۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
رشد ۴ هزار درصدی محصولات شیلاتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
رئیس سازمان شیلات ایران مطرح کرد

رشد ۴ هزار درصدی محصولات شیلاتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: میزان تولیدات شیلاتی کشور در دهه پنجاه، ۲۲ هزار تن بود در حالیکه میزان تولیدات شیلاتی فعلی در مقایسه با ابتدای انقلاب، ۴ هزار درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار، سید حسین حسینی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با خبرنگاران به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های تولیدی سازمان شیلات پرداخت و گفت: شیلات ایران با تولید یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن در سال گذشته رتبه ۲۲ جهان و در آسیا رتبه ۱۲ را دارد، این در حالی است که در غرب آسیا در حوزه صید و صیادی رتبه اول و در آبزی‌پروری جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

حسینی افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ شناور در حوزه صید و صیادی و ۲۷ هزار مزرعه آبزی‌پروری داریم که حدود ۱۸ هزار مزرعه ماهیان گرم‌آبی و ۷ هزار مزرعه ماهیان سردآبی (قزل‌آلا) است و با تولید ۲۰۰ هزار تن قزل‌آلا رتبه اول جهانی را در اختیار داریم.

رئیس سازمان شیلات همچنین با اعلام طرح تحولی این سازمان برای دوبرابر کردن مزارع تولید میگو و ماهی افزود این سازمان با راهبرد معین، افزایش بهره‌وری در مزارع موجود، مکانیزاسیون و هوشمندسازی و برداشت از ذخایر بکر و یا کمتر برداشت شده را برای تحقق این اهداف برنامه دنبال می‌کند.

حسینی گفت: مزارع پرورش ماهی و میگوی کشور بالغ بر ۷۲۰ هزار هکتار است که از این سطح امسال ۶۱ هزار تن میگو تولید شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران رفتن به سمت بهره‌برداری از ذخایر برداشت نشده یا کمتر برداشت شده را از ظرفیت‌های صید و صیادی برشمرد و گفت: صید در آب‌های عمیق و نیمه‌عمیق و رفتن به صید فراسرزمینی (فراتر از اقیانوس هند) و سواحل دیگر کشورها از دیگر راه‌های افزایش تولید محصولات آبزی است.

حسینی سواحل ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتری کشور با احتساب جزایر را پایه زیستی وسیعی علاوه بر منابع آبزیان موجود دانست و گفت: پرورش ماهی در قفس، پرورش آبزیان در سواحل و پرورش گیاهان آبزی در کرانه‌های موجود کشور، ظرفیت‌های تولیدی ما را افزایش می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی برنامه تولیدات شیلاتی امسال را یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در ۹ ماهه اول سال جاری ۷۱ درصد این میزان تحقق یافته که ۱۵ درصد آن از افزایش بهره‌وری حاصل شده است.

به گفته حسینی، صادرات مازاد تولید در سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار عاید کشور کرده که این نشان دهنده اقبال بازار جهانی به محصولات ایرانی است.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین گفت: تولید بچه‌ماهی تخم چشم‌زده نسبت به گذشته ۷۷ درصد رشد داشته و تولید میگو از ۵۷ به ۶۱ هزار تن رسیده است علاوه بر آن سازه‌های پرورش ماهی در قفس ۸۵ درصد بومی‌سازی شده و تعداد آن از ۱۳۳ حلقه در سال گذشته به ۳۵۷ حلقه در سال جاری می‌رسد و این تعداد قفس ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن را دارد.

کد خبر: ۲۰۵٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha