۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
ایجاد ثبات قیمتی در بازار با راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا| احتمال افت قیمت طلا و تخلیه حباب سکه
«بازار» از تبعات اجرای سیاست جدید ارزی گزارش می دهد؛

ایجاد ثبات قیمتی در بازار با راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا| احتمال افت قیمت طلا و تخلیه حباب سکه

مرکز مبادله ارز و طلا به جای بازار متشکل ارزی در حالی شکل گرفته است که به گفته کارشناسان این اقدام در صورت مدیریت درست می تواند منجر به ثبات بخشی نرخ ها و تخلیه حباب قیمتی ارز و طلا در بازار شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از التهاب قیمتها در بازار سکه و ارز طی یک ماه گذشته و رکورد زنی لحظه ای نرخ این کالاها در بازار، بانک مرکزی اقدام به اجرای سیاست های ارزی با هدف ساماندهی بازار طلا و ارز همچنین ممانعت از رشد غیرواقعی آنها کرد. عرضه ربع سکه بهار آزادی در بورس و جمع کردن بازار معاملات توافقی ارز که به گفته کارشناسان بخش عمده ای از نوسان قیمت ها و رشد بی منطق بهای دلارناشی از فعالیت این بازار ناکارآمد و رانت زا بود.

درکنار افزیش میزان تامین نیاز سرانه ارزی از ۲۰۰۰ هزار دلار و معادل آن با یور به ۵۰۰۰ هزار دلار همراه با تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی در سامانه نیما و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان، تحول خاصی در این بازارها ایجاد کرد. هرچند این اقدامات به دلیل انتشار برخی اخبار سیاسی و بین المللی باعث شد که قیمت ها با جهشی رو به پایین به ثبات نرسند اما اثرات چنین رویکردی است که مانع از تداوم رشد روزافزون قیمت ها در این بازار شده چرا که دلار طی ماه گذشته برای ورود به کانال ۴۶ هزارتومان خیز برداشته بود و سکه نیز با رشدی حباب گونه به بیش از ۲۴ میلیون رسیده بود اما اکنون قیمت ها تا حدودی با شیبی ملایم رو به پایین در حرکت است.

به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه اندازی شده است تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد

پایان معاملات در بازار متشکل ارزی و انجام معامله ارز و طلا در بازار جدید

از طرفی نیز در پی مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا به جای بازار متشکل ارزی، بی تردید تحولی در بازار طلا و ارز طی روزهای آینده ایجاد خواهد شد چرا که شورای پول و اعتبار در جلسه هفته گذشته، مصوبه پیشین خود در خصوص بازار متشکل معاملات ارزی را اصلاح و آن بازار را در سطح توسعه‌یافته‌ای به عنوان «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» ارتقاء داد.

بر این اساس تصمیم شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اصلاح مقررات مورد اشاره به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرد تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد.

حال این بازار جدید (فعالیت مرکز مبادلات ارز و طلای ایران) از امروز یکشنبه مورخ ۱۶ بهمن ماه به صورت رسمی در محل بازار متشکل ارز آغاز به کار کرد. بازاری که وعده‌ای بود که رئیس کل بانک مرکزی دو هفته پیش در راستای ساماندهی و توسعه بازار در حوزه طلا و ارز که شامل اسکناس و حواله می‌شود داده بود. طبق گفته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بازار ارز و طلا در سامانه طراحی شده تحت عنوان کاپیتان راه اندازی می شود. سامانه ناخدا در کنار مرکز مبادله ارز و طلا با عنوان سامانه نظام مدیریت خدمات ارز به ایران که از امروز راه‌اندازی شده قرار است ارز خدماتی و غیربازرگانی را که مصارف ۳۸ گانه از جمله ارز درمانی، ارز ماموریت، امور دانشجویی، اعزام برای شرکت در مسابقات، زیارتی و سیاحتی و غیره دارد، تامین کند که البته هر یک از این مصارف نیازمند شرایط و ضوابطی است که متقاضیان آن باید داشته باشند که مشمول این نوع از ارز خدماتی شوند.

رویکرد تاسیس مرکز مبادلات ارز و طلا چنانچه با مدیریت صحیح طوری شکل گیرد که مثل عرضه سکه در بورس کالا معاملات انجام شود، می تواند نقش مهمی در ثبات بخشی قیمت ها و حتی کاهش نرخ ها در بازار طلا و ارز شود

ایجاد ثبات قیمتی و ساماندهی بازار با راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره اقدام جدید بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار در راه اندازی «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» و مزایای آن گفت: چنین رویکردی چنانچه با مدیریت صحیح طوری شکل گیرد که مثل عرضه سکه در بورس کالا معاملات انجام شود می تواند نقش مهمی در ثبات بخشی قیمت ها و حتی کاهش نرخ ها در بازار طلا و ارز شود حال باید دید که طی روزهای آینده روش مدیریت و عرضه این کالاها به چه منوال خواهد بود تا تاثیر آن را در بازار مشاهد کرد.

وی با بیان اینکه در راه اندازی و تبیین این سامانه بی تردید روش هایی برای انجام معاملات آنگونه که قیمت ها مسیر ثبات را در پیش گیرند در نظر گرفته شده است، گفت: انتشار خبر افتتاح چنین بازار جدیدی طی روزهای گذشته بدون اینکه معامله ای انجام شود تاثیر خود را بر روی قیمت ها در بازار به جای گذاشت به طوری که نرخ طلا و سکه طی دو سه روز گذشته روندی نسبتا کاهشی را در پیش گرفت. البته بخش عمده کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه طی این روزها ناشی از افت ۷۰ دلاری قیمت انس جهانی طلا بود اما راه اندازی این بازار نیز بر سیر نزولی قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

چنانچه عرضه سکه علاوه بر ربع به نیم و تمام سکه بهارآزادی در بورس کالا برسد بی تردید اثر چنین اقدامی منجر به ساماندهی بازار سکه و ثبات قیمتی همراه با کاهش نرخها در بازار این کالا خواهد شد

نقش تاثیر گذار اجرای سیاست های ارزی بر جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت: بازار این روزها التهاب هفته های گذشته را ندارد به طوری که میزان تقاضا کاهش و معاملات با ثبات نسبی قیمت ها تقریبا روال عادی خود را طی می کند حال با ایجاد بازار جدید مرکز مبادلات ارز و طلا شکی نیست که در صورت مدیریت اصولی فعالیت در چنین بازاری می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری بر ثبات و کاهش قیمت ها همچنین تخلیه حباب قیمت طلا، سکه و رشد بی منطق ارز را در بازار به جای گذارد.

این کارشناس بازار طلا در ادامه به تجربه موفق عرضه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا و تخلیه حباب قیمتی همچنین ممانعت از تقاضای کاذب آن در بازار اشاره کرد و افزود: چنانچه عرضه سکه علاوه بر ربع به نیم و تمام سکه بهارآزادی در بورس کالا برسد بی تردید اثر چنین اقدامی منجر به ساماندهی بازار سکه و ثبات قیمتی همراه با کاهش نرخها در بازار این کالای خواهد شد. امیدواریم با راه اندازی بازار جدید مرکز مبادله ارز و طلای ایران فصل نوینی در معاملات رسمی طلا، سکه و ارز آغاز شود و بازار مسیر رونق و ثبات را در پیش گیرد.

هر ساله در ماهها بخصوص هفته های پایانی سال بازار فروش مصنوعات طلا رونق بیشتری می گیرد و سطح تقاضا به نسبت بالا می رود اما امسال به دلیل کاهش قدرت خرید مردم همچنین نوساناتی که در بازار ارز اتفاق می افتد و قیمت طلا نیز به تبع آن افزایشی می شود تقاضای کمتری به چشم می خورد

تقاضا برای خرید طلا و سکه نسبت به سنوات گذشته کم شده است

بذرافشان در مورد چگونگی وضعیت معاملات سکه و مصنوعات طلا با توجه به ماههای پایانی سال خاطرنشان کرد: اکنون بازار روال عادی خود را طی می کند. البته هر ساله در ماهها بخصوص هفته های پایانی سال بازار فروش مصنوعات طلا رونق بیشتری می گیرد و سطح تقاضا به نسبت بالا می رود اما امسال به دلیل کاهش قدرت خرید مردم همچنین نوساناتی که در بازار ارز اتفاق می افتد و قیمت طلا نیز به تبع آن افزایشی می شود تقاضای کمتری به چشم می خورد. حال با توجه به رویکرد بانک مرکزی در ساماندهی قیمت ها در بازار ارز و طلا و حرکت قیمت ها در مسیر ثبات، امیدواریم بازار در هفته های پایانی سال رشد و رونق خوبی به خود گیرد.

بنا به این گزارش، با راه اندازی بازار جدید مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت دلار در تابلوی صرافی‌ها امروز یک‌شنبه برابر ۴۳ هزار و ۱۳۸ تومان درج شد. این در حالی است که با تغییر سیاست ارزی بانک مرکزی و حذف دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی، نرخ فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌ها در سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام می‌شود. آنطور که صبح امروز با شروع به کار بازار متشکل ارزی، نرخ دلار صرافی‌ها ۴۳ هزار و ۱۳۸ تومان و قیمت یورو ۴۶ هزار و ۸۸۴ تومان اعلام شده است. قیمتی که به گفته کارشناسان هر چند خیلی پایین نیست اما گویا بانک مرکزی درصدد است تا با نوسان گیری قیمت ها در بازار قیمت این کالا را منطقی و متعادل کند.

کد خبر: ۲۰۴٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha