۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
 قیمت جهانی مواد غذایی برای دهمین ماه متوالی کاهش یافت| نرخ جهانی روغن کاهشی و برنج افزایشی است

قیمت جهانی مواد غذایی برای دهمین ماه متوالی کاهش یافت| نرخ جهانی روغن کاهشی و برنج افزایشی است

فائو در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در ژانویه جاری برای دهمین ماه متوالی کاهش یافت و از سوی دیگر پیش بینی کرده است عرضه غلات در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نسبت به سال قبلتر کاهش یابد.

بازار؛ گروه کشاورزی: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که شاخص قیمت کالاهای غذایی بین المللی در ژانویه ۲۰۲۳ برای دهمین ماه متوالی کاهش یافت. بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مواد غذایی فائو، در ژانویه جاری به طور متوسط ۱۳۱.۲ واحد بود که ۰.۸ درصد کمتر از ماه قبل و ۱۷.۹ درصد پایین تر از اوج خود در مارس ۲۰۲۲ بود. این شاخص تغییرات ماهانه قیمت های بین المللی کالاهای غذایی معمولی را دنبال می کند.

قیمت جهانی گندم در ژانویه نسبت به ماه دسامبر ۲.۵ درصد کاهش یافت

در این گزارش آمده است شاخص‌ های قیمت روغن‌های گیاهی، لبنیات و شکر باعث کاهش قیمت هل در ژانویه شد، در حالی که شاخص ‌های قیمت غلات و گوشت تا حد زیادی ثابت ماندند.
از سوی دیگر در ژانویه جاری، شاخص قیمت غلات فائو اساساً بدون تغییر بود (فقط ۰.۱ درصد) نسبت به دسامبر و ۴.۸ درصد بالاتر از سطح یک سال قبل بود. همچنین در این گزارش آمده است در مدت نامبرده قیمت بین المللی گندم ۲.۵ درصد کاهش یافت زیرا میزان تولید استرالیا و فدراسیون روسیه بیش از آن مقداری بود که انتظار می رفت.

از سوی دیگر در ژانویه جاری، قیمت جهانی ذرت به دلیل تقاضای قوی برای صادرات از برزیل و نگرانی در مورد شرایط خشکسالی در آرژانتین اندکی افزایش یافت. با این وجود قیمت های بین المللی برنج، تحت تاثیر محدودیت های موجود، تقاضای محلی قوی در برخی از کشورهای صادر کننده آسیایی و تغییرات نرخ ارز، ۶.۲درصد نسبت به دسامبر افزایش یافت.

نکته جالب توجه اینکه شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ژانویه ۲.۹ درصد کاهش یافت. به عبارت ساده تر قیمت ‌های جهانی روغن‌ های نخل و سویا در بحبوحه تقاضای وارداتی جهانی کاهش یافت، در حالی که قیمت روغن‌های آفتابگردان و کلزا نیز به دلیل وجود صادرات فراوان کاهش یافت.

عمده دلایل افزایش قیمت جهانی پنیر در اولین ماه سال ۲۰۲۳

در بخش دیگری از گزارش فائو به قیمت محصولات لبنی پرداخته شده است که بر اساس این گزارش، شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه ژانویه به طور متوسط ۱.۴ درصد کمتر از ماه دسامبر بوده است. همچنین قیمت کره و شیرخشک به دلیل تقاضای کمتر از سوی واردکنندگان پیشرو و افزایش عرضه از نیوزلند روند کاهشی داشت. با این وجود قیمت جهانی پنیر به دلیل بهبود خدمات غذایی و خرده فروشی در اروپای غربی پس از تعطیلات سال نو و همچنین حرکت ارز، اندکی افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت گوشت فائو در ژانویه به طور کسری حرکت کرد؛ به این معنا که نسبت به آخرین ماه سال ۲۰۲۲ تنها ۰.۱ درصد کاهش یافت زیرا صادرات فراوان بر قیمت گوشت طیور، خوک و گاو تأثیر گذاشت، در حالی که قیمت های صادراتی گوسفند به دلیل تقاضای واردات قوی تر افزایش یافت.

پیش بینی فائو برای کاهش عرضه جهانی غلات در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳

در بخش دیگری از این گزارش آمده است شاخص قیمت شکر فائو نسبت به دسامبر ۱.۱ درصد کاهش داشته است که در واقع توسعه برداشت محصول در تایلند و شرایط آب و هوایی مطلوب و همچنین افزایش ارزش رئال برزیل در برابر دلار آمریکا، بر تأثیر آن بر قیمت ها غلبه کرد.

از سوی دیگر در بخش دیگری از گزارش فائو در خصوص عرضه و تقاضای غلات عنوان شده است که میزان عرضه غلات در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ کاهش یافته است. به عبارت ساده تر سازمان فائو می گوید: اگرچه پیش بینی می شود تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال زراعی قبلتر افزایش داشته اما پیش بینی می شود عرضه جهانی غلات در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ کاهش یابد.

کد خبر: ۲۰۴٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha