۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
بازار محصولات آرایشی در کشور ۱۵۲ همت است| سامانه واحد رهگیری میان وزارتخانه های بهداشت و صمت
بازار از نمایشگاه ایران کازماتیکا گزارش می دهد

بازار محصولات آرایشی در کشور ۱۵۲ همت است| سامانه واحد رهگیری میان وزارتخانه های بهداشت و صمت

کیانی نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، گفت: سهم صنعت آرایشی و بهداشتی از بازار داخل کشور ۱۵۲ هزار میلیارد تومان است، این مقدار معادل دو درصد از تولید ناخالص داخلی است.

بازار؛ گروه صنعت: صبح امروز در هتل المپیک تهران، چهارمین همایش و نمایشگاه فرآورده های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته با حضور سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، امیر محمد پرهام فر سرپرست معاونت پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق، بختیار علم بیگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، محمدرضا بحیرایی رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان فرآورده های آرایشی، بهداشتی و عطریات ایران، محمد نیلفروش زاده رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی، فعالان این حوزه و اصحاب رسانه برگزار شد.

عدم سود عامل توقف تولید

بختیار علم بیگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی به عنوان سخنران نخست این همایش گفت: گردهمایی امروز فرصتی مناسب برای انتقال چالش ها و بستر مناسب برای نشان دادن توان کشور است. چالش های فعالین این صنعت در این همایش جهت عارضه یابی به اطلاع مسئولان خواهد رسید.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با اشاره به عمر صد ساله این صنعت، بیان کرد: با برنامه ریزی صحیح قصد داریم نقاط قوت صنایع بهداشتی و آرایشی را شناسایی و براساس شرایط فعلی اقتصادی تولیدات را تقویت کنیم.

علم بیگی در خصوص چالش تولیدکنندگان این حوزه، اظهار داشت: امروز تمام شرکت ها نگران ادامه فعالیت خود هستند، چرا که کاهش و افول میزان عرضه در کمین است. تحریم های خارجی و تدبیر ناکافی ساختار داخلی دو عامل اصلی است که سبب شده صنعتگران نتوانند مقاوم سازی لازم را جهت تداوم تولید انجام دهند.

عدم ثبات نرخ ارز، افزایش قیمت ها، محدودیت در تامین ارز، مشکلات برای شماره گذاری، خرید محصولات خارجی، عدم نظارت کافی در مبادی کشور و محدودیت در تامین مواد اولیه در کنار تحریم های بانکی از مهم ترین چالش های اصلی این روزهای صنایع بهداشتی و آرایشی است

وی افزود: عدم ثبات نرخ ارز، افزایش قیمت ها، محدودیت در تامین ارز، مشکلات برای شماره گذاری، خرید محصولات خارجی، عدم نظارت کافی در مبادی کشور و محدودیت در تامین مواد اولیه در کنار تحریم های بانکی از مهم ترین چالش های اصلی این روزهای صنایع بهداشتی و آرایشی است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با اشاره قطع انرژی در زمستان سال جاری، گفت: دولت به دلیل قطع انرژی و قیمت گذاری دستوری زیان به این صنعت تحمیل کرده است. در حال حاضر شرکت های هستند که به دلیل عدم نقدینگی، عدم سود و سرمایه گذاری در حال توقف هستند، بنابراین معتقدم ایران کازماتیکا فرصتی برای تشخیص درست راه آینده است، لازمه این توفیق اصلاح اضلاع مثلث پیشرفت است. تولید محصول با کیفیت نیازمند سیاست گذاری منطقی در بخش دولتی، خلق نوآوری در افکار علمی و دانشگاهی است.

بازار محصولات آرایشی در کشور 152 همت است|سامانه واحد رهگیری میان وزارتخانه های بهداشت و صمت

امور مالی داروخانه ها وابسته به محصولات آرایشی و بهداشتی

محمدرضا بحیرایی رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان فرآورده های آرایشی، بهداشتی و عطریات ایران به عنوان سخنران دوم این همایش گفت: در خصوص صنعت آرایشی و بهداشتی باید گفت ممنوعیت واردات برخی از کالاها صد در صد این صنعت را تحت الشعاع قرار داد، این موضوع ناشی از تحریم های ظالمانه علیه کشور است. شاید راهکاری جزء ایجاد ممنوعیت در کشور وجود نداشت، از زمان وضع این تصمیم بسیاری از وارد کنندگان به دلیل وابستگی به صنعت به سمت تولید بدون حمایت رفتند که با موانع فراوانی مواجه شدند.

رئیس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان فرآورده های آرایشی، بهداشتی و عطریات ایران با اشاره به اینکه صنعت آرایشی و بهداشتی جزء رکن های اصلی کشور است، اظهار داشت: چندی پیش در جلسه ای سازمان غذا و دارو، اعلام کردم نظام سالم یعنی پیشگیری از بیمار شدن، خشت بنیاد این موضوع صنعت آرایشی و بهداشتی است. اگر این صنعت بخواهد به حلقه درمان کمک کند نباید اسیر تصمیمات نادرست باشد، در اینجا باید اشاره کرد که سازمان غذا و دارو در کشور سیاست های کشورهای جهان اول را اجرا می کند، اما نهادهای دیگر در این سازمان دخالت دارند.

بحیرایی در خصوص تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، بیان کرد: در بحران ایجاد شد، مدیریت صحیح این هست که تنگنا ها به فرصت تبدیل شوند. افرادی هستند که می توانستند در خارج کشور سرمایه گذاری کنند، اما در کشور اقدام به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی کردند. با توجه به توزیع دارو در کشور، باید اعلام کنم امورات مالی داروخانه با فروش محصولات آرایشی اداره می شود. بنابراین صنعت آرایشی و بهداشتی وضعیت مالی خوبی برای آن ها ایجاد می کند، اگر این صنعت دچار چالش شود، دولت برای تداوم فعالیت داروخانه ها باید به آن ها یارانه پرداخت کند. نیروی کار در این صنعت به شدت کاهش یافته است.

اگر قصد رشد صنعت را دارند، باید آن را آزاد بگذارند، چرا برای کالای وارداتی قیمت گذاری آزاد است؟ ولی چرا تولید باید قیمت گذاری دستوری داشته باشد؟ این مورد کیفیت را کاهش می دهد

وی، افزود: اگر قصد رشد صنعت را دارند، باید آن را آزاد بگذارند، چرا برای کالاهای وارداتی قیمت گذاری آزاد است؟ ولی چرا تولید باید قیمت گذاری دستوری داشته باشد؟ این مورد کیفیت را کاهش می دهد.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی: سهم صنعت آرایشی و بهداشتی از بازار داخل کشور ۱۵۲ هزار میلیارد تومان است، طبق آمارنامه دارویی، صنعت دارو سال گذشته ۶۴ همت بوده امسال باتوجه به افزایش مصرف و قیمت ها به ۹۸ همت رسیده است

بازار ۱۵۲ همتی محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور

دکتر علیرضا کیانی نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی به عنوان سخنران سوم این همایش در خصوص حجم مالی این صنعت در بازار، گفت: سهم صنعت آرایشی و بهداشتی از بازار داخل کشور ۱۵۲ هزار میلیارد تومان است، طبق آمارنامه دارویی، صنعت دارو سال گذشته ۶۴ همت بوده امسال باتوجه به افزایش مصرف و قیمت ها به ۹۸ همت رسیده است. اندازه هر دو بازار در کشور ۵ میلیارد دلار است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با اشاره به بحث تورم، اظهار داشت: با روش های نوین که قابل محاسبه است رقم مذکور از سهم بازار صنایع آرایشی و بهداشتی و شوینده سالانه به ترتیب ۳۶ درصد و ۳۵ درصد افزایش می یابد. کل بازار جهانی محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده ۱۵۷ میلیارد دلار است. صنعت محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده دو درصد تولید ناخالص داخلی است.

کیانی در پایان با اشاره به عدم حمایت دولت از این صنعت، بیان کرد: این صنعت برای تولید نه تنها به کمک دولت چشم نداشته است، بلکه سهم قابل توجهی در اشتغالزایی و اثر قابل توجهی در اقتصاد داشته است.

بازار محصولات آرایشی در کشور 152 همت است|سامانه واحد رهگیری میان وزارتخانه های بهداشت و صمت

سامانه واحد شناسایی کالا

امیر محمد پرهام فر سرپرست معاونت پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق به عنوان سخنران چهارم این همایش گفت: قاچاق یا کالای غیرقانونی باید در کنار هم دیگر دیده شود، چرا که هر دو موضوع دارای اهمیت ویژه هستند. از نظر قانون تولید کالای تقلبی و غیرمجاز مشمول مجازات ها و ضمانت های اجرایی قانونی قرار دارد. هیچ کالایی به جز کالاهایی ممنوع که بنابر سیاست ها ممنوع تلقی می شوند، هیچ کالای دیگر مشمول ممنوعیت نمی شود.

سرپرست معاونت پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق در خصوص ورود کالای تقلبی به بازار، اظهار داشت: متاسفانه طی سنوات گذشته سیاست های اتخاذ شده که با اصل قانون که پیشتر اشاره کردم در تضاد است، بسیاری از ممنوعیت ها در سنوات گذشته از بینش کافی در تصمیم گیری برخوردار نبوده است. از بدو اعلام محدودیت برای محصولات آرایشی و بهداشتی مخالفت کردیم، چرا که جامعه جوان با رشدی که داشت تقاضا جدید برای مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور ایجاد کردند. اثر این تصمیم در قاچاق و تولید غیرقانونی مشخص شد. در سال های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ آمار قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به شدت افزایش یافت.

پرهام فر با اشاره به سیاستی که اتخاذ شده بود و باید در بازار اصلاح می شد، بیان کرد: در این میان به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیشترین دغدغه را داشتیم که این مساله به نحو گام به گام حل شود. قصد داشتیم به سمت آزادسازی مواداولیه پیش برویم، حتی اگر این مورد درحد بسته بندی باشد. از سال ۱۳۹۸ تا امروز توانستیم به نحو جدی در تمام مراحل این محدودیت ها را به صورت گام به گام برداریم. برخی از ممنوعیت ها به دلیل اینکه تایید سران قوا را داشت، اکنون منتظر تایید سران برای واردات را داریم. بارها اشاره کردیم این صنعت اشتغالزایی و مصرف بالایی در کشور دارد.

در بحث عرضه کالا به کمک سامانه های رهگیری، دو وزارتخانه صمت و بهداشت سامانه هایی را داشتند که با یکپارچه سازی آن بزودی رویه واحد برای اخذ شناسه رهگیری برای تولید کننده و مصرف کننده ایجاد می شود

وی، افزود: در بحث عرضه کالا به کمک سامانه های رهگیری، دو وزارتخانه صمت و بهداشت سامانه های را داشتند که با یکپارچه سازی آن بزودی رویه واحد برای اخذ شناسه رهگیری برای تولید کننده و مصرف کننده ایجاد می شود.

معاون وزیر بهداشت: ۱۸۵۰ پروانه بهره برداری تولید محصولات آرایشی و بهداشتی داریم

۱۸۵۰ پروانه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به عنوان سخنران آخر این همایش، گفت: در سازمان غذا و دارو بیشتر نظارت به ایمنی و کیفیت محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده داریم. این مورد به عنوان یکی از تکالیف قانونی و حاکمیتی وزارت بهداشت است. در مجموع ۱۸۵۰ پروانه بهره برداری تولید محصولات آرایشی و بهداشتی داریم.

و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وظیفه وزارت بهداشت در نظارت به کیفیت محصولات، بیان کرد: بازار محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. این درحالی است که بازار دارو تا پایان سال جاری به ارزش ۱۳۰ هزار میلیاردتومانی خواهد رسید، چرا که ارز ترجیحی از این صنعت حذف شده است. بازار ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بسیار بزرگ است، اینکه در شرایط حساس مانند دوران شیوع کرونا چالش در بازار محصولات آرایشی و بهداشتی وجود نداشته، نشان از تلاش بی وقفه تولیدکنندگان دارد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تدوین برنامه ای جهت دست یابی به کیفیت بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی، اظهار داشت: برنامه شناسه گذاری محصولات آرایشی و بهداشتی انجام شد. آنچه که اکنون به عنوان چالش در این بازار مطرح است، قاچاق در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است. زمانی که واردات قانونی انجام می شد، بحث قاچاق پر رنگ تر بود. در گذشته کشف کالاهای قاچاق آرایشی و بهداشتی از محصولات برندهای مطرح بود. اما امروز کشفیات این حوزه محصولات تقلبی است که سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد. وزارت بهداشت مدعی پیش قدمی در استفاده از برچسب اصالت از سال ۱۳۸۸ برای محصولات خود است.

محمدی در خصوص افزایش کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی، بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ واردات محصولات آرایشی و بهداشتی ممنوع شد، تا زمانی که امکان رقابت در بازار وجود داشته باشد، تضمین کیفیت وجود دارد.

کد خبر: ۲۰۶٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha