۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
نحوه‌ اعمال مالیات و محاسبه‌ عوارض سبز برای واحدهای آلاینده
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

نحوه‌ اعمال مالیات و محاسبه‌ عوارض سبز برای واحدهای آلاینده

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، نحوه اعمال مالیات و محاسبه عوارض سبز برای واحدهای آلاینده را جهت اجرا به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور اعلام کرد.

به گزارش بازار، محمدتقی پاکدامن معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، نحوه اعمال مالیات و محاسبه عوارض سبز برای واحدهای آلاینده را اعلام کرد.

در این نامه عنوان شده است: طبق ماده (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۳/۲، واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که به تشخیص سازمان حفاظت محیط‌زیست، حدود مجاز و استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند، در صورتی که در مهلت زمانی که توسط سازمان مزبور برای آن‌ها تعیین می‌شود، نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام ننمایند، براساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ‏های نیم درصد (۵/%)، یک درصد (۱%) و یک و نیم درصد (۵/۱%)، به مأخذ فروش کالا یا خدمات، مشمول عوارض سبز می‌شوند. این حکم در مورد کلیه واحدهای آلاینده، اعم از واحدهای معاف و غیرمعاف، صادراتی و واحدهای مستقر در مناطق آزاد تجاری‌- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جاری است.

همچنین در این نامه قید شده است: با توجه به اینکه معیارهایی که در تعیین سطح آلایندگی واحدها، مبنای عمل سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد تاکنون به تصویب نرسیده است، ادارات کل امور مالیاتی پس از فراهم شدن دسترسی به اطلاعات واحدهای آلاینده، نسبت به مطالبه عوارض مذکور برای واحدهای مذکور با حداقل نرخ موضوع این ماده (نیم درصد (۵. /%)) با رعایت مقررات موضوع ماده یادشده اقدام نمایند.

در پایان یادآور شده است: پس از درج سطح آلایندگی توسط سازمان حفاظت محیط زیست در پایگاه اطلاعاتی واحدهای آلاینده، مابه التفاوت عوارض سبز ناشی از سطح آلایندگی با رعایت مقررات قابل مطالبه خواهد بود.

کد خبر: ۲۰۶٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha