۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح پالایشی
با حضور وزیر نفت انجام شد

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح پالایشی

بهره‌برداری از واحد تولید و ذخیره‌سازی قیر شرکت پالایش نفت جی و آغاز عملیات اجرایی طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس امروز (۱۵ بهمن‌ماه) همزمان با دهه فجر انجام شد.

به گزارش بازار، واحد تولید و ذخیره‌سازی قیر شرکت پالایش نفت جی بندرعباس به ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن و ذخیره‌سازی ۲۲ هزار تن انواع قیر با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان معادل حدود۲۰ میلیون دلار به بهره‌برداری رسیده است. این طرح به منظور گسترش توسعه زیرساخت‌های تولید و ذخیره‌سازی در مبادی خروجی کلیدی کشور برای صادرات محصول (بندرعباس به عنوان بزرگترین بندر صادراتی فرآورده‌های نفت در کشور) و به تبع آن افزایش سهم صادرات و ایجاد پایگاه تولید و عرضه قیر در جنوب کشور با هدف افزایش سهم صادراتی و تأمین بخشی از قیر مورد نیاز داخلی در منطقه مورد نظر احداث شده است.

افزون‌بر این، در این سفر یک روزه جواد اوجی، وزیر نفت به استان هرمزگان، عملیات اجرایی طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس در دو پکیج واحدهای یوتیلیتی و واحدهای فرآیندی با محوریت کک‌سازی به منظور کاهش میزان تولید گوگرد و نفت کوره پالایشگاه بندرعباس و تولید کک اسفنجی به میزان ۳۰۰ هزار تن در سال با سرمایه مورد نیاز ۱۷۰۰ میلیون دلار آغاز شد. در این طرح تماما از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت برای واحدهای فرآیندی از جمله کک تأخیری استفاده شده است و برای نخستین بار در کشور این تعداد واحدهای فرآیندی از سوی نیروهای بومی طراحی می‌شود.

طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس به علت پیچیدگی‌های فنی بالا و همچنین نیاز سرمایه‌گذاری اولیه به نسبت بالا به سه پروژه تقسیم شده است که در این برنامه ۲پروژه واحدهای یوتیلیتی و کک‌سازی آغاز به‌کار خواهد شد؛ پروژه واحدهای یوتیلیتی و واحدهای جانبی که پیمانکار آن برای انجام پروژه به صورت EPCF انتخاب شده است که مبلغ کل سرمایه‌گذاری آن۸۱۰ میلیون یورو است که ۷۵ درصد از این مبلغ از سوی پیمانکار و مابقی آن از محل تخصیص۳۰ درصد سود سالیانه شرکت پالایش نفت بندرعباس تأمین می‌شود. پروژه احداث واحدهای فرآیندی با محوریت واحد کک‌سازی برای تولید کک اسفنجی و سایر فرآورده‌های نفتی به مبلغ ۷۲۲ میلیون یورو از محل ۳۰ درصد سود سالیانه شرکت پالایش نفت بندرعباس به صورت EPC به پیمانکار منتخب برای اجرا واگذار شده است. پروژه تولید روغن‌های پایه گروه ۲ و ۳ که در مرحله انتخاب پیمانکار برای انجام پروژه به صورت EPCF است که طبق برآوردهای اولیه میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۶۰۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

کد خبر: ۲۰۴٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha