۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
شاهرود بهترین نقطه برای اتصال کریدور شمال–جنوب| توسعه تبادلات با راه آهن اینچه برون-شاهرود-طبس
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

شاهرود بهترین نقطه برای اتصال کریدور شمال–جنوب| توسعه تبادلات با راه آهن اینچه برون-شاهرود-طبس

شاهرود- خانی، نماینده شاهرود و میامی در مجلس با انتقاد از طولانی شدن پروژه ریلی اینچه‌برون- شاهرود - طبس گفت: این زیرساخت توسعه تبادلات تجاری کشور را موجب خواهد شد.

علی‌اصغر خانی در گفتگو با خبرنگار بازار درخصوص پروژه احداث مسیر ریلی اینچه‌برون به شاهرود بیان کرد: در حال حاضر یکی از موضوعات مطرح در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، احداث خط ریلی اینچه‌برون – شاهرود – طبس است که جلسات مختلفی را با وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: مسیر ترانزیتی فعلی از اینچه برون به گرمسار مشکلات خاص خود را دارد و علاوه بر طولانی بودن و نداشتن صرفه اقتصادی، از نظر فنی و زیرساختی راه آهن نیز دارای ایراداتی است؛ که با احداث مسیر اینچه برون به شاهرود علاوه بر افزایش ایمنی سیر قطارها و کاهش زمان حمل و نقل، میزان ترانزیت بار نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شاهرود را بهترین نقطه برای اتصال مرز اینچه‌برون به کریدور شمال – جنوب دانست و اظهار داشت: بیش از هشت سال از افتتاح خط ریلی اینچه‌برون – ترکمنستان – قزاقستان می‌گذرد اما هنوز سطح جابجایی کالا به رقم قابل قبولی نرسیده و اتصال اینچه‌برون به کریدور شمال جنوب از طریق شاهرود، یک نیاز اساسی برای توسعه حمل و نقل کالا با کشورهای آسیای میانه و اوراسیا است.

خانی با انتقاد از کم کاری دولت‌های گذشته در خصوص این پروژه ملی گفت: در سال ۹۴ مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم، صراحتاً بر ضرورت تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب تأکید کردند، اما متأسفانه تا پیش از دولت سیزدهم برای این پروژه کار خاصی انجام نشده و کم‌کاری دولت‌های گذشته باعث احداث کریدورهای جایگزین در برخی از کشورهای همسایه گردیده است.

وی با اشاره به مزایای قابل توجه این پروژه گفت: با اتصال مرز اینچه‌برون به شاهرود مدت زمان انتقال بار در کریدور شمال – جنوب چهار و نیم روز و مسافت آن ۵۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد که نقش مؤثری در رشد اقتصادی و توسعه صادرات غیر نفتی کشور به کشورهای شرق و مرکز آسیا دارد.

زمانرئیس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه را وابسته به سرمایه‌گذار خارجی دانست و گفت: در حال حاضر احداث این مسیر ریلی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که مجلس در قانون بودجه، مجوز اجرای این پروژه از طریق فاینانس را صادر کرده و وزارت راه در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران خارجی است.

خانی در پایان افزود: در حوزه ریلی مرتبط با شهرستان‌های شاهرود و میامی، علاوه بر احداث مسیر اینچه‌برون به شاهرود؛ راه اندازی قطار سریع‌السیر تهران مشهد نیز در دستورکار قرار دارد؛ که در حال حاضر با یک شرکت چینی برای سرعتی بین ۳۲۰ تا ۳۶۰ کیلومتر در ساعت توافقاتی صورت گرفته و این شرکت در حال مطالعه این مسیر است

کد خبر: ۲۰۵٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha