۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
احتمال ضعیف ۳ رقمی شدن بهای نفت| چشم بازار به اوپک
بازار گزارش می دهد

احتمال ضعیف ۳ رقمی شدن بهای نفت| چشم بازار به اوپک

به دنبال رشد قیمت نفت بسیاری از تحلیل گران به نشست اوپک چشم دوخته اند و معتقدند آینده بازار به مقدار عرضه نفت توسط این کارتل بستگی دارد. البته خطیبی گفته عوامل اقتصادی از افزایش قیمت ها حمایت نمیکند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار نفت امروز هم روند افزایشی خود را حفظ کرد. به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت با یک سنت افزایش، به ۸۳ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته با ۳.۳ درصد افزایش بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت افزایش، به ۷۷ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. بسیاری از کارشناسان رشد قیمت نفت در روزهای گذشته را حاصل سیاست های آمریکا در خصوص نرخ بهره و افت ارزش دلار و البته افزایش خوش‌بینیها به بازگشت چین به فعالیت‌های اقتصادی می دانند. در این میان راشاتودی در گزارشی به نقل از بانک آمریکایی گلدمن ساکس هشدار داد که نفت خام در سال جاری میلادی به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

اما محمد علی خطیبی تحلیل گر بازار انرژی معتقد است که وضعیت قیمت ها در بازار به تصمیم اوپک بستگی دارد. او با بیان اینکه اعضای این کارتل نفتی بر اساس وضعیت عرضه و تقاضای نفت در مورد کاهش یا افزایش تولیدات خود تصمیم می گیرند، به بازار گفت: عوامل اقتصادی از افزایش قیمت ها حمایت نمی کند. چرا که در ماه های آینده افزایش تقاضای فصلی را نداشته و با شروع شدن فصل بهار و افزایش دما کمی از شدت مصرف کم می شود. جدای از این پیش بینی می شود که رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی و غربی تا حدودی تقاضا را تعدیل کند.

قیمت منطقی نفت از نگاه اوپکی ها

کمیته مشترک نظارت اوپک تمدید سیاست کاهش تولید روزانه ۲میلیون بشکه‌ای را تایید کرد و ادامه آن را به اعضای اوپک‌پلاس که امروز گرد هم می‌آیند نیز پیشنهاد کرده‌است. خطیبی درباره تصمیم احتمالی این کارتل نفتی می گوید: قیمت ها در روزهای گذشته بین ۷۵ الی ۸۰ دلار در نوسان بوده است. در واقع اگر هدف اعضای اوپک حفظ همین قیمت ها باشد، تولید در همین سطح باقی خواهد ماند. البته اگر بخواهیم قیمت های بالاتری داشته باشید کشورهای نفتی باید تولیدات خود را کاهش دهد.

خطیبی: عوامل اقتصادی از افزایش قیمت ها حمایت نمی کند. چرا که در ماه های آینده افزایش تقاضای فصلی را نداشته و با شروع شدن فصل بهار و افزایش دما کمی از شدت مصرف کم می شود. جدای از این پیش بینی می شود که رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی و غربی تا حدودی تقاضا را تعدیل کند

نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ به این سوال که آیا قیمت های فعلی بازار برای اعضای اوپک منطقی است، گفت: قیمت های بین ۷۰ تا ۸۰ دلار برای تولیدکنندگان نفتی اوپک منطقی است. چرا که ماندن قیمت ها در این سطح تا حدودی از شدت رکود احتمالی در بازارهای غربی می کاهد. اما بدون شک اگر قیمت ها به کمتر از این مقدار کاهش پیدا کند، اوپک باید تصمیمی درمور وضعیت تولیدات خود بگیرد.

او ادامه داد: بسیاری بر این باورند که تصمیم ها اوپک پلاس بیش از اینکه مطابق با فاکتورهای سیاسی باشد، بر اهداف سیاسی استوار است. اما نگاهی به وضعیت بازار در ماه های گذشته نشان می دهد که این ادعا درست نبوده و اوپک‌پلاس بر اساس سازوکار طبیعی بازار رفتار کرده است.

قیمت نفت ۱۰۰ دلاری می شود؟

قیمت نفت با هشدارهای مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین تمدید سیاست کاهش تولید اوپک‌پلاس، رفتار کاهشی به‌خود گرفت و در بازه هفتگی ۸درصد سقوط کرد. در روز جمعه به‌عنوان آخرین روز معاملات هفته هر دو شاخص افت کردند و وارد کانال ۷۰دلار شدند به‌گونه‌ای که وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا بشکه‌ای ۷۳دلار و برنت هربشکه ۷۹دلار معامله ‌ شد، اما در نیمه روز دوشنبه تابلوی بازار دوباره سبز شد و بهای هربشکه برنت به ۸۱دلار و نفت‌خام آمریکا به ۷۴دلار نزدیک‌شدند. روند روبه رشد قیمت ها در دیروز و امروز هم ادامه پیدا کرد.

جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد شرکت وست‌پک اظهار کرد: تصور می‌کنم در یک بازار نسبتا متوازن قرار داریم. اگر رشد قوی‌تر از حد انتظاری در جهان در حال توسعه داشته باشیم، قیمت‌ها بالاتر خواهند رفت و اوپک ناچار به افزایش تولید خواهد شد. اما ما افزایش بزرگ تقاضا را نمی‌بینیم. در این میان آژانس بین المللی انرژی هم از احتمال رشد قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار سخن گفته است.

در حالی بانک آمریکایی گلدمن ساکس هشدار داد که نفت خام در سال جاری میلادی به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد که نماینده سابق ایران در اوپک متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ را حدود ۸۰ دلار می داند

البته کارشناس انرژی می گوید که بهای نفت تحت تاثیر عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی مختلفی است. عوامل غیر اقتصادی همان هایی است که امکان پیش بینی آنها وجود ندارد. از وقوع جنگ گرفته تا طوفان و زلزله هایی که عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می دهند همگی عوامل غیر اقتصادی است. اما عوامل اقتصادی که اتفاقا هم قابل پیش بینی است، به هیچ وجه از رسیدن بهای نفت به بالای ۱۰۰ دلار و سه رقمی شدن دوباره قیمت نفت حکایت نمی کند. با توجه به شرایط بازار متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰ دلار خواهد بود.

بازار ظرفیت رشد تولید را ندارد

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، تقاضای چین به‌عنوان خوش‌اشتهاترین مشتری بازار نفت و دومین واردکننده میعانات گازی به‌عنوان فاکتوری مهم برای بازار بدل شده‌است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده‌بود «نزدیک به نصف تقاضای نفت در سال‌۲۰۲۳» متعلق به چین خواهد بود. فاتیح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی که پیش از این اعلام کرده بود نزدیک به نصف تقاضای سال‌۲۰۲۳ از سوی پکن خواهد بود، چین را «کلید رونق بازار» خواند.

اگر تقاضا به‌شدت افزایش یافته و بازگشایی اقتصادی چین محقق شود، به‌نظر من آن زمان اوپک‌پلاس نیاز به بازنگری برنامه تولید خود دارد. اما حالا بازار همچنان ظرفیت تولید بیشتر را ندارد. با این وجود اوپک هر کاری که لازم باشد برای حفظ تعادل بازار انجام خواهد داد

در این میان اما خطیبی کارشناس انرژی در پاسخ به این سوال که تقاضای چین می تواند تاثیری در مقدار تولید اوپک داشته باشد، گفت: اگر تقاضا به‌شدت افزایش یافته و بازگشایی اقتصادی چین محقق شود، به‌نظر من آن زمان اوپک‌پلاس نیاز به بازنگری برنامه تولید خود دارد. اما به نظر می رسد که بازار همچنان ظرفیت تولید بیشتر را ندارد.

او معتقد است که اوپک درمورد کاهش یا افزایش تولید بسیار محتاطانه رفتار می کند، گفت: با این وجود اوپک هر کاری که لازم باشد را انجام خواهد دهد تا بازار نفت را در سال‌۲۰۲۳ متعادل نگه دارد.

کد خبر: ۲۰۵٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha