۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
رسوب ۵۰۰ هزار تن برنج خارجی در بنادر/ حذف ارز دولتی از واردات برنج
دبیر انجمن واردکنندگان برنج عنوان کرد

رسوب ۵۰۰ هزار تن برنج خارجی در بنادر/ حذف ارز دولتی از واردات برنج

کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ایران از رسوب ۵۰۰ هزار تن برنج خارجی در بنادر کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «مسیح کشاورز» گفت: پس از رفع ممنوعیت واردات برنج در سال گذشته تلاش شد کسری برنج بر اساس ثبت سفارش و روال تجاری عادی در کشور تامین شود.

وی اظهارداشت: نکته حائز اهمیت اینکه از بهمن ماه سال گذشته ۵۰۰ هزار تن برنج و ارد بنادر کشور شده و به دلیل عدم اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی هنوز ترخیص نشده است.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج کشور گفت: واردات برنج خارجی مشمول ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بود.

وی افزود: برنج خارجی تنها کالادر گروه کالایی یک بود که بطور مستقیم به دست اقشار ضعیف جامعه می رسد.

کشاورز تصریح کرد: سایر اقلام مثل روغن، مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و نظایر این را همه مردم مصرف می کنند اما برنج خارجی مختص اقشار آسیب پذیر جامعه است.

وی ادامه داد: انجمن وارد کنندگان برنج به همین علت اصرار داشت برنج خارجی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و در سبد مصرف غذایی دهک های پائین جامعه قرار گیرد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج کشور گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از این حیث پشتیبان انجمن بود تا این اتفاق بیفتد.

وی افزود: عدم تخصیص ارز دولتی از سوی بانک مرکزی به واردات برنج های خارجی به احتمال زیادی بواسطه کمبود منابع باشد.

کشاورز بیان داشت: بانک مرکزی به دلیل کمبود منابع ارزی وارد کنندگان را تا به این طرف سال کشاند شاید منابع تامین شود.

وی ادامه داد: این اتفاق نه تنها نیفتاد بلکه در اردیبهشت ماه سال جاری ارز برنج های وارداتی از دولتی به نیمایی تغییر پیدا کرد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج کشور گفت: قیمت ها با ارز نیمایی دو برابر می شود و از نظر وارد کنندگان باز هم مشکلی نیست چون واردکنندگان منتظرند از این بلاتکلیفی خلاص شوند.

وی افزود: محموله های برنج در بنادر رسوب کرده و از طرفی فصل گرما در حال نزدیک شدن است.

کشاورز بیان داشت: برنج فساد پذیر است امکان دارد به سلامت این محموله ها آسیب جدی وارد شود.

وی ادامه داد: بطورکلی از اوائل اردیبهشت ماه سال جاری که این تغییر ارز برای برنج افتاده متاسفانه بانک مرکزی هنوز نتوانسته ارز مورد نیاز برنج های وارداتی را تامین کند.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج کشور گفت: وارد کنندگان با توجه به تحمیل هزینه های انبار داری و دموراژ از فروشندگان خارجی خود مجدد مهلت گرفته تا تعهدات خود را از محل ارز نیمایی انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه بانک مرکزی با تخصیص ارز نیمایی به صورت قطره چکانی و توقف آن دوباره این صنعت را با چالش جدی مواجه کرده و علاوه بر هزینه های انبارداری، دموراژ، تهدید فساد و آسیب به سلامت محموله ها بر اثر گرما در بنادر تهدید عودت محموله ها از سوی فروشندگان خارجی به یک دغدغه جدی برای وارد کنندگان تبدیل شده است.

کشاورز بیان داشت: تنها مسئول و مرجع تصمیم گیری برای تخصیص ارز در کشور بانک مرکزی است ادامه بلاتکلیفی و تهدید امنیت غذایی کشور و صنعت واردات برنج به عنوان دومین کالای استراتژیک مملکت هیچ دفاع و بهانه ای را باقی نمی گذارد به نظر می رسد در صورت عدم تامین منابع ارز نیمایی بلافاصله سایر روش های اجرایی و امکان پذیر می بایست در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۲۰٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha