۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
آیا کووید ۱۹ به انقلاب بانکداری دیجیتال ژاپن کمک خواهد کرد؟

آیا کووید ۱۹ به انقلاب بانکداری دیجیتال ژاپن کمک خواهد کرد؟

با شیوع کروناویروس در سراسر جهان، مردم برای اینکه رفت‌وآمدهای خود را به حداقل برسانند به استفاده بیشتر از خدمات آنلاین و از جمله بانکداری الکترونیکی روی آورده‌اند. از آن سو موسسات مالی هم پتانسیل این بخش را افزایش داده‌اند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «جاپان تودی» در گزارشی نوشت: «در سراسر جهان، صنعت خدمات بانکی و خدمات مالی، دوره‌ای از تحولات عظیم را پشت سر می‌گذارد، به طوری که شیوه‌های بانکداری دیجیتال رایج‌تر می‌شود و بازیکنان جدید با طیف وسیعی از محصولات بانکی مبتنی بر ابر، وارد بازار می‌شوند. از طرفی همه گیری کووید ۱۹، تصویب بانکداری دیجیتال در بسیاری از کشورها را تسریع کرده است، زیرا مردم معاملات نقدی را به حداقل رسانده‌اند و به درخواست‌های مسوولان مبنی بر «ماندن در خانه» پایبند هستند.

این در حالی است که ژاپن که تقریباً در هر زمینه‌ای با فناوری نوآوری شناخته شده است، اما آن طور که باید در بخش بانکداری دیجیتال همچون سایر کشورها انقلابی رخ نداده است. این عدم تمایل به دیجیتالی شدن می‌تواند به دو دلیل باشد: اولاً، ژاپن دارای یک جامعه عمدتاً مبتنی بر پول نقد است و دوما، سیستم‌های بانکی از یک میراث سنتی و نسبتاً قدیمی برگرفته شده است.

با این حال، رگولاتور ژاپنی تأیید می‌کند که مجوزهای بانکی دیجیتال را در آینده ارائه می‌دهد. با تحقق این امر باعث می‌شود صنعت خدمات مالی ژاپن در یک موقعیت هیجان انگیز قرار بگیرد و تغییرات نظارتی به طور بالقوه انجام شود و بازار را به کلی دگرگون کند. در عین حال، نمی‌توان تأثیر - هم شناخته شده و هم ناشناخته - همه گیری کووید۱۹ بر اقتصاد ژاپن و در جهان را نادیده گرفت. با کاهش اقتصاد ژاپن برای دومین ماه متوالی طی سه ماه از ماه مارس و رکود در این کشور، مشخص است که سیاستگذاران ژاپنی با چالش بسیار جدی روبرو هستند.

دنیای پس از کووید۱۹ به احتمال زیاد دیجیتالی‌تر است
در حالی که شاید نتوان به طور قطع گفت جهان پس از بحران کووید ۱۹ به چه شکلی ظاهر خواهد شد، اما آنچه مسلم است که دنیای پس از کووید ۱۹ به احتمال زیاد بسیار دیجیتالی‌تر از امروز خواهد شد؛ خصوصاً از نظر سیستم‌های مالی که استفاده از پول نقد حتی قبل از همه گیری کووید ۱۹ هم کمرنگ شده بود و اکنون به دلیل ترس از آلودگی از اسکناس و سکه، این روند به سرعت در حال تسریع است. با روش های پرداخت «بدون تماس» که اکنون به طور جدی مورد پذیرش شرکتهای مالی قرار گرفته است، آنچه که برای مؤسسات مالی اولویت است ارائه خدمات دیجیتالی به مشتریان است تا بدون ترک خانه بتوانند کارهای مالی‌شان را انجام دهند.

در عین حال که به نظر می‌رسد ژاپن سرانجام از رویکرد موفق - و تا حدودی تهاجمی – برگرفته از سیستم کشور هنگ کنگ، تقلید کند، جایی که اداره پولی هنگ کنگ (HKMA) خیلی سریع حرکت کرد تا مجوزهای بانکی دیجیتالی را به تصویب و صدور مجوزهای بانکی دیجیتال به طیف وسیعی از بانک‌های را صورت دهد. اما آیا با این حال رکود اقتصادی ناشی از بحران کووید۱۹، رگولاتورهای ژاپنی را ترغیب می‌کند که حتی سریعتر در صدور مجوزها حرکت کنند، یا اینکه آنها رویکردی «صبر کنید و ببینید» را در پیش می‌گیرند و در ابتدا تأثیر همه گیری را روی اقتصاد ارزیابی می‌کنند. اما با توجه به سابقه رکورد ژاپن در زمینه نوآوری دیجیتالی در بخشهای دیگر، پیش بینی می‌شود انتقال این کشور به صنعت بانکداری دیجیتال مبتنی بر رایانش ابری، موفقیت بزرگی را رقم بزند.»

کد خبر: ۲۰٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha