۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
خوی قطب تولید عسل در کشور؛ ضعف در بازاریابی و لزوم برندسازی
بازار گزارش می دهد؛

خوی قطب تولید عسل در کشور؛ ضعف در بازاریابی و لزوم برندسازی

ارومیه- آذربایجان غربی با تولید نزدیک به ۳۰ درصد از عسل کشور، به یکی از قطب های مهم تولید این محصول تبدیل شده که رعایت اصول بازاریابی و برندسازی در تولید این محصول می تواند آن را به صنعتی درآمدزا برای استان تبدیل کند.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- شهرستان خوی را در کنار تمامی قابلیت های مهم کشاورزی، صنعتی و اقتصادی می توان قطب تولید عسل در کشور نیز دانست؛ به گونه ای که هم اکنون نزدیک به ۲۷ درصد عسل کشور در آذربایجان غربی تولید می شود که سهم شهرستان خوی از این مقدار بیش از ۵۰ درصد است.

صنعت زنبورداری و تولید عسل علاوه بر درآمدزایی بسیار خوب برای مردمان شهرستان های آذربایجان غربی و به خصوص شهرستان خوی، منجر به اشتغال زایی و کاهش بیکاری در این شهر از استان شده و هم اکنون خانواده های زیادی در شهرستان خوی از طریق این صنعت، ارتزاق می کنند.

در حالی که هم اکنون محصول عسل خوی روانه بازار بسیاری از استان های کشور می شود اما آنچه موجب شکوفایی تلاش زنبورداران و فعالان این حوزه خواهد شد، تلاش برای افزایش صادرات این محصول به دیگر کشورها و به خصوص کشورهای همسایه است. کشورهایی که می توانند مشتریان خوبی برای این محصول ارزشمند به شمار می روند به شرطی که در راستای بازاریابی و برندسازی این محصول چاره ای اندیشیده شود.

میزان برداشت عسل از کندوها دو برابر میانگین کشوری

مدیر جهاد کشاورزی خوی، این شهرستان را با دارا بودن ۴۵۸ هزار کندوی زنبور عسل قطب تولید این محصول در کشور دانسته و می گوید: از این تعداد کندوی زنبور عسل، ۴۵۰ هزار کندو مدرن و بقیه بومی هستند.

علی اصغر امینی می گوید: با توجه به تراکم مناسب گل و گیاه در طبیعت شهرستان خوی و وجود مزارع آفتابگردان، میزان برداشت عسل از هر کندوی مدرن این شهرستان، ۲۷ کیلوگرم و کندوی بومی هفت کیلوگرم بوده که این رقم در مقایسه با میانگین کشور دو برابر بیشتر است.

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید عسل

وی ادامه می دهد: پیش بینی می شود امسال با مساعد بودن آب و هوا و بارندگی های مناسب، میزان تولید عسل در شهرستان خوی با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به بیش از ۱۲هزار تن برسد.

مدیر جهاد کشاورزی خوی ادامه می دهد: شهرستان خوی با تولید بیش از ۱۱ هزار تن عسل مقام اول استان را در تولید این ماده غذایی مقوی در سال گذشته به خود اختصاص داد.

برنامه زنبورداران برای تولید فرآورده های جانبی

امینی با اشاره به خارج کردن پرورش زنبور عسل از تک محصولی و رونق تولید در این بخش می گوید: امسال تولید ژل رویال، گرده و زهر از زنبور عسل جزو برنامه های تولیدی زنبور داران شهرستان خوی است که در این زمینه ها آموزش های ترویجی در اختیار زنبورداران قرار داده شده است.

وی با اشاره به کیفیت بالای محصول این شهرستان می گوید: وجود مزارع آفتابگردان و تراکم بیشتر گل ها در طبیعت این شهرستان موجب شده است که مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع عسل از زنبورستان های خوی برداشت شود.

تولید ۲۱ هزار تن عسل طی سال گذشته در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با بازار از کسب مقام اول کشوری از لحاظ تعداد کلنی و میزان تولید عسل در سال گذشته توسط استان خبر داده و می گوید: آذربایجان غربی طی سال گذشته با بیش از ۲۱ هزارتن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و ۳۴۵ هزار کلنی زنبور عسل، توانست مقام اول کشوری را در این حوزه کسب کند.

رسول جلیلی ادامه می دهد: سال گذشته میانگین تولید از کندوهای بومی، ۵.۵ کیلوگرم و کندوهای مدرن، ۱۷کیلوگرم بود که امیدواریم امسال شاهد افزایش این میزان باشیم.

شناسایی ۶۱۷۶ بهره بردار مستقیم

وی با اشاره به سرشماری های انجام شده طی سال گذشته و تعداد بهره برداران این حوزه می گوید: در سال گذشته، شش هزار و  ۱۷۶ نفر بهره بردار به صورت مستقیم و بیش از پنج هزار و ۳۳۸ نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار شناسایی شدند.

جلیلی همچنین تولید سایر فرآورده های زنبورعسل را در دستور کار دانسته و می افزاید: فرهنگ سازی و آموزش های تخصصی لازم در این خصوص در حال ارائه به زنبورداران بوده و از پتانسیل ها و توانمندی های این استان در بخش زنبورداری می توان به  تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.

آذربایجان غربی آماده تولید فرآورده های جانبی زنبور عسل

وی ادامه می دهد: طی آمار سال گذشته، ۳۸ هزار و ۲۸۲ کیلوگرم گرده گل، ۱۹ هزار و ۵۵۰ کیلوگرم بره موم ، ۴۵۶ هزار و ۶۳۴ کیلوگرم  موم و۰.۳۶ گرم زهرتولید شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره ای به فعالیت واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول در استان می گوید: چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز هشت کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس و اشنویه در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول فعالیت دارند.

توجه به برندسازی در سال جهش تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در گفتگو با بازار با تاکید بر توجه بیشتر بر موضوع برندسازی در سال پیش رو می گوید: برند سازی و تجاری سازی چند محصول جهت حضور در بازارهای بین المللی از جمله کنسانتره میوه، فرش تکاب، عسل طبیعی و سیب اشنویه در سال جهش تولید در نظر گرفته شده است.

بهنام شهدی ادامه می دهد: آذربایجان غربی به عنوان یکی از کریدورهای مهم بین المللی جهت دستیابی به بازارهای اروپایی از طریق ترکیه و دریای سیاه است که باید از این موقعیت به خوبی بهره برد و نسبت به توسعه بازارهای صادراتی محصولات ویژه استان همچون عسل طبیعی اقدام کرد که این امر در سال جهش تولید با جدیت بیشتری پیگیری می شود.

به تحقیقات علمی برای تولید محصول باکیفیت توجه شود

کریم رادبخش یکی از دانشجویان رشته علوم دامی است که در گفتگو با بازار می گوید: در صورتی که توجه بیشتری به تحقیقات علمی در خصوص افزایش بهره وری و همچنین بالا بردن کیفیت محصول تولیدی شود، قطعا عسل خوی می تواند هم از لحاظ کمی و هم کیفی رشد چشم گیری داشته باشد.

وی ادامه می دهد: در طول سالیان اخیر میزان آموزش های اصولی به زنبورداران افزایش یافته اما باید ارتباط ویژه ای بین مسئولان جهاد کشاورزی و بخش دانشگاهی ایجاد شود تا این ارتباط بتواند اثر خود را در افزایش کیفیت محصولات نشان دهد.

از تولید محصولات جانبی زنبور عسل غافل نشویم

رادبخش با تاکید بر توجه بیشتر بر روی تولید محصولات جانبی زنبور عسل می گوید: قطعا ارزآوری این محصولات می تواند رقم بسیار مناسبی باشد، علاوه بر این، این محصولات جانبی می تواند با تولید محصولات دارویی توسط شرکت های دانش بنیان، ارزآوری بیشتری داشته باشد.

وی ادامه می دهد: بازاریابی، تبلیغات و برندسازی را می توان یکی از حلقه های گمشده در تولید عسل خوی دانست. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با برندسازی توانسته اند محصول تولیدی خود را حتی با کیفیت کمتر به قیمت بالایی بفروشند، محصول تولیدی خوی فاقد برندسازی مناسب است.

عسل تولیدی خوی به عنوان یکی از باکیفیت ترین عسل های تولیدی در کشور محسوب می شود که در صورت تکمیل فرآیند فرآوری، بسته بندی، برندسازی و بازاریابی مناسب می تواند نقش ویژه ای در اقتصاد استان ایفا کرده و افزایش دهنده ارزش صادراتی استان باشد.

کد خبر: ۲۰٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha