۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
انجماد تقاضای آهن در بازار افزایشی

انجماد تقاضای آهن در بازار افزایشی

روز گذشته بخش زیادی از مبادی فروش در بازار آهن و فولاد قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته بخش زیادی از مبادی فروش در بازار آهن و فولاد قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند؛ اما در این میان شمار زیادی از کارخانه‌ها هم قیمت‌ آهن را بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش دادند و روند صعودی قیمت‌ها را حفظ کردند.

بازار ارز هم اصلاح جزئی قیمت داشت و قیمت دلار مجددا به کانال ۴۴ تومان بازگشت و در بازار آزاد حدود ۴۴ هزار و ۶۹۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن
قیمت میلگرد آجدار در نیمی از مبادی فروش افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت و در بخشی از بازار نیز تغییر قیمت نداشت. کف قیمت میلگرد آجدار در بازار ۲۰ هزار و ۷۰۰ الی ۲۱ هزار تومان اعلام شد و نرخ متوسط این محصول نیز ۲۱ هزار و ۱۳۰ تومان گزارش شد.

قیت تیرآهن شاخه‌ای روز گذشته نیز با افزایش ۱۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی همراه بود اما کارخانه‌های ماهان و کرمانشاه قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند. در ادامه روند افزایشی قیمت اهن آلات، نرخ تیرآهن ۱۴ به بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت و تیرآهن سایز ۱۸ بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتا با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بودند ولی کارخانه نبشی ناب تبریز و جاوید بناب تغییر قیمت نداشتند. شنیده‌ها حاکی است این روزها محدودیت شدید عرضه با افزیش قیمت در این بخش از بازار مشهود است. عمده قیمت‌ها در این بخش در برخی از شرکت‌ها مانند ناب تبریز و آریان فولاد از ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن در اکثر کارخانه‌ها ثبات قیمت داشت اما افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی و همچنین کاهش قیمت هم در برخی مبادی فروش مشاهده شد. قیمت انواع لوله اسپیرال، گازی، مبلی و ... نیز در غالب کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت انواع ورق‌ها غالبا افزایشی اعلام شد به این صورت که قیمت ورق سیاه در چند کارخانه حدود ۷۰۰ تومان افزایش داشت، ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز یادآور شدیم درحال حاضر در بازار اهن تقاضایی مشاهده نمی‌شود و خریداران نیز درحال نظاره روند بازار هستند. به عبارتی به دنبال افزایش قیمت‌های متوالی در چندین هفته گذشته ظرفیت خرید به طور چشمگیری تخلیه شده است.

برخی از تولیدکنندگان نیز برای حفظ تولیداتشان در عین اینکه بخشی از خروجی آنها صادر می‌شود، برای تأمین مواد اولیه و انرژی با هم به رقابت افتاده‌ و بازار را به بیراهه کشانده‌اند. افزون بر این هیجانات موجود، جهش قیمت دلار و افت روزانه ارزش پول ملی، سردی هوا و محدودیت تأمین انرژی فولادسازان به بروز چنین شرایطی و تشدید آن دامن زنده است.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که نرخ شمش عرضه شده حدود ۷ درصد افزایش داشته است. به این صورت که از ۶۴ هزار تن شمش عرضه شده کل محصولات معامله شد. بیشترین نرخ شمش در هر کیلو ۱۸ هزار و ۷۸۶ تومان اعلام شد و میانگین قیمت آن نیز ۱۷ هزار و ۹۹۲ تومان گزارش شد.

کد خبر: ۲۰۵٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha