۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فصل سرد مراکز اقامتی | نبض گردشگری در پایتخت فرهنگی جهان اسلام کند می‌زند
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

فصل سرد مراکز اقامتی | نبض گردشگری در پایتخت فرهنگی جهان اسلام کند می‌زند

مشهد- بیش از ۵۰درصد هتل‌های ایران در مشهد است و با توجه به اینکه چرخ اقتصاد مشهد روی محور زائران و گردشگران می‌چرخد، افت تعداد گردشگران منجر به افت شدید وضعیت اقتصادی می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: اقتصاد خراسان و به‌ویژه مشهد تا حدود زیادی به رونق گردشگری وابسته است و حدود ۶۰ درصد از اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد.

متأسفانه در طی دو سال گذشته اقتصاد هتل داران که رابطه مستقیمی با آمار گردشگران دارد به دلایل مختلف ازجمله ناآرامی در کشور و یا بیماری کرونا دچار نقصان شده است و ضریب اشغال تخت‌های مراکز اقامتی را به‌شدت با فراز و فرود روبرو کرده است.

به‌منظور بررسی مشکلات هتلداران و هم‌چنین آمادگی این صنف برای پذیرایی میهمانان نوروزی با محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* وضعیت هتل‌های مشهد و ضریب اشغال تخت‌ها چگونه است؟

بعد از شلوغی‌ها و کسادی کار با توجه به فراخوانی که برای زائران با تخفیف ویژه اعلام شد سطح اشغال تخت‌های هتل‌ها به ۴۰تا۵۰درصد رسید و در حال حاضر تلاش می‌کنیم زائر بیشتری را برای حضور در مشهد جذب کنیم و در آینده‌ای نزدیک و تعطیلات پیش رو سطح اشغال تخت‌ها به طور حتم بیشتر خواهد شد.


* این رکود ناشی از چه عواملی است؟

ما در حال حاضر در شرایط غیر پیک سفر هستیم و در شرایط غیر پیک اگر همه شرایط خوب باشد ضریب اشغال در نهایت به به ۵۰تا ۷۰درصد می‌رسد.

فصل سرد مراکز اقامتی | نبض گردشگری در پایتخت فرهنگی جهان اسلام کند می‌زند

متأسفانه در ماه گذشته با توجه به سرمای مشهد در این اواخر و ناآرامی‌ها بسیاری از سفرها کنسل شد. برودت هوا در چند وقت اخیر خیلی در حضور مسافر در مشهد تأثیر داشت. لغو قطارها و پروازها در کنار جاده‌های خراب و اطلاعیه مسئولان استانی در خصوص تغییر برنامه سفر به مشهد باعث شد حداقل بین ۲۰تا۳۰درصد افت حضور مسافر در مشهد داشته باشیم.


* آیا امسال افزایش قیمت جدیدی را در نرخ نامه هتل‌ها شاهد خواهیم بود؟

نرخ نامه هتل‌ها توسط اداره کل میراث فرهنگی اعلام می‌شود که باید کمیته قیمت‌گذاری با حضور اداره کل میراث فرهنگی، جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی تشکیل شود و نمایندگان این کمیته بازدید از هتل‌ها خواهند داشت لذا قیمت ها بر اساس خدماتی که هتل‌ها ارائه می‌دهند درصدی که شامل این خدمات می‌شود برای سال آینده اضافه خواهد شد.

متأسفانه در ماه گذشته با توجه به سرمای مشهد در این اواخر و ناآرامی‌ها بسیاری از سفرها کنسل شد. برودت هوا در چند وقت اخیر خیلی در حضور مسافر در مشهد تأثیر داشت. لغو قطارها و پروازها در کنار جاده‌های خراب و اطلاعیه مسئولان استانی در خصوص تغییر برنامه سفر به مشهد باعث شد حداقل بین ۲۰تا۳۰درصد افت حضور مسافر در مشهد داشته باشیم

هتل‌های خراسان رضوی به نسبت کل هتل‌های کشور ارزان‌ترین هستند یعنی در تمام کشور خراسان رضوی ارزان‌ترین هتل‌ها را با بهترین خدمات دارد. قیمت‌گذاری این کمیته بر اساس درجه هتل‌ها نیست بلکه خدماتی است که هتل به زائر ارائه می‌دهد و باید خدمات به‌طور واقعی خوب باشد تا هتل از افزایش قیمت بهره‌مند شود.

* چقدر نرخ های فعلی با هزینه هتل داری همخوانی دارد؟

همان‌طور که گفته شد قیمت هتل‌های خراسان رضوی نسبت به بقیه کشور بسیار پایین است. در طی دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا هتل‌ها وضعیت خوبی نداشتند و خیلی صدمه به هتلداران کشور وارد شد. بعد از کرونا و در شروع بهتر شدن شرایط کرونا با ناآرامی‌ها در کشور روبرو شدیم که مجدداً روی مسافرت مردم تأثیر گذاشت و در ادامه موج سرماها شروع شد. با توجه به هزینه هتل و حضور کم مسافر درمجموع شرایط خوبی را تجربه نکردیم اما تلاش می‌کنیم شرایط به سمت بهتر شدن حرکت کند.

فصل سرد مراکز اقامتی | نبض گردشگری در پایتخت فرهنگی جهان اسلام کند می‌زند

در طی دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا هتل‌ها وضعیت خوبی نداشتند و خیلی صدمه به هتلداران کشور وارد شد. بعد از کرونا و در شروع بهتر شدن شرایط کرونا با ناآرامی‌ها در کشور روبرو شدیم که مجدداً روی مسافرت مردم تأثیر گذاشت و در ادامه موج سرماها شروع شد


* برنامه خاصی برای بهبود شرایط هتل‌ها دارید؟

باید برنامه‌ای داشته باشیم تا ماندگاری زائر در مشهد بیشتر شود. تنها راه ما این است که تلاش کنیم ماندگاری زائر از دو روزبه سه تا چهار روز برسد تا هم برای هتلداران، مهمان‌پذیرها و هتل آپارتمان‌ها خوب باشد و هم برای ۱۸۰شغلی که وابسته به این صنف هستند.

وقتی زائر در مشهد حضور دارد برای ۱۸۰گروه شغلی، ایجاد درآمد می‌شود و یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد کمک به ماندگاری زائر در شهر مشهد است. برنامه ما این است که وضعیت ناوگان هوایی و حمل‌ونقل به مقصد مشهد را بهبود دهیم و همه مسئولان پیگیر این موضوع هستند تا تعداد پروازها و قطار ها بیشتر شود.

به دلیل محدودیت کرونایی خیلی‌ها بعد از دو سال مشتاق حضور در مشهد و زیارت هستند و فرصت خوبی است که این اشتیاق را تبدیل به آورده برای شهر کنیم لذا باید حمل‌ونقل را افزایش دهیم تا زائر بیشتری امکان حضور در مشهد را داشته باشد.

وقتی زائر در مشهد حضور دارد برای ۱۸۰گروه شغلی ایجاد درآمد می‌شود و یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد کمک به ماندگاری زائر در شهر مشهد است


* حوادث اخیر و اعتراضات داخلی تا چند درصد بر کاهش تعداد مسافران داخلی و خارجی تأثیرگذار بوده است؟

در مشهد بین۲۰تا ۳۰درصد ناآرامی‌ها باعث شد تا مسافر کمتری به مشهد وارد شود. در کل کشور این تأثیر وجود داشته است.

زائر یا مسافر به دنبال امنیت است و اگر جایی این احساس امنیت را نداشته باشد سفر نمی‌کند به همین دلیل خیلی از مسافران سفر خود را به تأخیر انداختند. کسی که برای زیارت امام رضا(ع) یا برای انجام نذری قصد سفر به مشهد را دارد بالاخره آن را انجام می‌دهد اما با توجه به شرایط ممکن است با تأخیر همراه شود.

* هنوز هم شاهد ساخت هتل‌های متعدد در مشهد هستیم آیا به نظر شما این شهر با این تعداد هتل هنوز ظرفیت ساخت هتل‌های جدید را دارد؟

هتل جدیدی که بخواهد زمین و مجوز بگیرد در دست‌ساخت نیست اما هتل‌های نیمه‌ساز شروع به اتمام کار خودکرده‌اند چون این هتل‌ها سرمایه ملی است و سرمایه ملی نباید رها شود . فراخوان زدیم که همه هتل‌هایی که نیمه‌ساز هستند و به دلایلی راه‌اندازی نشده‌اند مشکلاتشان حل شود و تلاش می‌کنیم تا به چرخه بهره‌برداری برسانیم تا آن‌ها هم خدمات خوب و ارزشمندی را به مسافران ارائه دهند.

* تعداد هتل‌های در دست اقدام چند هتل است؟

آمار دقیقی در دست نیست اما بین ۳۰تا ۴۰هتل دیگر در دست اتمام است که به دلایلی نظیر سرمایه و مجوز از شهرداری نیمه‌تمام مانده بود که با فراخوانی که زدیم سعی کردیم این مشکلات برطرف و به سمت حل شدن پیش برود تا این سرمایه‌ها از حالت رکود خارج شود. این هتل‌ها هنوز وارد چرخه بهره‌برداری نشده‌اند و در حال بازسازی و اتمام هستند. بعضی از هتل‌ها با دلار سه هزار تومان شروع به کارکرده‌اند و اختلاف قیمت کنونی دلار از زمان شروع ساخت هتل روی اتمام پروژه تأثیر زیادی گذاشته است.

* تعداد هتل‌های مشهد چه تعداد است؟

۲۶۲ هتل در مشهد داریم که حدود۹۵درصد از این هتل‌ها فعال است. ۴ یا ۵ درصد باقی‌مانده در حال بازسازی هستند که امیدواریم تا ۲۵ اسفند همه هتل حداقل تا ۹۸ درصد فعال شوند. این هتل‌ها ربطی به هتل‌های در حال تکمیل ندارد.

کد خبر: ۲۰۶٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha