۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
تسهیلات خرید مسکن تا ۵٠ درصد افزایش می یابد| اجرای فاز اول کارت مصالح ساختمانی بزودی
معاون امور اعتباری بانک مسکن:

تسهیلات خرید مسکن تا ۵٠ درصد افزایش می یابد| اجرای فاز اول کارت مصالح ساختمانی بزودی

فاضلیان، معاون امور اعتباری بانک مسکن با اشاره به ارائه پیشنهاد افزایش ۵٠ درصدی تسهیلات خرید مسکن به بانک مرکزی گفت: محدودیتی برای افزایش سقف تسهیلات نیست اما استطاعت در بازپرداخت اقساط نیز مهم است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سید محسن فاضلیان در حاشیه افتتاح پروژه ٢٣۴ واحدی نگین دولت‌آباد در جمع خبرنگاران در حالی از ارائه پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات خرید مسکن به بانک مرکزی خبر داد که معتقد است رشد تورم مسکن باعث شده تا وام کنونی مسکن کفاف خرید آسان متقاضیان مسکن را ندهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وام کنونی مسکن می تواند کفاف خرید مسکن را بدهد؟ آیا مقایسه ای داشتید که چند متر از یک واحد مسکونی با این وام ها می تواند خریداری شود؟ گفت: در حال حاضر وام خرید مسکن ۴۸۰ میلیون تومان با احتساب وام جعاله است. سوال این است که آیا می توان با این میزان وام خرید مناسب داشت؟ یا شاخص اصلی وام به ارزش واحد مسکونی آیا این وام کفاف خرید می دهد؟

بانک مسکن محدودیتی برای کسب و اخذ مجوز افزایش سقف تسهیلات مسکن از بانک مرکزی ندارد. یعنی اگر بخواهیم وام مسکن را که به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان است را به ۳۰۰ میلیون تومان برسانیم می توانیم

وی در توضیح این سوال ادامه داد: بانک مسکن محدودیتی برای کسب و اخذ مجوز افزایش سقف تسهیلات مسکن از بانک مرکزی ندارد. یعنی اگر بخواهیم وام مسکن را که به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان است را به ۳۰۰ میلیون تومان برسانیم می توانیم. اما سوال این است که آیا توان بازپرداخت اقساط از سوی مشتری و متقاضی وام وجود دارد؟ آیا می تواند پاسخگوی اقساط بازپرداختی باشد؟

پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات تا ۵۰ درصد به بانک مرکزی ارائه شده است تا پس از موافقت از سال آینده اجرایی و پرداخت شود

فاضلیان با اشاره به این بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی مسکن سپرده های مردم را تجمیع و مجددا در اختیار متقاضیان قرار می دهد ادامه داد: قطعا با ارزیابی صورت گرفته از توان و قدرت مردم میزان رشد تسهیلات صورت می گیرد پس با این جمع بندی، پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات تا ۵۰ درصد به بانک مرکزی ارائه شده است تا پس از موافقت از سال آینده اجرایی و پرداخت شود.

معاون امور اعتباری بانک مسکن تاکید کرد: به هر صورت باید تناسبی بین بازپرداخت اقساط و افزایش سقف تسهیلات صورت بگیرد. اما آنچه که در حال حاضر مشخص است این است که باید بازپرداخت اقساط در استطاعت متقاضیان در ۱۵ سال یا به عنوان مثال ۱۲ سال باشد. این تناسب و توازن برای سلامت بانک مسکن بسیار مهم است.

افزایش تورم در بخش مسکن شاخص واضحی دارد و اینکه بانک مرکزی با چند درصد افزایش تسهیلات در شهرهای بزرگ، بالای یک میلیون نفر و کمتر از یک میلیون موافقت کند باید منتظر ماند

فاضلیان ادامه داد: افزایش تورم در بخش مسکن شاخص واضحی دارد و اینکه بانک مرکزی با چند درصد افزایش تسهیلات در شهرهای بزرگ، بالای یک میلیون نفر و کمتر از یک میلیون موافقت کند باید منتظر ماند. اما به هر حال این پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی به بانک مرکزی ارائه شده است و قطعا پس از کسب مجوز اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

اگر اقساط وام کنونی مسکن(۴۸۰ میلیون تومان) را بر اساس نرخ تامین مالی و پولی ۷ میلیون تومان در نظر بگیریم، رشد ۵۰ درصدی سقف تسهیلات مسکن اگر تصویب شود به تبع آن، میزان اقساط نیز رشد خواهد کرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بازار که آیا میزان اقساط را پیش بینی کرده اید که چه مقدار با افزایش سقف تسهیلات رشد خواهد کرد؟ گفت: بر فرض مثال اگر اقساط وام کنونی مسکن(۴۸۰ میلیون تومان) را بر اساس نرخ تامین مالی و پولی ۷ میلیون تومان در نظر بگیریم، رشد ۵۰ درصدی سقف تسهیلات مسکن اگر تصویب شود به تبع آن، میزان اقساط نیز رشد خواهد کرد.

کارت مصالح ساختمانی در هیات مدیره بانک مسکن بحث شده و مدل سازی اولیه صورت گرفته است. اتفاقا مشاور آن نیز انتخاب شده است تا بتوانیم فاز اول را در سال آینده معرفی و چرخه را در بازارگاه مسکن انجام دهیم

فاضلیان در پاسخ به این پرسش که قرار بود بانک مسکن برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی با هدف کنترل قیمت تمام شده مسکن به سازندگان مسکن کارت مصالح ارائه کند آیا این اقدام به فراموشی سپرده شده است؟ ادامه داد: کارت مصالح ساختمانی در هیات مدیره بانک مسکن بحث شده و مدل سازی اولیه صورت گرفته است. اتفاقا مشاور آن نیز انتخاب شده است تا بتوانیم فاز اول را در سال آینده معرفی و چرخه را در بازارگاه مسکن انجام دهیم.

تسهیلات خرید مسکن تا ۵٠ درصد افزایش می یابد| اجرای فاز اول کارت مصالح ساختمانی بزودی

پروژه ساختمانی نگین که با تامین مالی بانک مسکن به بهره برداری رسیده است شامل ۲۱۵ واحد مسکونی، ۱۹ واحد تجاری و یک واحد درمانی در قالب ۲ بلوک ۹ طبقه ای است که به عنوان یکی از زیباترین پروژه های منطقه دولت آباد جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است. این پروژه به مساحت ۵ هزار ۲۶۹ متر مربع و با زیربنا ۳۴ هزارو ۶۰۷ متر مربع احداث شده است.

آنطور که پیمانکار این پروژه به آن اذعان کرد قرار بود این پروژه در مدت ۳ سال به بهره برداری برسد اما به دلیل کرونا و متوقف شدن پروژه و افزایش قیمت ها این پروژه در مدت پنج سال به بهره برداری رسید.

کد خبر: ۲۰۶٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      1 0
      سلام مبلغ سپرده کسانی که چهار ساله بانک سپرده گذاری کردن که هنوز نتوانسته اند خانه دار بشن را حداقل زیاد کنید ممنون میشم
    • لیا IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      اگرسود وام را دولت قرض الحسنه حساب کنه و ۴ تا۶% باشه ،مردم هم میتونن مبلغ بیشتری وام بگیرن وبرای پرداخت هم مشکلی پیدا نمیکنن ! بااین وضعیت گرونی فکری به حال مسکن ملی هم نمیشه !کی میتونه با ۳۰۰ میلیون خودش خونه درست کنه !با وام ۱۸% ؟
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      سلام این کارت‌ها رانت راه می اندازد برای چند مصالح فروش خوبه