۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
تبادل پیام‌ها بین ما و آمریکا از طریق یک واسطه انجام می‌شود
معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

تبادل پیام‌ها بین ما و آمریکا از طریق یک واسطه انجام می‌شود

باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه المنار گفت: ما با آمریکا هیچ ارتباط مستقیمی نداریم، طبیعتاً تبادل پیام بین ما و آمریکایی‌ها از طریق یک واسطه است.

به گزارش بازار، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در مصاحبه با شبکه المنار لبنان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در یک و سال خرده گذشته که مذاکرات جریان داشت، در واقع سرعت مذاکرات ممکن است کم و زیاد شده باشد، ولی ما پیوستگی در استمرار مذاکرات داشتیم، الآن هم مذاکرات در چارچوب تبادل پیام‌ها بین دو نفر ادامه دارد و طرفین در حال تبادل دیدگاه‌های‌شان با هم هستند.

وی در خصوص ارتباط مستقیم با آمریکا گفت: ما با آمریکا هیچ ارتباط مستقیمی نداریم، طبیعتاً تبادل پیام بین ما و آمریکایی‌ها از طریق یک واسطه است، بعضاً واسط یک کشور اروپایی است و یا یک کشور دیگر غیراروپایی است، بر این اساس ما تبادل پیام بین دو طرف را داشتیم و الآن هم این مسئله وجود دارد.

باقری ادامه داد: بعد از صحبت‌های رییس جمهور آمریکا، مقام‌های ذی‌ربط آمریکایی درباره موضوع توافق و روند مذاکرات با رسانه‌ها صحبت کردند و همین طور در عمل هم تبادل پیام‌ها همچنان ادامه دارد. در مورد تحولاتی که در ایران افتاد آن‌ها ممکن است یک محاسبه غلطی را داشتند ولی وقتی که با صحنه عمل و واقعیت‌های ایران مواجه شدند در واقع دستشان خالی بود و هیچ چیزی را در اختیار نداشتند تا در صحنه مذاکرات آن‌ را نقل بکنند.

باقری در خصوص خطوط قرمز ایران در مذاکرات گفت: در موضوع خطوط قرمز ما یکی از خطوط قرمز و اساسی جمهوری اسلامی ایران، بحث تضمین‌ها بود که ما باید تضمین‌های اطمینان‌آوری نزد جمهوری اسلامی ایران باشد تا طرف مقابل پایبند به تعهدات خودش باشد. هدف اصلی ما در این مذاکرات رفع تحریم‌ها است و رفع تحریم‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که ما و مردم ما بتوانند انتفاع اقتصادی ببرند، و مهم‌تر کنار رفع تحریم‌ها باید این رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی پایدار باشد و مقطعی نباشد، این یکی از بحث‌های اساسی بود که در طول مذاکرات با طرف مقابل مطرح شد و در یکی از آخرین ادواری که ما گفتگوها را داشتیم با هماهنگی اروپایی که سپتامبر در نیویورک بود، روی این مسئله تأکید کردیم و آنها هم این موضوع را مورد قبول و پذیرش قرار دادند.

وی ادامه داد: گفتگوهای ما در موضوع هسته‌ای معطوف به تحریم‌های اقتصادی است و تحریم‌های اقتصادی در چارچوب توافقی که قبلاً در سال ۲۰۱۵ صحبت شده است باید برداشته شود و همین طور تحریم‌هایی که به‌ویژه توسط دولت ترامپ علیه ایران وضع شد، باید به‌طور کامل برداشته شود، بالاخره این وظیفه آن‌هاست که این تحریم‌ها را بردارند. آمریکایی‌ها اعلام آمادگی کردند برای بازگشت به توافق، طرفی که برای بازگشت به توافق اعلام آمادگی می‌کند باید آمادگی داشته باشد تعهدات خودش را انجام دهد و تعهد آمریکا رفع تحریم‌ها است.

باقری همچنین افزود: دو طرف باید این درک را داشته باشند که نیازهای هرکدام یک ظرف زمانی دارد و باید این نیازها در آن ظرف زمانی محقق شود، تلاش ما این است که در ظرف زمانی معقول و منطقی بتوانیم توافق را نهایی کنیم، طبیعتاً این به اراده دو طرف بستگی دارد. ایران اعلام آمادگی کرده است که در چارچوبی که خطوط قرمزش رعایت شود و منافعش تأمین شود، هیچ مانعی برای نهایی‌سازی توافق در کوتاه‌مدت ندارد.

مذاکرات ایران و عربستان رو به پیشرفت بوده است
باقری در خصوص روابط ایران با کشورهای منطقه خصوصاً روابط با عربستان اظهار کرد: در دولت آقای رئیسی سیاست همسایگی تابلوی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران درباره کشورهای منطقه است و بر همین اساس هم با برخی از کشورها که در دولت قبل روابط با آنها راکد بود، از حالت رکود خارج و تبدیل به روابط بانشاط شد که در این زمینه می‌توان به روابط با تاجیکستان و ترکمنستان و در حوزه جنوب ایران به روابط با کویت و امارات اشاره کرد که سفرای خود را از ایران فراخوانده بودند.

وی افزود: در دولت آقای رئیسی با صحبت‌های انجام‌شده، امارات و کویت سفرای خود را به ایران برگردانند، کنار آن چندین دور مذاکره با طرف سعودی به‌میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شد و تلاش بر این هست که این گفتگوها در چارچوب اولویت‌ها و ملاحظاتی که دو طرف دارند ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در دولت قبلی عراق، تلاش‌های زیادی برای پیشبرد مذاکرات با عربستان انجام گرفت و در دولت جدید آقای سودانی هم این نقش را دولت ایشان ایفا می‌کند؛ پنج دور گفتگو تا حال انجام شده و این مذاکرات رو به پیشرفت بوده است، طبیعی است که برای نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف نیاز به رایزنی و گفتگو و زمان است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص موضع ایران در قبال جنگ اوکراین نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف در دنیا ارتباط داشته و دارد، از جمله تعاملات ایران در عرصه‌های مختلف با کشور روسیه و اوکراین وجود داشته است، در این مقطع بعد از جنگ اوکراین هم طبیعی است که ایران روابط خودش چه با کشور اوکراین و چه با کشور روسیه ادامه دهد، اما ایران رسماً اعلام کرده است که نسبت به این جنگ بی‌طرف است و به هیچ طرفی از دو طرف جنگ در جنگ کمک نخواهد کرد و این کار را هم نکرده است.

وی درباره ادعای غربی‌ها مبنی بر مشارکت ایران در جنگ اوکراین گفت: ماشین رسانه‌ای غرب همچنین مسئله را طرح می‌کند، ایجاد می‌کند و بزرگ می‌کند، این ناشی از نیازهای آنان است در عرصه افکار عمومی خودشان برای اینکه توجیه کنند وضعیت خودشان را، انرژی خودشان که وضعیت خوبی ندارد، وضعیت مهاجرینی که وارد کشورهای اروپایی شدند، برای اینکه بتوانند ضعف‌های خودشان را توجیه کنند به مسائل دیگر و توجیهات دیگری دست می‌زنند، از جمله این توجیه. این مسئله هیچ واقعیتی ندارد، ما مذاکره با طرف اروپایی داشتیم، مذاکره با طرف اوکراینی داشتیم، هیچ کدام از اینها تا حال به جمهوری اسلامی ایران هیچ مستندی در خصوص ادعاهایشان ارائه نداده‌اند.

کد خبر: ۲۰۵٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha