۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«شیوه اجرای مولدسازی» دغدغه موافقان و مخالفان| ظرفیت ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای آبادانی کشور
بازار گزارش می‌دهد؛

«شیوه اجرای مولدسازی» دغدغه موافقان و مخالفان| ظرفیت ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای آبادانی کشور

سمنان- مولدسازی این روزها موافقان و مخالفان بسیاری دارند اما نگرانی همه گروه‌های سیاسی و اقتصادی به صورت مشترک، موضوع حسن نظارت و شیوه درست اجرای این قانون است.

بازار، گروه استان‌ها: مولد سازی موافقان و مخالفان بسیاری دارد برخی آن را به مثابه فروختن کلیه دولت برای زنده ماندن دیگر بخش ها می دانند و برخی دیگر آن را راهی برای ترویج رانت خواری؛ برخی معتقد هستند که این تنها مسکنی برای دردهای موفق دولت است و برخی دیگر اعتقاد دارند که می تواند مشکلات زیرساختی کشور را حل کند.

مجلس موافق مولد سازی است و این را در عمل هم نشان داده اما نظارت دقیق بر اجرای طرح را نیز مورد تاکید قرار داده است این همان موضوعی است که همه درباره آن دغدغه دارند چرا که در کشور ما قوانین بسیار خوب با اجرای بسیار بد کم نیستند مانند اصل ۴۴ که روی کاغذ بهترین قانون است اما در اجرا بسیاری واحدهای مولد کشور را به نابودی کشاند.

مجلس موافق مولد سازی است

نماینده شاهرود و میامی در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه خانه ملت موافق طرح مولد سازی است، گفت: این طرح ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را به زیرساخت های کشور تزریق خواهد کرد که موجب توسعه می‌شود.

علی اصغر خانی با بیان اینکه هیچ امیدی به بودجه دولتی نداریم که برای ما بتواند کاری کند، تاکید کرد: دو سوم بودجه اصلا قابلیت بسته شده و تغییر نمی کند زیرا صرف مسائل دولت و هزینه‌های جاری می ‌شود در نتیجه اصلا به بودجه سال ۱۴۰۲ نمی توان دل بست لذا اعتقاد داریم که شاید مولد سازی بتواند کاری برای زیرساخت های کشور کند.

وی با بیان اینکه مولد سازی می تواند در کشور تحولات خوبی را ایجاد کند چرا که امروز شاهد هستیم برخی املاک و اراضی دولت وجود دارد که هیچ استفاده ای از آنها نمی شود و در نتیجه اگر به فروش برسند هم آن اراضی و ابنیه استفاده می شود و هم ۷۰ هزار میلیارد تومان برای آبادانی و طرح های زیرساختی کشور هزینه می شود.

«شیوه اجرای مولدسازی» دغدغه موافقان و مخالفان| ظرفیت ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای آبادانی کشور

هزینه در زیرساخت‌ها

عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه مولد سازی در مسیری است که می تواند زیرساخت های کلان کشور را متحول کند، تاکید داشت: مجلس به دولت اجازه داده املاک مازاد و سرمایه مازاد خود را به فروش برساند و آن را در مسیر زیرساخت های کشور قرار دهد. وی گفت: اگر بتوانیم این طرح را به خوبی مدیریت و نظارت کنیم می تواند تحولات خوبی را ایجاد کند.

خانی با بیان اینکه تلفیق پایه و اساس مولد سازی را سال گذشته گذاشت و امسال نیز آن را در مجلس به صورت غیرعلنی مصوب کرد و سران قوا هم آن را بررسی کرده اند و امیدواریم که با نظارت قوی مولد سازی در کشور انجام شود، بیان کرد: مجلس از این بابت پیشگام شد که به بودجه امسال به توجه به محدودیت ها و مشکلات امیدی ندارد.

همه اما اندازه نماینده شاهرود و میامی در مجلس به این طرح خوش بین نیستند و اعتقاد دارند که طرح ها در تدبیر مشکلی ندارند بلکه در اجرا همواره مشکل‌ساز می‌شوند و مولد سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست همچنین برخی کارشناسان اعتقاد دارند که کسانی از داخل همین تیم اقتصادی دولت مجری مولد سازی شده اند که اگر کارشان را بلد بودند در این یک سال و نیم شاهد اجرای طرح های موفق دیگری در کشور بودیم.

اجرای درست قوانین

نمونه این کارشناسان حسن همتیان است که در گفتگو با بازار، می گوید: کشور ما مهد قوانین عالی با بدترین اجرا ها است به نحوی که مجلس از تصویب طرح ها به صورت کلی وقتی نتیجه ها را می بیند، پشیمان می شود مانند خصوصی سازی که آنقدر فاجعه بار اجرایی شد که همین نماینده شاهرود و میامی در مجلس در خصوص البرز شرقی، آن را یک فاجعه دانست که تا مرز تعطیلی این شرکت ۶۰ ساله پیش رفت.

مولد سازی در مسیری است که می تواند زیرساخت های کلان کشور را متحول کند

همتیان با بیان اینکه ما هم مثل نمایندگان فکر می کنیم که این طرح می تواند اعتبارات خوبی را برای زیرساخت های کشور تزریق کند اما آیا همین نماینده شاهرود و میامی در مجلس کتباً تضمین می کند که تمام این ۷۰ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت کشور هزینه شود؟ افزود: رانت خواری و ویژه خواری مهمترین نقصی است که این طرح دارد.

وی با بیان اینکه مولد سازی همچنین از سوی تیمی قرار است اجرا شود که امتحان خود را پس داده اند و اگر قرار بود این افراد کارایی خاص اقتصادی داشته باشند، تا کنون شاهد بودیم، افزود: بیان داشت: دولت حاضر نیست به تیم ضعیف اقتصادی خود دست بزند از سوی دیگر تمام تصمیمات مهم هم توسط همین تیم ناموزون و کم بازده اجرایی می شود در نتیجه چندان دشوار نیست که آینده مولد سازی را هم از حالا پیش بینی کنیم شامل طرح قوی برای اصلاح ساختار اقتصادی با ضعیف ترین اجرا و هزاران مشکل.

«شیوه اجرای مولدسازی» دغدغه موافقان و مخالفان| ظرفیت ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای آبادانی کشور

طرح نادرست است

محمد مهدی عرب عامری دیگر کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت راهکارهای بسیار زیادی را دارد که می تواند آن را امتحان کند تا نقدینگی کاهش یافته و تورم هم پائین بیاید مثلا کوچک سازی دولت اما شاهد هستیم که یکباره آخرین راهکار انتخاب شده است، ابراز کرد: مولد سازی تنها یک مسکن مقطعی است و دولت برای سال بعد و سال بعدترش چه برنامه ای دارد؟

مولد سازی از ارگان ها شروع شود نه ساختمان ها

این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه مولد سازی باید در ارگان ها صورت گیرد نه ساختمان ها، تاکید داشت: دولت باید ارگان های حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کند نه ساختمان ها را؛ ابراز کرد: ما اگر بتوانیم دولت را کوچک کنیم می توانیم بهتر نتیجه بگیریم. مثلاً چرا نباید شرکت نفت، مخابرات، تامین انرژی و نیرو، صنایع دولتی و ... را به بخش خصوصی واگذار کرد؟

عرب عامری با بیان اینکه اقتصاد کند و ضعیف دولتی با واگذاری چند ساختمان درست نمی شود، ابراز کرد: اگر روزی شنیدیم که سایپا و ایران خودرو خصوصی شدن باید خوشحال باشیم نه چهار ساختمان در خیابان های تهران و سمنان و شاهرود و این نوع طرح ها فقط مسکن های مقطعی هستند.

در نهایت باید صبر کرد و دید که چطور مولد سازی اجرایی می شود و با شرایطی که مجریان آن دارند نظارت های مجلس شورای اسلامی بر حسن اجرای آن چطور خواهد بود؟ آیا این طرح باز هم با مشکل روبرو می شود و شاهد ایجاد رانت برای برخی خواهیم بود یا می تواند با اجرای درست بالاخره گشایشی را در اقتصاد کشورمان ایجاد کند؟

کد خبر: ۲۰۶٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha