۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
تامین برق، مسئله اصلی در نوسازی بافت‌های فرسوده
عضو شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد

تامین برق، مسئله اصلی در نوسازی بافت‌های فرسوده

نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصلی‌ترین مسئله در بافت فرسوده مربوط به برق است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه مدیریت یکپارچه شهری نداریم. مدیریت ما بصورت قطعه قطعه است. یکی از دلایلی که نمی‌توانیم در حوزه بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اقدام فوری، جدی و موثر انجام دهیم به این موضوع مربوط می‌شود. از اداره اوقاف گرفته تا اداره برق، آب، گاز، ثبت احوال و ثبت اسناد همه به موضوع نوسازی بافت فرسوده مربوط هستند.

وی گفت: بیشترین مساحت بافت فرسوده در منطقه ۱۲ شهر تهران است. نبود سیستم مدیریت یکپارچه منجر به این شد که تصمیم گیری در استانداری تهران صورت بگیرد. دستگاه‌های زیرمجموعه استانداری که موظف به نوسازی یا بهسازی بودند به بهانه‌های مختلف از جمله محدودیت منابع مالی و بودجه‌ای این کار را انجام ندادند.

نژادبهرام افزود: اگر مدیریت یکپارچه داشتیم این نظارت بر این موضوع از طرف شهرداری انجام می‌گرفت. به عنوان مثال یکی از دلایل موفقیت در حوزه فاضلاب همراه بودن اداره آب و فاضلاب با شهرداری تهران است.
بیش از ۷۰ درصد محدوده شهر تهران ریل گذاری شده و اقدامات لازم انجام گرفته است و ما منابع آب ایمن در سطح شهر تهران داریم.

وی گفت: در مجموع ۳ موضوع است که منطقه ۱۲ را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. بحث اول ایمنی است. حدود ۲ هزار ساختمان نا ایمن در این محدوده شناسایی شده که ۸۴ پلاک آن بسیار خطر است و از طریق دادستانی پیگیری می‌کنیم تا این ساختمان‌ها را به مرحله ایمنی نزدیک کنیم.

نژادبهرام افزود: مهاجرت منفی جمعیت موضوع دوم آن است. یعنی به رغم آنکه در این منطقه نوسازی انجام می‌شود، اما مهاجرت منفی دارد. اصلی‌ترین مسئله‌ای که باعث ایمنی و مهاجرت منفی می‌شود موضوع حق توسعه است که در آنجا قابل انتقال نیست. یعنی موضوع حق توسعه مانع جلب ساکنان و رونق بخشیدن به کسب و کار و حیات در آن محدوده شده است.

وی گفت: در ۶ محله‌ای که منطبق بر بافت تاریخی بوده ۱۴ درصد نوسازی صورت گرفته است. این‌ها نشان میدهد که اقدام اساسی باید انجام بگیرد.
نژادبهرام درباره سیم کشی فرسوده برق بازار تهران افزود: بر اساس جلسات متعددی که در استانداری تهران در خصوص بازار و ایمنی آن صورت گرفت، ۳ مسئله مهم در آنجا مطرح شد. استقرار اورژانس و آتش نشانی و عامل سوم سیم کشی و کابل‌های برق بود. این سیم کشی‌ها همه قدیمی و همه دچار فرسودگی و هم بصورت کابل‌های هوایی و این‌ها نیازمند بازسازی و نوسازی است.

وی گفت: دستورالعمل این موضوع در اختیار اداره برق گذاشته شد. همه منتظر بودیم که برای رفع این مشکل اقدامات لازم انجام بگیرد، اما متوقف شد.

نژادبهرام افزود: با اداره برق مسئله جدی داریم. در خصوص بافت فرسوده همیشه جلساتی تحت عنوان جلسات زیرساخت برگزار می‌کنیم که زیر مجموعه یکی از کارگروه‌های ستاد بازآفرینی شهری است. اصلی‌ترین مسئله‌ای که در همه مناطق بافت فرسوده را بررسی کردیم برق است.

وی گفت: در چند منطقه (۱۶، ۲۰، ۱۷) دکل‌های فشار قوی داریم که بسیار خطرناک است و کانون حیات هم در همان جاست. مسئله اصلی اینجاست که یک بودجه بسیار سنگینی را طلب می‌کند تا دکل‌ها و کابل‌های فشار قوی به زیرزمین برده شوند. سیم کشی برق حدود ۱۵۰ سال است و به طور طبیعی سیم‌ها دچار فرسودگی شده است. مدل کابل کشی‌ها تغییر کرده و شهر تهران وسعت یافته است. مجموعه این عوامل ما را وادار می‌کند بازنگری جدی در حوزه سیم کشی و کابل کشی برق و زیرساخت‌های آن انجام دهیم که هزینه بسیار سنگینی دارد.

نژادبهرام افزود: اداره برق چه در بخش زیرساخت و چه در بخش توزیع معتقد است که این هزینه نیاز به یک سرمایه گذاری ملی دارد. یعنی نه در توان شهرداری تهران و نه در تاون استان تهران است. سرمایه گذاری بسیار سنگینی را طلب می‌کند بخصوص در چند منطقه‌ای که کابل‌های فشار قوی قرار دارد.

وی گفت: با همراهی مردمی هم نمی‌توان این سرمایه را تامین کرد، چون هزینه‌های آن بسیار بالاست. به همین علت برای حل این مشکل از دولت درخواست مساعدت می‌کنیم.

کد خبر: ۲۰٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha