۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
بی‌توجهی مدیران به آیین‌نامه ساماندهی عشایر| اعتبارات هزینه نمی‌شود
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

بی‌توجهی مدیران به آیین‌نامه ساماندهی عشایر| اعتبارات هزینه نمی‌شود

همدان-طبق آیین‌نامه ساماندهی عشایر مصوب سال۸۴ دستگاه‌های متولی و اجرایی باید به عشایر خدمات ارائه داده و هشت‌دهم اعتبارات خود را به این گروه تخصیص دهند اما متأسفانه این مهم درهمدان اجرانشده و نمی‌شود.

بازار؛ گروه استان ها: استان همدان حدود سه هزار و ۹۵۴ خانوار عشایری و ۱۳ هزار و ۹۴۵ نفر جمعیت عشایری است؛ هشت دهم تا یک دهم جمعیت استان همدان مربوط به جمعیت عشایری است و ۱.۳ درصد جمعیت عشایر کشور را عشایر استان همدان شامل می شود.

استان همدان دارای چهار ایل ترک، ترکاشوند، جمور و حسنوند و حدود ۲۴طایفه شامل نیازی، رحمتی،یارم طاقلو و و چهار طایفه مستقل و ۱۲ کانون اسکان است که برای اطلاع از وضعیت آنها گفتگو با مدیر امور عشایر استان همدان مدنظر قرار گرفته است.

مدیر امور عشایر استان همدان پیرامون وضعیت عشار این استان بااشاره به اعتباراتی که لحاظ شده گفت: طی سالجاری ۱۹۵ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای عشایر مدنظر داریم که یک میلیارد و ۷۶۳میلیون تومان از این رقم تخصیص یافته است.

جعفر کاویانی دلشاد با بیان اینکه در بحث اعتبارات سالجاری جهش خوبی داشتیم، اظهار داشت: دو میلیارد و ۹۴۵ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی شامل اعتبارات متوازن و استانی نیز برای عشایر درنظر گرفته شد که ۲۸۲ میلیون ریال تخصیص یافته است.

بی‌توجهی مدیران به آیین‌نامه ساماندهی عشایر در همدان| اعتبارات هزینه نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه از محل ارزش افزوده حدود ۷۰۶ میلیون تومان اعتبار تا کنون تخصیص یافته است، ادامه داد: ازمحل اعتبار ملی بند الف تبصره ۶ نیز حدود ۷۷۵ میلیون تومان تخصیص داده شد.

در سفر اول رئیس جمهور به استان همدان طی مردادماه سالجاری ۱۷۰میلیارد تومان اعتبار مصوب شده و در حال پیگیری هستیم که تخصیص خوبی دریافت کنیم و جهش خوبی در ارائه خدمات عمرانی داشته باشیم ضمن اینکه خرید ماشین جهت آبرسانی در اولویت است

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات محرومیت زدایی ۱۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم، عنوان کرد: در سفر اول رئیس جمهور به استان همدان طی مردادماه سالجاری ۱۷۰میلیارد تومان اعتبار مصوب شده و در حال پیگیری هستیم که تخصیص خوبی دریافت کنیم و جهش خوبی در ارائه خدمات عمرانی داشته باشیم ضمن اینکه خرید ماشین جهت آبرسانی در اولویت است.

رئیس امور عشایر استان همدان در خصوص اقدامات شاخص سال جاری، بیان کرد: با وجود ۲۴۰ کیلومتر ایل راه عشایری در سطح استان حدود ۶۰ کیلومتر با اعتبار یک میلیارد و ۳۳۰میلیون تومان ترمیم شد.

کاویانی دلشاد با اشاره به خشکسالی و نیاز به هفت تانکر جهت آبرسانی گفت: در استان همدان در سال جاری حدود ۳۶هزار مترمکعب توزیع آب برای شرب و دام با اعتبار دو میلیارد و ۳۴۰میلیون تومان به صورت بلاعوض از جانب دولت برای آبرسانی به عشایر کمک شد و در حال حاضر نیز سه دستگاه از ماشین های آبرسانی برای عشایری که در خوزستان مستقر هستند فعایت می کنند.

وی ادامه داد: منبع هوایی تامین آب شرب شهرک دام پروری قروق بهار را داریم که ۶۸ واحد در آنجا مستقر هستند و ۱۰۰متر مکعب منبع آب با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ساخته شده است.

وی از اجرای شبکه توزیع آب کانون اسکان عشایر گمار قشلاق با۶۰۰ متر لوله گذاری به اعتبار ۱۵۰میلیون تومان خبر داد و افزود: ۶باب زیرچادری و سرویس بهداشتی با ۲۶۰ میلیون تومان نیز احداث شده است.

کاویانی ادامه داد: برای ۱۸۸ نفر روز با ۱۸ میلیون تومان اعتبار دوره های آموزشی ترویجی در بحث صنایع دستی، گردشگری و دام داری برگزار شده است.

بی‌توجهی مدیران به آیین‌نامه ساماندهی عشایر در همدان| اعتبارات هزینه نمی‌شود

وی با اشاره به معرفی ۱۰۰ نفر از عشایر برای دریافت پنج میلیارد تومان تسهیلات بانکی، عنوان کرد: صندوق خرد زنان عشایری در حال پیگیری است و ۲۰ نفر از بانوان که تولیدات صنایع دستی و گیاهان دارویی انجام می دهند با امضای سفته تا حدود ۲۵۰میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد دریافت کنند ضمن اینکه سه صندوق خرد زنان تا پایان سال راه اندازی می شود.

کاویانی با بیان اینکه ۳۵ درصد از صنایع دستی متعلق به تولیدات عشایر است، گفت: در زمینه گردشگری دو سایت گردشگری درگاماسیاب نهاوند، میدانک و غارعلیصدر راه اندازی خواهد شد.

کاویانی اشاره کرد: حدود ۹۳۶ هزار کیلو توزیع آرد در بین عشایر داشته ایم و در حال حاضرنیز باتوجه به اسکان عشایر در جنوب کشور سهمیه آرد آنها تا خوزستان ارسال می شود که در این روند کنترل عدم انحراف در توزیع آرد انجام می شود تا این آرد ها به بازار آزاد راه پیدا نکند.

وی با بیان اینکه حدود ۹ درصد مراتع استان در اختیار عشایر در ۷۲ سامانه عرفی است، گفت: عشایر حدود ۴۷۰هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و حدود ۳۶۶ راس دام سنگین (گاو و گوساله) دارند.

۲۵ درصد از تولیدات گوشت قرمز در استان همدان را عشایر تولید می کنند

رئیس امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از تولیدات گوشت قرمز در استان همدان را عشایر تولید می کنند، افزود: برای حمایت از عشایر طرح زنجیره گوشت با آموزش و ارتقاء دانش عشایر و ارائه خدمات اصلاح نژاد برای بالا بردن بهره وری انجام خواهدشد.

کاویانی دلشاد در خصوص مشکل اصلی عشایر به عدم تعادل بین قیمت نهاده ها اشاره کرد و گفت: قیمت نهاده ها بالا بوده و با تولید و فروش گوشت همخوانی ندارد و همین موضوع باعث فروش تعدادی از دام ها شد هرچند دولت در این راستا قول داده کمک های لازم در خصوص کاهش قیمت نهاده های دامی را انجام دهد.

وی بابیان اینکه قیمت نهاده ها در سالجاری افزایش داشت و دامداران تعدادی از دام ها را حذف کردند، گفت: با توزیع حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلو نهاده دامی(جو، ذرت، کنسانتره) بین عشایر در برخی موارد تعاونی ها کمک دادند و به صورت سه ماهه نهاده ها تحویل عشایر شده است.

بی‌توجهی مدیران به آیین‌نامه ساماندهی عشایر در همدان| اعتبارات هزینه نمی‌شود

وی ادامه داد: طبق آیین نامه ساماندهی عشایر که در سال ۱۳۸۴مصوب شده همه دستگاه های متولی و اجرایی باید به جمعیت عشایر در استان خدمات رسانی کنند و هشت دهم اعتبارات خود را به عشایر تخصیص دهند که متاسفانه این مهم اجرایی نمی شود.

مدیر امور عشایر استان همدان تاکید کرد: در جلسه شورای عشایر استان با ریاست استاندار باید دستگاه ها برنامه خود را مشخص کنند که مبلغ اعتبار آنها به چه میزان است و چه میزان برای عشایری در نظر گرفته اند و این مبلغی که اختصاص داده اند صرف چه کارهایی شده است که این موضوع دارای ابهام است.

هزینه هایی که در روستاها صرف می شود در قالب عشایری آورده می شود اما باید مبالغی که برای عشایر هزینه می شود به صورت مجزا دیده شود

وی گفت: هزینه هایی که در روستاها صرف می شود در قالب عشایری آورده می شود اما باید مبالغی که برای عشایر هزینه می شود به صورت مجزا دیده شود.

وی با بیان اینکه در سالجاری اداره برق حدود ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی با پنج میلیارد تومان اعتبار بلاعوض تحویل عشایر استان داده است گفت: قیمت تمام شده این دستگاه ها ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان است اما تنها با دریافت یک میلیون تومان تحویل عشایر شده است.

زندگی عشایری به اعتقاد کارشناسان امر موتور محرکه سایر صنایع و جریان اقتصادی است چراکه می‌تواند علاوه بر توانمندکردن بخش خصوصی به تحول آفرینی در حوزه تولید و اشتغال‌زایی با استفاده از ظرفیت‌های موجود منجر شود اما آنچه مسلم است اینکه در این مسیر نباید از حمایت ها غافل شد چراکه در صورت نبود حمایت رفته رفته این ظرفیت نیز به نابودی می رسد.

کد خبر: ۲۰۵٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha