۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
برون‌سپاری فعالیت های غیرحاکمیتی در بخش کشاورزی پیگیری شود | لزوم تهیه نسخه پیشینیان ذخایر ژنتیکی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

برون‌سپاری فعالیت های غیرحاکمیتی در بخش کشاورزی پیگیری شود | لزوم تهیه نسخه پیشینیان ذخایر ژنتیکی

همدان - نکویی، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بر لزوم برون‌سپاری فعالیت های غیرحاکمیتی در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: نسخه پیشینیان ذخایر ژنتیکی کشاورزی باید تدوین شود.

خیام نکویی در حاشیه برگزاری پنجاهمین اجلاس رؤسای دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی کشور در همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه چالش های بخش کشاورزی کشور در چند بخش قابل ارائه است که تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، کاهش آب و محدودیت های بین المللی از جمله این چالش هاست، گفت: نگاه در بخش کشاورزی نگاه حمایت از مصرف کننده است نه تولید کننده و این یک چالش جدی است.

وی بابیان اینکه نقش رسانه ها در کنترل مصرف و کنترل بازار بسیار چشمگیر است؛ کاهش آب در دسترس و تشدید فرسایش خاک کشاورزی را چالش بعدی دانست و افزود: طرح کاشت یک میلیون نهال با بودجه غیردولتی در دستور کار است.

نکویی چالش کوچکی سطوح کشاورزی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را از دیگر معضلات بخش کشاورزی برشمرد و گفت: صدور سند تک برگ اراضی در دستور کار است و در آینده با هدف تجمیع اراضی اجرایی خواهد شد.

اجرای الگوی نامتناسب با شرایط منطقه مشکل ساز بوده است
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه اجرای الگوی نامتناسب با شرایط منطقه در کشور در گذشته مشکل ساز بوده است و باید منافع تولیدکننده در راستای منافع سیاستگذار قرار گیرد، گفت: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بزرگترین چالش این بخش است چراکه نبودش منجر به عدم رشد این بخش خواهد شد.

وی وابستگی کشاورزی کشور به برخی نهاده های اصلی تولید را از دیگر چالش های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: پایین بودن بهره‌وری محصولات کشاورزی کشور از دیگر چالش های بخش است در حالی که با افزایش بهره وری به خودکفایی خواهیم رسید

نکویی با تاکید بر اینکه ظرفیت دیمزار های کشور بسیار بالاست و قابلیت تولید بسیار بالایی دارند، گفت: سه تا ۱۱ برابر بین میانگین و رکوردهای تولید فاصله داریم.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ارزان سازی تولید را از نتایج ورود علم و دانش در تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: تأمین امنیت غذایی موضوعی فراقوه ای است و سایر دستگاهها در این امر دخیل هستند کمااینکه موضوع امنیت غذایی روی میز دولت قرار گرفته و همه قوا در آن دخیل هستند.

در حفظ منابع پایه آب و خاک عملکرد خوبی نداشته ایم و باید با برنامه ریزی در راستای حفظ آنها برنامه ریزی و حرکت کنیم

وی با تاکید بر اینکه برون سپاری فعالیت های غیرحاکمیتی در بخش کشاورزی باید پیگیری شود، گفت: در حفظ منابع پایه آب و خاک عملکرد خوبی نداشته ایم و باید با برنامه ریزی در راستای حفظ آنها برنامه ریزی و حرکت کنیم.

نکویی بابیان اینکه در ایران تنوع زیستی فوق العاده ای داریم اما در بحث ذخایر ژنتیکی در کشور خوب عمل نکرده ایم و نسخه پیشینیان ذخایر ژنتیکی نداریم، گفت: آموزش و تربیت کشاورزان و بهره‌برداران موضوع مهمی است.

وی با یادآوری اینکه میانگین سن تولیدکنندگان کشاورزی در کشور ۵۳ سال است و حداکثر ۱۰ سال دیگر کشاورزان قادر به فعالیت هستند و باید برای کشاورزان آینده برنامه ریزی کرد، افزود: کشاورزان آینده باید از مسیر هنرستان تربیت شوند که در این راستا ۴۳ هنرستان در بخش کشاورزی راه اندازی شده است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی پایین بودن رشد قمیت محصولات کشاورزی به نسبت سایر تولیدات را از دیگر چالش ها برشمرد و گفت: متاسفانه در بخش کشاورزی برند سازی نکرده ایم.

کد خبر: ۲۰۵٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha