۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
ورود سازمان استاندارد به ساخت و سازها| کیفیت بنزین افت نکرده| سوخت شهرهای کوچک یورو۴  نیست
معاون رییس جمهور در گفتگو با بازار:

ورود سازمان استاندارد به ساخت و سازها| کیفیت بنزین افت نکرده| سوخت شهرهای کوچک یورو۴ نیست

اسلام پناه معاون رییس جمهور با بیان اینکه کیفیت بنزین افت نکرده اما سوختی که در شهرهای کوچک توزیع می شود، استاندارد یورو ۴ را ندارد، از مذاکره با وزارت شهرسازی برای استاندارد سازی خانه ها خبر داد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: زلزله اخیر بار دیگر موجی در نگرانی در میان مردم ایران ایجاد کرده است. زمین لرزه ای که خانه‌های مردم، ساختمان‌ها و مراکز تجاری و اقتصادی را به تلی از خاک تبدیل کرد، گفته می شود که تلفاتش بیشتر فاجعه فوکوشیمای ژاپن بوده است. بسیاری از کارشناسان مدعی اند که وقوع زمین لرزه ای به این بزرگی در ایران فجایع بزرگ تری را به همراه خواهد داشت.

بر اساس آمار موجود حدود یک چهارم پلاک‌های ثبتی در بافت فرسوده است. بافتی که گذرهای تنگ و ساختمان‌های ناپایدار با تراکم جمعیتی بالا دارد. اگر روزی نه در تهران که در مجاورت تهران زلزله‌ای با بزرگی زلزله تهران رخ بدهد، این ساختمان‌های داخل تهران که در این بافت فرسوده قرار دارند، به هیچ وجه باقی نخواهند ماند. جدای از این بیشتر ساختمان های نوسازی و کم سن و سال هم از ایمنی لازم برخوردار نیستند.

حالا مهدی اسلام پناه معاون رییس جمهور در گفتگو با بازار می گوید که «مذاکرات سازمان استاندارد با وزارت راه و شهرسازی برای ورود به مساله استاندارد سازی ساختمان ها شروع شده است.» استاندارد سازی که در طول سال های گذشته با وجود همه تاکیدات هیچ گاه اجرایی نشده است. البته آنگونه که از گفته های رییس سازمان استاندارد برمی آید، این سازمان پیش از این به استاندارد سازی مصالح و متریال ساختمانی ورود کرده بود. اسلام پناه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بنزینی که در غیر کلان شهرها توزیع می شود، فاقد استاندارد یورو ۴ است. متن کامل گفتگوی بازار با مهدی اسلام پناه رییس سازمان استاندارد و معاون رییس جمهور را در ادامه می خوانید:

در ابتدای کار استانداردسازی اجزا و مصالح و متریال مورد استفاده در ساختمان سازی را مورد ارزیابی قرار داده ایم. اما حالا به دنبال این هستیم که چتر استاندارد خود را در این حوزه افزایش داده و مشخص کنیم که ساختمان استاندارد چه ساختمانی است

*چقدر از ساختمان های موجود استاندارد هستند. آیا سازمان استاندارد قصد ورود به این مساله را ندارد؟

در مورد اینکه چقدر از ساختمان های کشور استاندارد هستند، آمار دقیقی ندارم. سازمان استاندارد به ایده ساخت ساختمان استاندارد پیش از این نیز ورود کرده و البته به دنبال مستحکم تر کردن نظارت ها بر روند ساخت و سازهاست. در ابتدای کار استانداردسازی اجزا و مصالح و متریال مورد استفاده در ساختمان سازی را مورد ارزیابی قرار داده ایم. اما حالا به دنبال این هستیم که چتر استاندارد خود را در این حوزه افزایش داده و مشخص کنیم که ساختمان استاندارد چه ساختمانی است. در حال حاضر جدای از مساله ایمنی در برابر زلزله و دیگر حوادث طبیعی، به شدت با چالش هدر رفت انرژی مواجه هستند. متاسفانه کمتر ساختمانی را در کشور پیدا می کنیم که برای عبور و مرور معلولین سالم سازی شده باشد تا در آن ها فکری برای ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر شده است. همه این ها مواردی است که نشان دهنده یک ساختمان استاندارد است که برای رسیدن به این فاکتورها مذاکرات خود را با وزارت راه و شهرسازی شروع کرده و به دنبال اجرای آنها هستیم. البته نباید فراموش کرد که سازمان استاندارد یک نهاد حاکمیتی است که تنها اجازه نظارت را داشته و اجرای قوانین وظیفه دستگاه های اجرایی است.

* آیا کیفیت بنزین در ماه های اخیر کاهش پیدا کرده است؟

کیفیت بنزین در ماه های گذشته افت نکرده است.

برابر قانون بنزینی که باید در کلان شهرها توزیع می شود حداقل استاندارد یورو ۴ را داشته باشد. اما این الزام در سایر شهرها وجود ندارد و بنزینی که در غیر از کلان شهرها توزیع می شود، استاندارد یورو ۴ را ندارند

*اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بنزینی که در ماه های اخیر در کشور توزیع می شده، تولید پتروشیمی ها بوده و سطح آلایندگی بالایی دارند؟

برابر قانون بنزینی که باید در کلان شهرها توزیع می شود حداقل استاندارد یورو ۴ را داشته باشد. اما این الزام در سایر شهرها وجود ندارد و بنزینی که در غیر از کلان شهرها توزیع می شود، استاندارد یورو ۴ را ندارند.

*استاندارد گازوییل از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

این مساله در دستور کار ما قرار داشته و در اولین جلسه شورای عالی استاندارد تدوین و نهایی شدن این استاندارد را پیگیری خواهیم کرد.

*اولین جلسه شورای عالی استاندارد کی قرار است برگزار شود و اینکه آیا بعد از برگزاری این نشست استاندارد گازوییل اجباری خواهد شد؟

به محض اینکه آقای رییس جمهور وقت بدهد جلسه شورای عالی را برگزاری خواهیم کرد. البته برای اجباری شدن استاندارد گازوییل باید پروسه آن طی شود. بدین ترتیب که دستگاه ها پیشنهادات خود در این خصوص ارائه داده و پیشنهادات ارسالی در کمیسیون های فرعی و تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرد. بعد نقطه نظرات علمی، فنی و دانشی احصا شده؛ بعد ممکن است نظرات به تایید رسیده یا رد شود. اما در صورت تایید به صحن علنی شورای عالی استاندارد که از ۳۵ عضو تشکیل شده خواهد رفت. سپس در صورت تصویب استاندارد جدید ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود.

بر اساس هدف گذاری که در سازمان استاندارد صورت گرفته، استاندارد گازوییل قبل از شروع فصل سرمای سال آینده اجباری خواهد شد

*با این اوصاف تا دو سال آینده خبری از اجباری شدن استاندارد گازوییل نیست؟

بر اساس هدف گذاری که در سازمان استاندارد صورت گرفته، استاندارد اجباری گازوییل قبل از شروع فصل سرمای سال آینده نفت و گاز یورویی داشته باشیم.

کد خبر: ۲۰۵٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانیم IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      0 0
      با این پالایشگاه قدیمی و فرسوده چه انتظاری داشت
    • حسین IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 0
      کسی نگفته یورو ۴هست بلکه همان بنزین معمولی هم پر از اب و یا هوا داخل پمپ های بنزین است متاسفانه هیچ نظارتی نیست ساختمانها هم که ماشاالله توسط بساز و بفروشها و پیمانکاران ماست مالی می شود مثال چون مسکن مهرها که کاملا عیان است کیفیت