۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
تغییر مدیریت پی در پی نشانه چیست؟
یادداشت

تغییر مدیریت پی در پی نشانه چیست؟

نمادهای وملی و وامی شرکت های دولتی هستند که در فهرست واگذاری در طرح مولدسازی هستند از طرف دیگر حاشیه های زیادی برای انتصابات سفارشی و... دارند که در نتیجه اختلافات در همکاری برای واگذاری دارایی هاست.

بازار؛ گروه بورس: دولت در چند ماه اخیر تاکید ویژه ای بر اجرای طرح مولدسازی دارایی ها داشته، هرچند این طرح ذاتا برای اقتصاد کشور مفید است و کمک می کند تا منابع راکد دولت در خدمت اقتصاد قرار بگیرد و از طرف دیگر دولت برای جبران کسری بودجه خود چندان به استقراض از بانک مرکزی یا حتی انتشار اوراق وابسته نخواهد بود. در این مسیر دولت روی واگذاری دارایی بانک ها تاکید ویژه ای دارد تا جایی که وزیر اقتصاد پیش از این در گفتگویی با خبرنگار بازار تاکید کرده« در صورتی که مدیران بانک های دولتی در واگذاری دارایی های خود کارشکنی کنند حتما تغییر خواهند کرد.»

طبق وعده وزیر اقتصاد دارایی دو هلدینگ بزرگ وابسته به بانک های دولتی در طرح مولدسازی دارایی ها واگذار خواهند شد. این دو هلدینگ گروه توسعه ملی و گروه سرمایه گذاری امید هستند که دارایی های کلانی را در اختیار دارند و در سال های اخیر سهام شرکت های بزرگی را خریداری کرده اند و حالا ساختار آنها به قدری گسترده شده که با حاشیه های زیادی در زمینه عزل و انتصابات مواجه شده اند.

وملی رشد زیادی در دارایی ها داشته و ارزش بازار آن در بورس ایران قابل توجهی بوده به طوری که هم اکنون ۳۲ درصد در بخش شیمیایی، ۱۴ درصد در گروه غذایی و ۱۱ درصد در صنعت سیمان مشارکت دارد


گروه توسعه ملی که بیش از ۶۲ درصد سهام آن متعلق به بانک ملی است و صندوق بازنشستگی کشوری هم از دیگر سهامداران عمده آن بوده هم اکنون در انتخابات مدیران شرکت های زیرمجموعه آنها نقش زیادی دارند و همین مسأله باعث بی ثباتی در مدیریت شرکت های آنها شده است.
در شرایط کنونی وملی رشد زیادی در دارایی ها داشته و ارزش بازار آن در بورس ایران قابل توجهی بوده به طوری که هم اکنون ۳۲ درصد در بخش شیمیایی، ۱۴ درصد در گروه غذایی و ۱۱ درصد در صنعت سیمان مشارکت دارد و در سایر بخش ها هم به صورت خرد سرمایه گذاری دارد و این گستردگی در سبد دارایی ها هیچ مزیتی برای این شرکت به وجود نیاورده و تنها باعث شده تا سرمایه گذاری تودرتویی بین شرکت های زیرمجموعه اتفاق افتاده باشد، برای نمونه هلدینگ صنایع بهشهر از جمله شرکت هایی است که بخش عمده سهام آن متعلق به گروه توسعه ملی و صندوق بازنشستگی کشوری است و این شرکت در بخش های مختلفی سرمایه گذاری کرده به طوری که حتی بخشی از سهام بانک اقتصاد نوین را در اختیار دارد در حالی که حوزه تخصصی این شرکت مواد غذایی و شیمیایی است.

هم اکنون وملی با دو عضو کمتر در هیات مدیره برای شرکت های زیرمجموعه تصمیم گیری می کند و به گواه برخی سهامداران دچار رفتار سلیقه ای شده و حتی این شائبه هم وجود دارد که برخی مدیران شرکت های سفارشی یا سیاسی انتخاب می شوند و منافع سهامداران نادیده گرفته می شود


این مسأله باعث شده مدیران شرکت ها به صورت رانتی انتخاب شوند و عملا تخصص معنای چندانی پیدا نکند و از طرف دیگر گروه توسعه ملی که هم اکنون خودش با دو عضو کمتر در هیات مدیره برای شرکت های زیرمجموعه تصمیم گیری می کند دچار رفتار سلیقه ای شده و حتی این شائبه هم وجود دارد که برخی مدیران شرکت های سفارشی یا سیاسی انتخاب می شوند و منافع سهامداران نادیده گرفته می شود.
این حاشیه ها در گروه توسعه ملی به قدری بالا بود که در یک سال گذشته هنوز تصمیم منسجمی درباره واگذاری پتروشیمی شازند اراک اتخاذ نشده است، در حالی که قرار بود سهام این شرکت به صورت بلوکی واگذار شود بعد هیات دولت در جلسه ای اعلام کرد سهام این شرکت در مقابل مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری تهاتری واگذار می شود و اینها حکایت از عدم هماهنگی مدیران شرکت هستند.


وامید در مسیر سهام عدالت یا مولدسازی
شرکت سرمایه گذاری امید با نماد وامید هم که در سال های اخیر سرمایه گذاری ویژه ای در بخش معدن و نفت و گاز داشته، این شرکت که وابسته به بانک سپه است از جمله شرکت هایی بوده که در مولدسازی دارایی ها در لیست واگذاری قرار دارد.

پیش از این در دوره دولت روحانی که بحث جاماندگان سهام عدالت جدی شده بود رییس جمهور تاکید داشت که بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید به جاماندگان سهام عدالت واگذار شود اما به یکباره این موضوع مسکوت ماند

هرچند پیش از این در دوره دولت روحانی هم که بحث جاماندگان سهام عدالت جدی شده بود رییس جمهور تاکید داشت که بخشی از سهام این شرکت به جاماندگان سهام عدالت واگذار شود اما به یکباره این موضوع مسکوت ماند. در دولت سیزدهم هم که بحث اعطای سهام به جاماندگان سهام عدالت که زیر پوشش سازمان های حمایتی هستند مطرح شده اسمی از واگذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید مطرح نشده است.

براساس این گزارش دولت به طور قطع مجبور به اجرای طرح مولدسازی دارایی هاست، اما این مسئله تحت تاثیر عملکرد مدیران شرکت ها خواهد بود و تغییرات پی در پی مدیریتی نشان می دهد که برخی مدیران سیاست واگذاری سهام شرکت های زیرمجموعه را به نحوی که مد نظر دولت است اجرا نمی کنند.

کد خبر: ۲۰۵٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha