۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
کاهش سود سپرده های کوتاه مدت، دلار و سکه را گران کرد!| بازگشت دوباره رشد قیمت ها در بازار طلا و ارز
گزارش «بازار» از علل چرایی رشد قیمتها در بازارسکه و ارز

کاهش سود سپرده های کوتاه مدت، دلار و سکه را گران کرد!| بازگشت دوباره رشد قیمت ها در بازار طلا و ارز

با آنکه رئیس کل بانک مرکزی معتقد است؛برخی ها با قیمت‌سازی نرخ ارز را در بازار بالا می‌برند، اما کارشناسان معتقدند سیاست کاهش نرخ کوتاه مدت سود بانکی باعث شده تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایشی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نوسان قیمت ها گویا دست از سر بازار ارز و سکه برنمی دارد آنطور که اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی نیز برای ساماندهی نرخ ها در این بازارها خیلی کارساز واقع نشده است. دلاری که طبق وعده رئیس کل بانک مرکزی قرار بود در بازار روندی نزولی به خود گیرد اما این گونه نشد. خیلی ها فکر می کردند با جمع شدن بساط معاملات دلار توافقی در بازار متشکل ارزی به دلیل نرخ سازی نامعقول در این بازار و راه اندازی بازار متشکل معاملات ارز ایران همچنین ورود بانک مرکزی به بازار ارز برای نرخ‌سازی تعین قیمت روزانه این کالا، بازار ارز متحول و قیمت ها به ثبات می رسد اما از آنجایی که خود بازارساز در تعیین قیمت روزانه نرخ ارزهم اکنون نرخ آن را بالا در نظر می گیرد، بنابراین نباید انتظار داشت که بهای ارز در بازار آزاد افزایش نیابد.

قیمت دلار آزاد خیلی فاصله با دلار صرافی ها ندارد چرا که نرخ این کالا هم اکنون در بازار رسمی حدود ۴۳ هزار تومان است. با افزایش قیمت ارز در بازار نرخ طلا و سکه نیز روندی صعودی به خود گرفته به گونه ای که هر قطعه سکه بهار آزادی در معاملات روزهای اخیر حدود ۲۵ میلیون تومان شده است

کاهش فاصله قیمت دلار آزاد و رسمی با نرخ گذاری افزایشی!

آنطور که اکنون نرخ هر دلاردر بازار آزاد ۴۵ هزار تومان را رد کرده است. افزایش قیمتی که شاید خیلی فاصله با دلار صرافی ها نداشته باشد چرا که نرخ این کالا هم اکنون در بازار رسمی حدود ۴۳ هزار تومان است. با افزایش قیمت ارز در بازار نرخ طلا و سکه نیز روندی صعودی به خود گرفته به گونه ای که هر قطعه سکه بهار آزادی در معاملات روزهای اخیر حدود ۲۵ میلیون تومان شده است و بهای هرگرم طلا نیز فراتر از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شده است.

افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان زمینه ساز ایجاد انتظارات تورمی در جامعه، رشد قیمت ها و افت ارزش پول می شود و هزینه های زندگی را برای مردم همچنان بالا می برد. حال سئوال اینجاست که چرا با وجود اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی چون عرضه انبوه ارز به بازار و تامین نیاز فعالان اقتصادی به این کالا در سامانه نیما با دلار زیر ۳۰ هزار تومان در کنار ورود سکه به بورس کالا اما همچنان قیمت ها در این بازارها افزایش و اشتهای مردم برای خرید آن بالاست؟

دراین میان کارشناسان اقتصادی می گویند؛ خیلی ها در شرایط تورمی و بی ثباتی وضعیت اقتصاد کشور و بازارهای سرمایه گذاری برای اینکه ارزش پولهایشان حفظ شود آن را تبدل به دلار یا سکه می کنند از طرفی نیز اجرای برخی سیاست ها چون تغییر نرخ سود بانکی با رقم پایین باعث شده تا بخشی از سپرده گذاران به دلیل کسب سود منفی از سیستم بانکی در پی رشد نرخ حدود ۵۰ درصدی تورم در کشور خارج و به جای سپرده گذاری کم سود آن را تبدیل به سکه و ارز نمایند. چنین موضوعی باعث شده که تقاضا نیز برای خرید این کالاها در بازار افزایش و به دنبال آن قیمت ها هم بر مدار رشد قرار گیرند.

بازار ارز از حساسیت بالایی برخوردار است با این وجود تصمیم گیری و سیاست گذاری ها اقتصادی باید طوری اتخاذ و اعمال شود که اجرای آن تاثیر منفی بر روی قیمت ارز در بازار به جای نگذارد. بازاری که همه بازارهای سرمایه گذاری متاثر از تغییر نرخ آن دچار تغییر می شوند

آشفتگی اقتصاد و افزایش قیمت ها در پی اعمال سیاست های پولی نادرست

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل تداوم قیمت ها در بازار ارز و سکه و سامان نیافتن این بازارهای مهم اقتصادی پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز از حساسیت بالایی برخوردار است با این وجود تصمیم گیری و سیاست گذاری ها اقتصادی باید طوری اتخاذ و اعمال شود که اجرای آن تاثیر منفی بر روی قیمت ارز در بازار به جای نگذارد. بازاری که همه بازارهای سرمایه گذاری بخصوص بازار داد و ستد کالا و خدمات متاثر از تغییر نرخ ارز دچار تغییرمی شوند.

وی با بیان اینکه مهمترین نکته ای که منجر به ایجاد نوسان قیمت ها در بازار ارز می شود روند افزایش نرخ تورم در کشور است اظهارداشت: وقتی نرخ تورم (تورم نقطه به نقطه) در کشور به بیش از ۵۰ و میانگین تورم به ۴۶ درصد می رسد این پدیده اولین تاثیری که بر روی بازارهای سرمایه گذاری می گذارد رفتار سپرده گذاران بانکی را تعدیل و باعث می شود تا آنها سپرده های خود را از بانک خارج و تبدیل به دارایی هایی چون سکه و ارز کنند علاوه بر این مردم نیز چون می بینند نرخ تورم بالا و بر مدار رشد قرار دارد و از طرفی نیز اقدامی برای کاهش آن صورت نمی گیرد خواه ناخواه به استقبال تورم رفته و با ایجاد تورم انتظاری در بازار متقاضای خرید این کالاها برای حفظ دارایی هایشان می شوند.

نرخ سود سپرده های کوتاه مدت که بایستی با هدف ماندگاری نقدینگی درسیستم بانکی ثابت و یا افزایشی می شد اما برخلاف این موضوع این نرخ کاهشی شد چنین مسئله ای موجب شد تا سپرده های دم دست خیلی سریع از بانک خارج و جذب بازار ارز و سکه شود

کاهش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت بانکی تقاضا را برای خرید ارز و سکه تحریک کرد

این کارشناس اقتصادی در ادامه به سیاست غلط بانک مرکزی در تغییر نرخ سود سپرده ها بخصوص کاهش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت بانکی و رساندن آن به ۵ درصد اشاره کرد و گفت: هر چند سیاست بانک مرکزی در تغییر نرخ سود بانکی با مهار تورم و جذب نقدینگی سرگردان در سیستم بانکی بوده است اما با توجه به تصمیم غیر کارشناسی در کاهش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت چنین رویکردی خیلی نتوانست تاثیری آنچنانی بر کاهش قیمت ها در بازار ارز و یا نزولی شدن نرخ تورم در جامعه بر جای گذارد چرا که اولا نرخ تورم حدود ۵۰ درصدی با نرخ سود بانکی که به ۲۲ و نیم درصد رسیده است هیچ سنخیتی با هم ندارند از طرفی نیز اقدام غیر کارشناسانه دیگراین بود که نرخ سود سپرده های کوتاه مدت که بایستی با هدف ماندگاری نقدینگی درسیستم بانکی ثابت و یا افزایشی می شد اما برخلاف این موضوع نخ سود سپردهای کوتاه مدت کاهشی شد چنین مسئله ای موجب شد تا سپرده های دم دست خیلی سریع از بانک خارج و جذب بازار ارز و سکه شود.

حق شناس همچنین به هجوم سرمایه های سرگردان به بازارهای سودآور در شرایط اقتصاد تورمی کشور اشاره کرد و افزود: علی رغم اینکه قیمت مسکن در کشور بخصوص پایتخت بسیاربالاست اما طبق گزارشهای موجود بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی فقط طی دیماه در تهران مورد معامله قرار گرفته است، این رشد قابل توجه معامله که اغلب توسط سرمایه گذاران انجام شده است، بیانگر آن بوده که سرمایه گذارانی که از منابع مالی کلانی برخوردارند اقدام به سرمایه گذاری در این بخش کرده اند اما آندسته از سرمایه گذارانی که سرمایه آنچنانی ندارند سمت و سوی بازار سکه و ارز را برای سرمایه گذاری در پیش گرفته اند با این وجود طبیعی است که تقاضا برای خرید این کالاها در بازار افزایش یابد.

بازار ارز و سکه اکنون پناهگاه حفاظت ارزش پول مردم شده است، پدیده ای که نشان دهنده نرخ بالای تورم و بی ثباتی اقتصادی بوده که موجب شده تا انتظارات تورمی درکشور شکل گیرد تو این روند زمینه رشد تقاضا و افزایش قیمت ها را در بازار ایجاد کند

تورم بالا بازار سکه و ارز را پناهگاه سرمایه گذاران کرده است!

وی اضافه کرد: بازار ارز و سکه اکنون پناهگاه حفاظت ارزش پول مردم شده است، پدیده ای که نشان دهنده نرخ بالای تورم و بی ثباتی اقتصادی بوده که موجب شده تا انتظارات تورمی درکشور شکل گیرد. علاوه بر این با توجه به تصوری که مردم از چشم اندازاقتصاد کشور در آینده دارند، بنابراین در چنین موقعیتی خریدار ارز و سکه شده و این روند زمینه رشد تقاضا و افزایش قیمت ها را در بازار ایجاد کرده است.

بنا به این گزارش، تاکید اغلب کارشناسان براین است که بازگشت ثبات به بازارهای سرمایه گذاری و رونق بخشی اقتصاد کشور در گرو تلاش برای کاهش نرخ تورم است و تا زمانی که نرخ تورم مهار و کاهشی نشود نوسان قیمت ها بازارهای سرمایه گذاری را رها نمی کند. بازارهای حساسی چون سکه و ارز که این روزها جولانگاه سرمایه گذران و سفته بازان شده است که حتی با افزایش نرخ این کالاها همچنان تقاضا برای تهیه آنها در بازار بالاست.

کد خبر: ۲۰۶٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      2 1
      کنترل تورم در 4سال اول دولت روحانی سود روز شمار بود