۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
هند نفت ارزان روسی می خرد و تصفیه شده به غرب می فروشد! | آیا تیغ تحریم اروپایی به هندخط می اندازد؟
برندگان تحریم های نفتی کدام کشورها هستند؟

هند نفت ارزان روسی می خرد و تصفیه شده به غرب می فروشد! | آیا تیغ تحریم اروپایی به هندخط می اندازد؟

هند نقش مهمی را در بازارهای جهانی نفت ایفا می کند و نفت ارزان روسیه را بیشتر و بیشتر می خرد و آن را به سوخت اروپا و ایالات متحده تبدیل می کند.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: هند اکنون به بازیگر مهمی در بازار نفت تبدیل شده است. او اکنون در بازاری با رقابت های منفی در آسیا مواجه است که کشورهای تحریم شده هر کدام سعی در فروش بیشتر نفت خود دارند و در مقابل هند با استفاده از این موقعیت بخش مهمی از نیاز نفت اروپا را با قیمتی ارزان تر تامین می کند.

با این حال، دهلی نو با هر دو هدف غربی در کاهش درآمدهای انرژی مسکو و جلوگیری از شوک عرضه مواجه است.

درجنگ تقریباً یک ساله روسیه با اوکراین تنها هند در نقشه جهانی بازار نفت محوریت بیشتری پیدا کرد اما اکنون با تشدید تحریم‌های اروپا علیه روسیه دوباره مرکز توجه ها قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، روسیه چیزی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به اروپا نفت صادر می کرد و مسکو حالا در تلاش است که این میزان نفت را هم راهی بازارهای آسیایی کند. اما اینکه تا چه اندازه بتواند در این خصوص موفق عمل کرده و چه مقدار از نفت خود را ناچار است بر اساس سقف قیمتی بفروشد، خود مسائلی است که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

بن کیهیل، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، اندیشکده واشنگتن، می‌گوید: «مقامات خزانه‌داری آمریکا دو هدف اصلی دارند: تامین بازار خوب و نفی درآمدهای نفتی روسیه.»

هند در ماه گذشته حدود ۸۹۰۰۰ بشکه در روز بنزین و گازوئیل به نیویورک ارسال کرده است که بیشترین میزان در نزدیک به چهار سال گذشته است. همپنین جریان روزانه گازوئیل کم گوگرد به اروپا در ژانویه به ۱۷۲۰۰۰ بشکه رسیده است که بیشترین میزان از اکتبر ۲۰۲۱ است

آنها می‌دانند که هند و پالایشگاه‌های چینی می‌توانند حواشی ایجاد کنند. با این حال هند در ماه گذشته حدود ۸۹۰۰۰ بشکه در روز بنزین و گازوئیل به نیویورک ارسال کرده است که بیشترین میزان در نزدیک به چهار سال گذشته است.

همپنین جریان روزانه گازوئیل کم گوگرد به اروپا در ژانویه به ۱۷۲۰۰۰ بشکه رسیده است که بیشترین میزان از اکتبر ۲۰۲۱ است.

انتظار می‌رود اهمیت این کشور آسیایی پس از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا بر صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه که از روز یکشنبه اجرایی شد، افزایش یابد. این ممنوعیت حجم عظیمی از گازوئیل را در بازار محدود خواهد کرد و مصرف کنندگان بیشتر، به ویژه در اروپا، شاهد شکاف عرضه آسیا خواهند بود.

این امر باعث جذابیت نفت ارزان روسیه برای هند می شود، هندی که حدود ۸۵ درصد نیاز خود را به واردات متکی است. پالایشگاه های این کشور، از جمله پالایشگاه های دولتی که مسئول تامین تقاضای داخلی هستند، صادرات خود را در سال گذشته افزایش دادند تا از قیمت های جهانی بالاتر برای محصولات پالایش شده استفاده کنند.

اهداف غرب

وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا درگروه ای ان جی «ING Groep NV » مستقر در سنگاپور، گفت: «هند صادرکننده خالص محصولات پالایش شده است و بسیاری از تولیدات آن به غرب خواهد رفت تا به کاهش انقباض بازار فعلی کمک کند. واضح است که سهم فزاینده ای از مواد اولیه مورد استفاده برای تولید محصولات تصفیه شده از روسیه می آید.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، هند احتمالاً در چارچوب قوانین این گونه عمل می کند که : هنگامی که نفت خام روسیه به سوخت در کشوری خارج از بلوک مانند هند تبدیل می شود، محصولات تصفیه شده می توانند به اتحادیه اروپا صادر شوند زیرا از روسیه نمی آیند.

سرنا هوانگ، تحلیلگر اصلی ورتکس آسیا «Vortexa Asia» گفت که دولت مایل است درآمد مسکو را تا حد امکان کاهش دهد، اما همچنین علاقه مند است جریان نفت و محصولات پالایش شده روسیه را برای جلوگیری از بحران عرضه جهانی تضمین کند.

مدیر مؤسس مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا و مشاور سابق دولت اوباما در این باره می گوید: «تمایل هند به خرید بیشتر نفت خام روسیه با تخفیف بیشتر، مزیت است، نه تقصیر! در واقع برنامه کشورهای غربی برای تحمیل درد اقتصادی به پوتین است بدون این که خود گرفتار اثرات منفی تحمیل تحریم باشند»

یکی از جنبه های کلیدی سازوکار کاهش درآمد کرملین و حفظ مقداری نفت در بازار، محدود کردن قیمت نفت خام روسیه بود که با ایده ای تحت رهبری ایالات متحده شکل گرفت.

هند به طور علنی نگفته است که آیا این سقف را رعایت می کند یا نه، اما تحریم ها نفت کشور عضو اوپک پلاس را به زیر سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه رسانده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته که محدودیت‌هایی برای قیمت‌ها تعیین شده است که کشورهایی از جمله هند می‌توانند از آن بهره ببرند تا بازار انرژی را با ثبات نگه دارند و در عین حال درآمدهای کرملین را محدود کنند.

جیسون بوردوف، مدیر مؤسس مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا و مشاور سابق دولت اوباما در این باره می گوید: «تمایل هند به خرید بیشتر نفت خام روسیه با تخفیف بیشتر، مزیت است، نه تقصیر! در واقع برنامه کشورهای غربی برای تحمیل درد اقتصادی به پوتین است بدون این که خود گرفتار اثرات منفی تحمیل تحریم باشند».

مدیران و مقامات کشورها و شرکت‌ها از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آمریکا و شرکت ملی نفت و گاز طبیعی ابوظبی (ADNOC) قرار است روز دوشنبه در یک مجمع انرژی سه روزه که توسط وزارت نفت هند برگزار می‌شود، در بنگلور گرد هم آیند.

کد خبر: ۲۰۴٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha