۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
گلخانه ای طبیعی در دل سیستان و بلوچستان| پیازهای ارزآور در بازارهای خارجی
بازار گزارش می دهد؛

گلخانه ای طبیعی در دل سیستان و بلوچستان| پیازهای ارزآور در بازارهای خارجی

زاهدان- سیستان و بلوچستان  به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز پتانسیل بسیار خوبی برای کشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی دارد و کشورهای همسایه همواره خواستار دریافت محصولات با کیفیت این استان هستند.

فرشته بامری؛ بازار: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز پتانسیل بسیار خوبی برای کشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی دارد و همه ساله انواع مختلف محصولات کشاورزی به دیگر استانها و همچنین کشورهای همسایه صادر می شود.

پیاز، گوجه‌فرنگی، بادمجان، انگور، خرما، گشنیز، نخود در زمره محصولات کشاورزی هستند که به دیگر نقاط کشور صادر می شوند.

در سال جاری بیش از ۹۰۰ تن گوجه فرنگی و بادمجان گلخانه ای سیستان و بلوچستان به پنج کشور دنیا صادر شده است که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۱۵ درصدی را نشان می دهد.

عمده محصولات کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و کشورهای عربی ترانزیت می‌شود.

انتقال پیاز سیستان و بلوچستان به استانهای دیگر

مهدی رحمت آبادی، یکی از کامیون داران شیرازی در گفتگو با بازار اظهار کرد: برای حمل پیاز از مزارع پیشین به سیستان و بلوچستان سفر کرده ام.

وی گفت: همه ساله در فصل برداشت پیاز به این خطه سفر و طی سه تا پنج سفر کاری پیاز خریداری شده کشاورزان را به مقصد شیراز حمل می کنم.

وی افزود: پیاز وارده به شیراز روانه بازار مصرف می شود تا در فصل زمستان نیاز استان به پیاز تامین شود.

گلخانه ای طبیعی در دل بلوچستان

بشیر احمد رئیسی یکی از کشاورزان شهرستان راسک در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: حدود ۳۰ هکتار زمین دارم که از این میزان ۵ هکتار به کشت پیاز اختصاص داده ام.

وی با اشاره به اینکه، محصولی را که اکنون برداشت می کنم در دی ماه کاشته شده است، گفت: به طور متوسط از هر هکتار می توان ۵۶ تن محصول پیاز برداشت کرد.

رئیسی افزود: پیاز تولیدی دشت پیشین شهرستان راسک در فصل زمستان برداشت می شود و روانه بازار فروش می شود.

اقلیم مناسب و شرایط آب و هوایی منطقه پیشین راسک را به گلخانه طبیعی تبدیل کرده و قابلیت کشت انواع محصولات زراعی و باغی خارج از فصل را دارد

وی تصریح کرد: اقلیم مناسب و شرایط آب و هوایی منطقه پیشین راسک را به گلخانه طبیعی تبدیل کرده و قابلیت کشت انواع محصولات زراعی و باغی خارج از فصل را دارد.

خودنمایی پیاز سیستان و بلوچستان در بازارهای خارجی

یکی از محصولات کشاورزی که نقش موثری در تنظیم بازار کشور دارد پیاز است. پیاز تولیدی استان علاوه بر بازارهای داخل کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان صادر می شود.

صادرات صیفی جات به عنوان یکی از تجارت های پر سود و مفید به حساب می آید و کشورهایی مثل روسیه، عراق، پاکستان و … همواره بدنبال واردات صیفی جات و سایر محصولات مرغوب کشاورزی ما هستند


سید محمدرضا سید حسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار بازار، اظهار داشت: صادرات صیفی جات به عنوان یکی از تجارت های پر سود و مفید به حساب می آید و کشورهایی مثل روسیه، عراق، پاکستان و … همواره به دنبال واردات صیفی جات و سایر محصولات مرغوب کشاورزی ما هستند.

وی با اشاره با اینکه، باید بتوانیم صادرات محصولات را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم، گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و معتدل توانایی تولید محصولات کشاورزی بیش از نیاز داخلی و همچنین خارج از فصل را دارد.

وی افزود: با تأمین محصولات بازار کشورهایی مثل روسیه یا حاشیه‌نشین‌های خلیج فارس، درآمد قابل توجه ارزی از این محل ایجاد می شود.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون برداشت پیاز زمستانه از سطح سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های راسک، سرباز، کنارک، نیکشهر، دشتیاری و چابهار در جنوب استان آغاز شده است.

سید حسینی افزود: کشت پیاز خارج فصل در سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی از مرداد تا مهرماه انجام می شود و برداشت آن نیز از اواخر دی آغاز و تا پایان فروردین سال آینده ادامه دارد.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود ۱۲۰ هزار تن از این محصول خارج فصل پیاز، تولید و روانه بازار مصرف شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: پیاز در استان ارقام مختلفی به نام پیشین، مینروا، پریماورا و تگزاس ارلی گرانو دارد.

پیاز تولیدی سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط اقلیمی فصل زمستان که امکان تولید آن در بیشتر استان ها فراهم نیست نقش بسزایی در پر کردن خلاء عرضه این محصول و تنظیم بازار کشور دارد

سیدحسینی افزود: بیشترین پیاز کشت شده رقم محلی پیشین است که خاصیت ماندگاری و ارزش صادراتی نیز دارد.

وی تصریح کرد: پیاز تولیدی سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط اقلیمی فصل زمستان که امکان تولید آن در بیشتر استان ها فراهم نیست نقش بسزایی در پر کردن خلاء عرضه این محصول و تنظیم بازار کشور دارد.

وی گفت: محصول برداشت شده علاوه بر بازارهای داخل کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان صادر می شود.

سیستان و بلوچستان یکی از سرزمین های چهار فصل ایران است و کشاورزان جنوب استان بر خلاف شمال استان که با خشکسالی ها دست و پنجه نرم می کنند، طی سالیان متمادی سوابق خوبی را در امر کشاورزی و زراعت در کارنامه خود ثبت کرده اند.

کشاورزان و باغداران این خطه با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی تلاش خود را برای تولید محصولی با کیفیت به کار گرفته اند و مجموعه این اقدامات سبب بازار پسندی محصولات این خطه در بازارهای جهانی شده است.

کد خبر: ۲۰۴٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha