۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
 انفجار خط لوله نورد استریم دستور بایدن بود
خبرنگار آمریکایی:

انفجار خط لوله نورد استریم دستور بایدن بود

سیمور هرش در مقاله اش به طور مستقیم از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نام برد و تاکید کرد منفجر کردن خط لوله‌ها تصمیم بایدن بود.

به گزارش بازار، رئیس مجلس نمایندگان روسیه با اشاره به مقاله خبرنگار آمریکایی درباره دست داشتن آمریکا در انفجارهای سال گذشته در خط لوله نورد استریم خواستار انجام تحقیقی بین المللی و اجرای عدالت در این باره شد.

عامل خرابکاری در خط لوله نورد استریم چه کسی بود؟ این سؤالی است که ماه‌ها مطرح است. کارشناسان در این باره اظهارنظر کرده اند، ماموران تحقیق درباره انفجارها در این خط لوله تحقیق کرده اند و تحلیلگران هم نظر خود را در این باره بیان کرده اند. در عین حال طرف‌های زیادی هم به دست داشتن در این خرابکاری متهم شده اند. در ابتدا می‌گفتند آیا این انفجار کار روسیه بوده است یا اوکراین. ولودیمیر زیلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حتی از انگلیس به خاطر ایفای نقش فعال در این خرابکاری انتقاد کرد.

پس از آن سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هفته گذشته آمریکا را به دست داشتن در انفجارهای خط لوله نورد استریم متهم کرد؛ و اکنون روسیه با مهر تایید زدن به مقاله‌ای که یک خبرنگار تحقیقی آمریکایی درباره دست داشتن آمریکا در انفجار خط لوله گاز نورد استریم در وبلاگ خود اعلام کرد این موضوع باید جدی گرفته شود.

در این مقاله تاکید شده است نیروی دریایی آمریکا به نروژ در نصب مواد منفجره روی این خط لوله‌های گاز در بستر دریای بالتیک کمک کرد. آمریکا و نروژ هر دو این ادعا را رد کرده اند. اما روسیه می‌گوید: «این مقاله‌ای مهم و جدی است است که تحلیل عمیقی دارد.»

دمیتری پِسکوف، سخنگوی کرملین با بیان اینکه انصاف نیست به این مقاله توجه نشود افزود این مقاله در رسانه‌های غربی منتشر نشده است.

وی افزود: «آمریکا باید حقیقت را درباره کسی که این اقدام خرابکارانه انجام داد بفهمد. این رویه‌ای بسیار خطرناک است: اگر کسی یک بار این کار را کرد، در هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند آن را دوباره انجام دهد.»

سیمور هِرش، خبرنگار تحقیقی آمریکایی در مقاله اش به نقل از منبعی ناشناس نوشت آمریکایی‌ها مواد منفجره کنترل از راه دور را نصب کردند که به سه خط لوله از چهار خط لوله‌ای که برای انتقال گاز از روسیه به اروپا ساخته شده است، خسارت زد. هرش افزود غواصان نیروی دریایی آمریکا ژوئن گذشته روی خط لوله‌های واقع در بستر دریای بالتیک که از روسیه تا آلمان امتداد دارد بمب کار گذاشتند و سه ماه بعد آن بمب‌ها را منفجر کردند.

در ادامه این گزارش آمده است نیروی دریایی آمریکا تحت پوشش رزمایش دریایی ناتو این عملیات را انجام داد. هرش حتی به طور مستقیم از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نام برد و مدعی شد منفجر کردن خط لوله‌ها تصمیم بایدن بود و هدف از این اقدام سلب توانایی روسیه در کسب درآمد میلیاردی از فروش گاز طبیعی بود. هرش گفت این ایده نخستین بار دسامبر ۲۰۲۱ بین مشاوران بلندپایه امنیتی بایدن مطرح شد و کارگروه سیا طرح عملیاتی مخفی را برای نصب بمب روی خط لوله‌ها ارائه کرد.

دولت بایدن این گزارش را به شدت رد کرده است. کاخ سفید این گزارش را یک توهم نامید و سیا هم آن را کاملاً جعلی دانست.
از سوی دیگر روسیه خواستار اجرای عدالت در این باره است. رئیس دوما (مجلس نمایندگان روسیه) گفت این واقعیت منتشر شده مبنایی برای انجام تحقیقی بین المللی باشد تا عدالت در مورد بایدن و همدستانش اجرا شود.

کد خبر: ۲۰۵٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha