: ۲۰۶٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha