۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
آموزش ۵۵۰ گوهرتراش در ۱۰ ماه نخست سال جاری
مجری طرح توسعه صنعت گوهر سنگ کشور مطرح کرد

آموزش ۵۵۰ گوهرتراش در ۱۰ ماه نخست سال جاری

مجری طرح توسعه صنعت گوهر سنگ کشور گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال براساس قرارداد آموزشی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای ۵۵۰ نفر از علاقمندان در ۲۳ استان کشور دوره‌های آموزشی گوهرتراشی برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از ایمیدرو، سیدابومحمد هاشمی افزود: در این مدت تجهیز و راه‌اندازی کارگاه گوهرتراشی و برگزاری دوره آموزشی در مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران (یزد)، تجهیز کارگاه گوهرتراشی و آزمایشگاه گوهرشناسی در اداره کل فنی و حرفه‌ای استان همدان از محل مسئولیت اجتماعی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز صورت گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر این، از محل مسئولیت اجتماعی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز کارگاه‌های گوهرتراشی در اداره کل فنی و حرفه‌ای شهرهای زاهدان و سیرجان تجهیز شدند.

اکتشاف گوهرسنگ‌ها
هاشمی گفت: به منظور اکتشاف گوهر سنگ در کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه ۱۴۰۱، اجرای فاز شناسایی و پی‌جویی در ۵ استان شامل آذربایجان غربی، کرمان، قم، مرکزی و قزوین و اجرای فاز غربالگری در ۶ استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان، همدان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی انجام شد.

وی افزود: انجام مطالعات اکتشاف سراسری یاقوت در ۲ وزن نیز از دیگر فعالیت‌های اکتشافی طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در مدت یاد شده است.

هاشمی گفت: توسعه شبکه آزمایشگاهی گوهرشناسی با همکاری شبکه آزمایشگاهی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و راه‌اندازی آزمایشگاه گوهرشناسی و کارگاه گوهرتراشی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (کرج) از جمله اقدامات صورت گرفته در سال جاری است.

انجام مطالعات پژوهشی با همکاری دانشگاه‌ها
وی افزود: طرح پژوهشی بهسازی پلیمری و شیمیایی فیروزه‌های ایران توسط دانشگاه تهران، طرح پژوهشی بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و خصوصیات گوهرشناسی رگه‌های گارنت دار در مناطق انتخابی در جنوب استان کرمان و شمال هرمزگان (منطقه اورزویه، بافت و دشتاب) و نیز تهیه راهنمای اکتشاف و استخراج گوهرسنگ‌ها با نگرش ویژه به گوهرسنگ‌های گارنت توسط دانشگاه خوارزمی از جمله طرح‌های پژوهشی در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ است.

هاشمی گفت: حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و انتشار کتاب‌های حوزه گوهرسنگ از دیگر اقدامات طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در سال جاری است.

وی ادامه داد: تشکیل شورای راهبری توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، ارائه تسهیلات به کارگاه‌های تولیدی آموزشی و تجهیز و توسعه آزمایشگاه‌های زیرساختی حوزه گوهرسنگ با همکاری صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، تشکیل کارگروه تخصصی گوهرشناسی در شبکه آزمایشگاهی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در مدت یادشده صورت گرفت.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور گفت: همکاری با معاونت پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به منظور تدوین سند حرفه گوهرسنگ، حمایت از برگزاری اولین همایش ملی علوم گوهرسنگ ایران، شرکت در بیست و چهارمین سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد و نیز حضور در نمایشگاه زنان تأثیرگذار در بهمن ۱۴۰۱ برخی از فعالیت‌های طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در سال جاری است.

کد خبر: ۲۰۴٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha