۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
۶۰ درصد از تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود
سخنگوی صنعت برق:

۶۰ درصد از تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور ساخته می‌شود، گفت: برق‌رسانی به روستاهای کشور از ۴ درصد در ابتدای انقلاب، به ۹۹.۷ درصد رسیده است.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی افزود: مقایسه وضعیت برق‌رسانی به روستاهای کشور در قبل و بعد از انقلاب، نشان از رشد صنعت برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد؛ چراکه در ابتدای انقلاب تنها ۴ درصد از روستاها برق داشتند، اما در حال حاضر این آمار به ۹۹.۷ درصد رسیده که پوشش بسیار وسیعی است و نشانه گسترش وسیع شبکه‌های برق کشور به‌صورت مویرگی در تمام نقاط ایران است.

وی در باره توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور ادامه داد: بخش نیروگاهی در ابتدای انقلاب ۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود داشت که در حال حاضر این عدد به بیش از ۹۰ هزار مگاوات رسیده و امیدواریم با برنامه‌های تدوین شده برای افزودن ۳۰ هزار مگاوات به این ظرفیت، در دولت سیزدهم به رکوردهای قابل‌توجهی دست یابیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: همچنین پس از انقلاب، یک نیروگاه هسته‌ای به ظرفیت هزار مگاوات وارد مدار شد که زمستان امسال نیز در مدار تولید بود و ازآنجایی‌که این نوع نیروگاه‌ها نیاز به سوخت فسیلی ندارند، بسیار به تأمین برق شبکه کمک کرد.

رجبی مشهدی گفت: برنامه توسعه این نیروگاه‌ها نیز به این شکل است که ۲ هزار مگاوات دیگر توسط سازمان انرژی اتمی ایران در سال‌های پیشرو وارد مدار خواهد شد.

وی در باره یکی از دستاوردهای مهم صنعت برق پس از انقلاب افزود: تابستان امسال توانستیم با همکاری بسیار خوب هم‌وطنان در کاهش مصرف و اجرای یک‌صد برنامه عملیاتی، برق صنایع را به‌خوبی تضمین کرده و یکی از شاخص‌های خیره‌کننده‌ای که امسال به دست آوردیم، افزایش ۱۵ درصدی برق‌رسانی به صنایع کشور نسبت به سال گذشته در دوره اوج بار بود.

سخنگوی صنعت برق در خصوص ساخت تجهیزات بومی ادامه داد: توانمندی‌های ساخت تجهیزات در داخل کشور به‌گونه‌ای رقم خورده که می‌توان گفت خودکفا هستیم و صنعت برق استقلال لازم برای تأمین برق کشور را دارد.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: ابتدای انقلاب چه در حوزه تجهیزات نیروگاهی چه در حوزه شبکه‌های برق، وابستگی ۱۰۰درصدی به سایر کشورها داشتیم؛ اما امروز حدود ۹۵درصد از تجهیزات موردنیاز، داخل کشور ساخته می‌شود به‌طوری‌که حتی صادرکننده تجهیزات در منطقه و خارج از منطقه نیز هستیم.

وی درباره جایگاه کنونی صنعت برق ایران در منطقه و جهان گفت: به لحاظ ظرفیت تولید نیروگاهی و شبکه‌های برق، در منطقه اول و در جهان چهاردهم هستیم. همچنین با ۷ کشور هم مرز خاکی، تبادل انرژی داریم؛ اما در زمینه صادرات، تأمین برق موردنیاز مشترکان داخل کشور در اولویت است به‌طوری‌که در زمستان امسال، بیشتر از صادرات، واردات داشتیم؛ اما در دوره‌هایی نیز ظرفیت شبکه برق کشور به‌گونه‌ای است که می‌توان برق را صادر کرد.

سخنگوی صنعت برق افزود: امیدواریم که با برنامه‌های در نظر گرفته شده، بتوانیم شبکه برق کشور را گسترده‌تر کنیم و به هاب منطقه‌ای انرژی در منطقه تبدیل شویم.

رجبی مشهدی در خصوص پایداری شبکه سراسری گفت: باعث خرسندی است که اعلام کنم حدود ۲۰ سال است در ایران خاموشی گسترده رخ نداده درحالی‌که در سال‌های اخیر، در کشورهای منطقه و کشورهای غربی شاهد فروپاشی گسترده شبکه‌های برق بوده‌ایم. گفتنی است پس از فروپاشی، بازگرداندن شبکه برق‌کاری بسیار زمان بر و دشوار است و حداقل بین ۱ تا ۴ روز زمان لازم دارد.

وی افزود: می‌توان اذعان داشت که پایداری شبکه برق در ایران، حاصل تلاش نیروی انسانی متخصص و نخبه فعال در صنعت برق است که طراحی این شبکه را در دست دارد و سیستم‌های حفاظتی را طوری طراحی کرده که این شبکه توانسته پیوستگی خود را حفظ کند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: تابستان امسال دو رکورد مهم در کارنامه صنعت برق ثبت شد. یکی موضوع افزایش ظرفیت تولید برق که حدود ۶ هزار مگاوات به شبکه برق کشور افزوده شد و توانستیم تابستان را بدون خاموشی و با برق‌رسانی بیشتر به صنایع پشت سر بگذاریم که اقدامی بی‌نظیر برای صنعت برق کشور محسوب می‌شود.

رجبی مشهدی گفت: موضوع دوم، رکوردی بود که در بخش صنعت کشور رقم خورد. یکی از صنایع در استان سمنان نسبت به ساخت نیروگاه در مدت‌زمان ۶ تا ۷ ماه اقدام کرد که این اقدام معمولاً ۱۸ ماه به طول می‌انجامد.

وی درباره نقش بخش خصوصی در صنعت برق گفت: ۶۰ درصد از تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و ۴۰ درصد از تولید در اختیار دولت است. پس از این نیز در نیروگاه‌های جدید، سهم نیروگاه‌های خصوصی خیلی بیشتر از دولتی خواهد بود و از نیروگاه‌های دولتی فقط برای مناطقی که امکان بردن نیروگاه وجود ندارد استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: همچنین هدف‌گذاری شده که مشارکت بخش خصوصی پس از این نیز افزایش یابد. این هدف از گذشته با راه‌اندازی بورس انرژی و مبادله برق بین فروشندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ برق دنبال شده و به‌تازگی با اقداماتی که صورت‌گرفته، رشد بسیار خوبی نیز داشته است.

رجبی مشهدی به اجرای موفق طرح تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: در خصوص تعرفه‌های برق برای تابستان امسال، بر اساس قانون دو مسیر پیش‌بینی شد، اول اینکه مشترکانی که مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده بودند، تشویق شدند به‌طوری‌که امسال هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان مجموع پاداش قبض این دسته از مشترکان بود. در واقع حدود ۴۰ درصد از مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند و از هر ۳ قبض مشمول پاداش یک قبض رایگان و حتی بستانکار شد.

وی ادامه داد: در خصوص پرمصرف‌ها نیز تعرفه این گروه به‌صورت پلکانی افزایشی محاسبه شد که به این گروه توصیه می‌کنیم تا تابستان سال آینده، مصرف خود را کاهش داده و به‌صورت متعارف مصرف برق داشته باشند تا بتوانیم برق را به مصارف صنایع و بخش‌های مولد کشور برسانیم.

کد خبر: ۲۰۵٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha