۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
گوجه دلگانی‌ها به بازار نرسید؛ توپ مشکلات در زمین کشاورزان
سایه کم‌کاری دولت بر محصولات کشاورزی؛

گوجه دلگانی‌ها به بازار نرسید؛ توپ مشکلات در زمین کشاورزان

 ایرانشهر- فصل برداشت گوجه فرنگی در سیستان و بلوچستان آغاز شده است، آنچه‌که در این فصل اهمیت دارد رساندن به موقع محصول به بازار مصرف و فروش آن است، اما امسال این شرایط برای برخی کشاورزان دلگانی مهیا نبود و همین امر کشاورزان منطقه را گله‌مند کرده است.

فرشته بامری؛ بازار: این روزها فصل برداشت گوجه فرنگی همچون دیگر نقاط کشور در استان سیستان و بلوچستان هم فرا رسیده است و این در حالی است که در برخی از فصل های سال، قیمت گوجه فرنگی در بازار مصرف غوغا می کند و قیمت این محصول جالیزی با میوه های لاکچری برابری می کند اما این روزها کشاورزان دلگانی از قیمت ارزان گوجه و عدم فروش محصولشان گله مند هستند.

تیمور بارانی یکی از کشاورزان دلگانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به بارندگی های زمستان سال گذشته و بهار امسال و تامین آب مورد نیاز، بسیاری از کشاورزان شهرستان دلگان امسال اقدام به کشت گوجه فرنگی کردند.

وی افزود: من محصول گوجه فرنگی را در دی ماه سال گذشته کاشته ام و اکنون با گذشت قریب به شش ماه، فصل برداشت آن فرا رسیده است.

مشتری برای فروش گوجه فرنگی وجود ندارد و دلالانی که به سراغ کشاورزان می آیند، قیمتی بسیار پایین پیشنهاد می دهند و انتظار دارند جعبه ۱۰ تا ۱۳ کیلویی را به قیمت پنج تا شش هزار تومان بفروشیم، در حالی که قیمت گوجه در بازار مصرف از کیلویی دو هزار تومان شروع و گاهی به شش هزار تومان هم می رسد

وی با اشاره به اینکه، متاسفانه موفق نشدیم گوجه را به بازار مصرف عرضه کنیم، تصریح کرد: مشتری برای فروش گوجه فرنگی وجود ندارد و دلالانی که به سراغ کشاورزان می آیند، قیمتی بسیار پایین پیشنهاد می دهند و انتظار دارند جعبه ۱۰ تا ۱۳ کیلویی را به قیمت پنج تا شش هزار تومان بفروشیم، در حالی که قیمت گوجه در بازار مصرف از کیلویی دو هزار تومان شروع و گاهی به شش هزار تومان هم می رسد.

این کشاورز دلگانی ادامه داد: قیمت پایین گوجه فرنگی، سبب شده کشاورزان از فروش خودداری کنند از طرفی با گرم شدن هوا، این محصول در آستانه فساد و خراب شدن است.

یکی دیگر از کشاورزان دلگان هم گفت: برای برداشت گوجه فرنگی از تعدادی کارگر روزمزد کمک گرفته ام و به هر کدام روزانه ۸۰ هزار تومان حق الزحمه پرداخت کرده ام.

احمد بلوچ  افزود: اما اکنون محصول برداشت شده درآمدی را عایدمان نکرده تا حداقل هزینه کارگران جبران شود، با شرایط فوق به نظر می رسد کاشت این محصول به جز ضرر، سودی ندارد.

وی ادامه داد: بخشی از گوجه کشاورزان هم با گرمای هوا دچار فساد شده و قابل مصرف نیست، مسئولان باید برای رسیدن این محصول به بازار مصرف چاره اندیشی کنند.

این کشاورز سیستان و بلوچستانی بیان کرد: در این میان نه خرید تضمینی و حمایت دولت در کار بود و نه کارخانه رب سازی که محصول مان را بخرد.

مشکل از کجا است؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: کشاورزان برای اینکه متحمل خسارت نشوند باید سیاست های جهاد کشاورزی را در بحث تولید و کاشت محصول اجرایی کنند تا محصول تولید شده بتواند به موقع به بازار مصرف عرضه شود، با این حال برخی کشاورزان به سیاست ها توجه نمی کنند و به تولید دو برابری دست می زنند.

در سال گذشته حدود ۸۰ هکتار گوجه فرنگی در مزارع دلگان کشت شده بود و امسال این رقم به ۱۸۰ هکتار رسیده که تقریبا دو برابر شده است

محمد علی نیکبخت افزود: در سال گذشته حدود ۸۰ هکتار گوجه فرنگی در مزارع دلگان کشت شده بود و امسال این رقم به ۱۸۰ هکتار رسیده که تقریبا دو برابر شده است.

‌وی تصریح کرد: روزانه ۱۰۰ تن گوجه فرنگی در بازارهای استان سیستان و بلوچستان توزیع می شود در حالی که ذخیره گوجه فرنگی روزانه ۴۵۰ تن است، که این رقم بالا است و سبب ارزان شدن گوجه فرنگی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۲۰ هکتار از باغات گوجه در دلگان به فروش نرفته است، گفت: افزایش دو برابری گوجه فرنگی سبب اشباع بازار شده و تبع آن فراوانی گوجه سبب کاهش قیمت این محصول شد.

وی افزود: شیوع کرونا و بسته شدن مرز نیز یکی دیگر از دلایل ارزان شدن قیمت گوجه فرنگی است زیرا محصول به استانها و کشورهای همسایه صادر نشد، اما خوشبختانه اکنون مراودات تجاری ما در بازارچه های مرزی برقرار است و جای نگرانی نیست.

 نیکبخت تصریح کرد: هم اکنون قیمت گوجه در عمده فروشی های دلگان و ایرانشهر هر کیلو هزار تا دو هزار تومان است، این در حالی است که  در فصل هایی از سال به ویژه زمستان گوجه فرنگی کیلویی ۱۳ هزار تومان هم در بازار عرضه می شود.

خرید تضمینی گوجه فرنگی در دست بررسی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در خصوص خرید تضمینی، ستاد تنظیم بازار کشور جلساتی تشکیل دادند و مصوبات جلسه به استانداری استان اعلام‌ شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس قرار شد در صورت تامین  منابع مالی، کار خرید تضمینی توسط اداره کل تعاون روستایی سیستان و بلوچستان انجام می شود.

در این آشفته بازار گوجه، یک گروه جهادی در جنوب استان سیستان و بلوچستان که متوجه ضرر کشاورزان شده بودند خرید از این کشاورزان را در دستور کار خود قرار دادند و در مرحله اول یک تن و ۳۰۰ کیلو گوجه را تقریبا دو برابر قیمتی که به دلالان می‌فروختند، را خریداری کردند و از یک تن و ۳۰۰ کیلو گوجه، بیش از ۳۰۰ کیلوگرم رب خانگی توسط بانوان بسیجی بلوچ شهرستان دلگان تهیه شد و رب های خانگی نیز پس از تولید و بسته بندی به خارج از استان سیستان و بلوچستان صادر شد.

با این حال علاوه بر حمایت های دولت، نیاز به مشارکت خیران و سرمایه گذاران بیشتری در منطقه دلگان وجود دارد تا خسارتهای وارده به کشاورزان جبران شود.

کد خبر: ۲۰٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha