۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
سفر گروسی به ایران روزنه ای جهت احیاء برجام خواهد بود
استاد دانشگاه بوستون امریکا در گفتگو با بازار:

سفر گروسی به ایران روزنه ای جهت احیاء برجام خواهد بود

«جفری کارلینر» معتقد است که سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را می توان روزنه ای جهت احیاء برجام یا توافق هسته ای جدید و کاهش تنش ها میان غرب و ایران دانست.

بازار؛ گروه بین الملل: «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس اتمی اخیرا گفته است ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد و ۱۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در اختیار دارد و اورانیوم غنی‌شده تا بالای ۹۰ درصد قابلیت تسلیحاتی شدن دارد.

گروسی بار دیگر، با تکرار اظهارات خود گفت قصد دارد برای «یک گفت‌وگوی سیاسی که بسیار مورد نیاز است» در ماه فوریه به تهران سفر خواهد کرد. او گفت برجام در «وضعیت بسیار بدی قرار دارد.»

مدیر کل آژانس اتمی برجام را «پوسته‌ای توخالی» توصیف کرد و گفت که هیچ فعالیت دیپلماتیک برای احیای این توافق در جریان نیست.

او گفت: «هیچ‌کس مرگ این توافق را اعلام نکرده اما تعهدی هم [برای پیگیری مذاکرات] در جریان نیست... و تمامی محدودیت‌های موجود در برجام چندین بار نقض شده‌اند.»

در همین راستا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد اینکه شرایط حول معامله هسته ای به شکل می باشد، در مورد روحیه اعضا مذاکرات برجام، گفت: اعضای غربی مذاکرات وین اراده سیاسی برای به پایان رساندن مذاکرات را ندارند، برعکس ایران این اراده سیاسی را دارد.

اولیانوف در خصوص وضعیت کنونی برجام اذعان کرد: «متاسفانه شرایط کنونی حول برجام را می توان به بن بست خورده توصیف کرد. از ابتدای سپتامبر مذاکرات دیپلماتیک کمابیش جدی وجود نداشته است. با این وجود، تایید اینکه برجام مرده است، به قطع زودتر از موعد می باشد. شانس برای احیای برجام وجود دارد. برای این امر تصمیم سیاسی تمامی اعضای روند وین برای بازگشت به میز مذاکرات لازم است تا مذاکرات تا روند را به نقطه معقول برسانیم».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چند ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند ماه پیش قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد. ارزیابی شما از این سفر و با توجه به سفر قبلی یک مقام از آژانس، آیا سفر گروسی به معنای پیشروی در خصوص مسائل پادمانی باقی مانده است؟

سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را می توان روزنه ای جهت احیاء برجام یا توافق هسته ای جدید و کاهش تنش ها میان غرب و ایران دانست. اگر این سفر انجام شود می توان امیدوار بود برخی مسائل میان ایران و آژانس حل شده و شرایط برای انجام مذاکرات فراهم شود.

*گروسی گفته است در این سفر شاید برای گفت‌وگو در خصوص گفت‌وگوهای سیاسی‌ای که بسیار ضروری هستند، اقدام کند و در عین حال اعلام کرده برجام علیرغم اینکه تنها پوسته اش باقی مانده ولی هنوز نمرده است. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

ممکن است با سفر گروسی به ایران توجه باز به سمت برجام کشیده شود اما امکان احیاء برجام بسیار سخت است و طرفین ممکن است به این نتیجه برسند مذاکرات جهت انعقاد توافق هسته ای جدید را آغاز کنند. اما این روند نیز در آینده نزدیک آغاز نشده و نیاز به تلاشهای دیپلماتیک و برطرف کردن شک و سوء ظن طرفین نسبت به یکدیگر دارد.

*اگر نتیجه سفر گروسی مثبت باشد به نظر می رسد گشایشی نیز در مذاکرات احیای برجام صورت بگیرد و ممکن است شاهد شروع مذاکرات باشیم. آیا با این موضوع، موافق هستید؟

بله. همانطور که گفتم سفر گروسی به ایران روزنه ای جهت آغاز مذاکرات ایران با کشورهای غربی خواهد بود و فقط با تلاش دیپلماتیک و حل شدن برخی مسائل میان طرفین این مهم امکان پذیر خواهد بود.

رابرت مالی» در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا دولت «جو بایدن» مشکلی با افزایش صادرات نفت ایران به چین ندارد گفت: «ما هیچکدام از تحریم‌هایمان به ویژه تحریم‌های مربوط به خرید نفت را علیه ایران کاهش نداده‌ایم و ایالات متحده فشار را بر چین برای توقف خرید نفت از ایران افزایش خواهد داد. این اظهارات متعاقب افزایش صادرات نفت ایران به چین بوده است. همانگونه که مالی نیز می گوید آمریکا هیچ تحریمی را کاهش نداده است لذا چگونه می تواند صادرات نفت ایران به چین را کاهش دهد؟

شرایط بین المللی کنونی با شرایط زمان خروج ترامپ از برجام کاملا متفاوت می باشد. دولت ایران اکنون با مخالفان در داخل مواجهه بوده و در سطح بین المللی نیز فشارها بر ایران افزایش یافته است.

از طرفی دولت چین نیز در منطقه خاورمیانه با کشورهای جدیدی قرار داد خرید نفت امضاء نموده که بدون مشکل و اعمال تحریم از سوی امریکا می تواند نفت این مناطق را وارد کند.

بنابراین پکن با اعمال فشار از سوی امریکا خرید نفت از ایران را کاهش می دهد و ایران در وضعیت بدتری لحاظ اقتصادی گرفتار می شود. شرایط بین المللی اکنون به سود ایران نیست و سفر گروسی به ایران و ایجاد اعتماد متقابل میان آژانس و تهران می تواند تا حدودی به سود تهران باشد.

کد خبر: ۲۰۵٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      30 4
      باید برجام بطور کامل اجرایی شود مردم ایران دیگر تحمل این همه گرانی راندارند
      • علی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
        2 5
        نظر شما محترم نویسنده مغرضانه شرایط ایران را بسیار بغرنج توصیف وطرف غربی را بی نیاز به توافق نشان داده که صحیح نیست
    • پدربزرگ IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      2 1
      موافقم
    • ایرانی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      0 0
      لطفا مسائل آژانس را سیاسی نکنید و گروسی تخصصی سوالاتش را طرح و پاسخ بگیرد. این یک تله برای ایران است. بحث سیاست در شورای امنیت ملی طرح و راه کار ارائه می‌شود که از طریق برجام است.
    • علی IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      باج ندین از اینکه بعدشو هم تحمل میکنیم
    • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      1 0
      برجام را امضا کنید مردم مردن از این گرانی های سرسام آور به خاطر خدا به همدیگر رحم کنیم
    • امیر IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      برجام تمام شد بفکر خودمان باشیم