۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بی توجهی به اقتصاد ورزش منطقه آزاد اروند| ارزآوری از طریق صادرات خدمات مغفول ماند
بازار گزارش می‌دهد؛

بی توجهی به اقتصاد ورزش منطقه آزاد اروند| ارزآوری از طریق صادرات خدمات مغفول ماند

آبادان- بی توجهی به اقتصاد ورزش منطقه آزاد اروند سبب از دست دادن فرصت‌های درآمدزایی می‌شود که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: اقتصاد ورزشی به عنوان یکی از موضوعات درآمدزا با درآمدی قدرتمند و با اهمیت در دنیا در حال سیر است و در نهایت درآمدهای ارزی را به سمت و سوی کشورهایی خواهد برد که توسعه ورزش یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های آنها به شمار می‌رود.

در واقع اقتصاد به عنوان زیربنای توسعه، نقش ویژه‌ای در گسترش رشته‌های مختلف ورزشی و معرفی آنها به جهان دارد. تجاری‌سازی نیاز امروز ورزش کشورمان محسوب می‌شود و باید اذعان کرد ورزش حرفه‌ای در بستر اقتصاد شکل می‌گیرد.

ورود بخش خصوصی به حوزه تجاری‌سازی ورزش سبب توسعه ورزش کشور است و این مهم در حالی بوده که ورزش در اقتصاد جهانی دارای جایگاه ویژه‌ای است و در کشورهای پیشرفته دنیا بین ورزش، صنعت و تجارت پیوند ایجاد شده است.

بی تردید خلق فرصت‌های جدید سرمایه، اشتغال، تولید و عرضه محصولات و خدمات، راهی جز شیوه خلاقانه و نوآورانه ندارد. این مساله در عرصه ورزش کشور نیز با چالش‌های بسیاری مواجه است و نیازمند رویکردی جدید برای بهره‌گیری از فرصت‌های اقتصادی داخلی و بین‌المللی است.

امروزه سودآوری در ورزش و امکان اشتغالزایی در این صنعت، در دنیا به اثبات رسیده است و کشور ما نیز در این مسیر راهی جز جبران گذشته و استفاده از تجربیات نو چه در داخل و چه در خارج ندارد.

اقتصاد علمی است که در همه حوزه‌ها نقش اصلی را بازی می‌کند و ورزش نیز از این امر مستثنی نیست. در دنیای کنونی ورزش دیگر یک تفریح و سرگرمی نیست بلکه یک صنعت پرسود است که توانایی بالایی در جذب سرمایه‌های پایدار دارد.

اشکالات ساختار ورزشی باید رفع شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مشکلات فعلی ورزش منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) مربوط به اشکالات ساختار ورزشی و اقتصادی ورزشی است؛ در واقع بخشی از اقتصاد ورزش در گروی ایجاد ساختار مناسب است.

سیدمحمد مولوی افزود: اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت را بر به‌کارگیری برای رایگان کردن خدمات تربیت بدنی برای همه در تمام سطوح مکلف کرده است. اجرای ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات ملی دولت از سال ۱۳۸۱ مبنی بر واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی مشکلات بسیاری را از قبیل نادیده گرفتن ابعاد تربیتی فضاهای آموزشی و تبدیل آنها از باشگاه‌های ورزشی به بنگاه اقتصادی و تضعیف ادارات ورزش و جوانان به وجود آورده است.

وی توضیح داد: از طریق وزارت ورزش و جوانان پیگیری شده تا یک تفاهم‌نامه بین اداره کل ورزش و جوانان خوزستان با منطقه آزاد اروند منعقد شود تا سالن‌های ورزشی این منطقه در اختیار ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های آبادان و خرمشهر قرار گیرد تا به اقتصاد و توسعه هیئت‌های ورزشی کمک بیشتری شود.

ضرورت حمایت برای حرکت در زمینه اقتصاد ورزشی

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتغال در زمینه ورزش تاکید کرد: یک ورزشکار پس از تلاش‌های فراوان موفق به دریافت کارت مربیگری و یا تأسیس باشگاه ورزشی می‌شود و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا بتواند سانس ورزشی با شرایط مناسب دریافت کند.

هیئت‌های منطقه آزاد اروند برای برنامه‌ریزی در زمینه اقتصاد ورزشی نیازمند حمایت جدی از سوی وزارت ورزش و جوانان هستند

مولوی اقتصاد ورزش را یکی از شاخه‌های مهم ورزشی دانست و افزود: هیئت‌های منطقه آزاد اروند برای برنامه‌ریزی در زمینه اقتصاد ورزشی نیازمند حمایت جدی از سوی وزارت ورزش و جوانان هستند.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر «سند اعطای حق رأی هیئت‌های منطقه آزاد کیش در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی» با دستور وزیر ورزش و جوانان ابلاغ شد که ضرورت دارد با توجه به فرصت‌های اقتصادی ورزش منطقه آزاد اروند، این اتفاق مهم برای هیئت‌های ورزشی منطقه آزاد اروند نیز رقم بخورد.

اعطای حق رأی دائمی به هیأت‌های منطقه آزاد اروند

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعطای حق رأی دائمی به هیئت‌های منطقه آزاد اروند در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی، ایجاد ظرفیت کامل و مطلوب اتوماسیون اداری و همچنین رفع مشکل حساب بانکی هیئت‌های ورزشی از مطالبات جامعه ورزش منطقه آزاد اروند (آبادان - خرمشهر) است که به عنوان نماینده مردم در حال پیگیری آن از طریق وزارت ورزش و جوانان هستم.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر همجواری شهرهای آبادان و خرمشهر با کشورهای عراق و کویت را یک ظرفیت مهم برای توسعه دیپلماسی ورزشی و ارزآوری قلمداد کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم برای ارزآوری و اقتصاد ورزشی استفاده از روابط دیپلماسی به ویژه کشورهای همسایه است.

مولوی از منطقه آزاد اروند به عنوان شاهراه دیپلماسی ورزشی یاد کرد و گفت: از طریق وزارت ورزش و جوانان پیگیری تشکیل دبیرخانه دائمی دیپلماسی ورزشی در منطقه آزاد اروند هستم تا از این طریق به ارزآوری و در واقع اقتصاد ورزشی کمک کنیم.

رایزنان فرهنگی سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی، قطر و عمان باید ظرفیت‌های ورزش منطقه آزاد اروند را معرفی کنند

وی استفاده از ظرفیت وزارت امور خارجه برای معرفی و ارزوآوری ورزش منطقه آزاد اروند را یک ضرورت دانست و گفت: رایزنان فرهنگی سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی، قطر و عمان باید ظرفیت‌های ورزش منطقه آزاد اروند را معرفی کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ضرورت دارد به صورت تخصصی و بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا دوره‌های آموزشی فنون مذاکره، دیپلماسی ورزشی، تشریفات، اقتصاد ورزشی و زبان‌های زنده دنیا برای هیئت‌های ورزشی منطقه آزاد اروند برگزار شود.

ظرفیت شهرک‌های صنعتی آبادان برای تولید تجهیزات ورزشی

مولوی با بیان اینکه به صورت هفتگی از شهرک‌های صنعتی آبادان برای رفع مشکلاتشان بازدید می‌کنم، عنوان کرد: توان تولید در شهرک‌های صنعتی آبادان بالا است و این صنایع می‌توانند به سمت تولیدات تجهیزات ورزشی نیز حرکت کنند.

تولید تجهیزات ورزشی در شهرک‌های صنعتی آبادان ضمن تامین نیازهای جامعه ورزش در داخل کشور با قیمت تمام شده پایین‌تر، امکان صادرات و ارزآوری را نیز دارد

وی ادامه داد: تولید تجهیزات ورزشی در شهرک‌های صنعتی آبادان ضمن تامین نیازهای جامعه ورزش در داخل کشور با قیمت تمام شده پایین‌تر، امکان صادرات و ارزآوری را نیز دارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تولیدات تجهیزات ورزشی در شهرک‌های صنعتی آبادان را پیگیری خواهم کرد.

شرایط همکاری‌های بین‌المللی را ایجاد کرده‌ایم

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دیپلماسی ورزشی و ارزآوری یکی از راه‌های عبور از مشکلات ورزش منطقه است.

عبدالله کعبی افزود: با توجه به تقویت ارتباط همکاری با کشورهای همسایه که از اولویت‌های در دست اقدام دولت سیزدهم است، با برنامه ریزی‌های انجام شده زمینه حرکت هیئت‌های ورزشی منطقه آزاد اروند در زمینه همکاری‌های بین‌المللی و فعال کردن دیپلماسی ورزشی و در نیتجه ارزآوری فراهم شده که باید از این امکان به نحو مطلوب بهره‌برداری شود.

وی توضیح داد: هیات‌های ورزشی منطقه آزاد اروند با توجه به قوانین مناطق آزاد به راحتی امکان همکاری‌های بین‌المللی را دارند و امیدواریم در مسیر تفاهمنامه‌های دو جانبه با کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه، گام‌های لازم را بردارند.

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه در زمینه آموزش و حتی برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری شرایط مهیا است، بیان کرد: هیئت‌های منطقه آزاد اروند از دو امتیاز ویژه بهره‌مند هستند که باید از آن استفاده کنند؛ استانی تلقی می‌شوند و مستقل هستند و هم اینکه شرایط فعالیت بین‌المللی با توجه به نزدیکی کشور عراق و کویت و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس را دارند.

بی توجهی به اقتصاد ورزش منطقه آزاد اروند| ارزآوری از طریق صادرات خدمات مغفول ماند

اقدامات گسترده بدمینتون اروند در زمینه روابط دیپلماسی ورزشی

نایب رئیس هیئت بدمینتون منطقه آزاد اروند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سفیر اندونزی در ایران، سفیر برزیل در ایران، نماینده عالی فرهنگی کشور لبنان و نماینده عالی فرهنگی کشور سوریه بعضی مسئولانی بودند که این هیئت در راستای همکاری‌های دوجانبه با آنها مذاکره کرده است.

فروغ محمدی افزود: «محمد بن حمد الهاجری» سفیر قطر در ایران برای سفر به آبادان دعوت شده است که طبق هماهنگی به عمل آمده در صورت حضور، مذاکراتی را نیز با وی انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به روابط ایران و عراق، توضیح داد: در حال حاضر روابط دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد و یکی از موضوعات مهم کشورمان صادرات غیر نفتی و توجه به صادرات خدمات آموزشی است که ورزش در این زمینه نقشی محوری دارد.

ظرفیت بصره عراق برای همکاری دوجانبه

نایب رئیس هیئت بدمینتون منطقه آزاد اروند گفت: ۱۹ آذر ماه سال جاری با پیگیری‌های سازمان منطقه آزاد اروند یک هیئت عالی رتبه از سوی بصره عراق برای رایزنی با ورزش این منطقه، سفری به دو شهر آبادان و خرمشهر داشتند.

تنها استان دارای بندر، بیشترین تعداد ورزشکار، بیشترین صنایع و همچنین فاصله چند دقیقه‌ای تا منطقه آزاد اروند، بخشی از ظرفیت‌های بصره عراق است

محمدی استان بصره عراق را بعد از شهر بغداد یکی از مهم‌ترین مناطق این کشور عنوان کرد و گفت: تنها استان دارای بندر، بیشترین تعداد ورزشکار، بیشترین صنایع و همچنین فاصله چند دقیقه‌ای تا منطقه آزاد اروند، بخشی از ظرفیت‌های این استان مهم است.

وی بیان کرد: چهار سال قبل مذاکرات جدی برای انعقاد تفاهمنامه همکاری دو جانبه با یکی از تیم‌های استان بصره عراق داشتیم ولی موانعی بر سر راه بود که این موارد را به هیئت عراقی اعلام کردم.

صادرات خدمات آموزشی از طریق عقد تفاهمنامه

نایب رئیس هیئت بدمینتون منطقه آزاد اروند تاکید کرد: در راستای صادرات خدمات آموزشی به دنبال عقد تفاهمنامه با کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی، قطر و عمان هستیم ولی به دلیل اینکه هیئت بدمینتون منطقه آزاد اروند اولین هیئت در سطح منطقه است که به صورت جدی در این زمینه گام بر می‌دارد کار دشواری پیش روی خود دارد و ممکن است به سرانجام نرسد ولی باید موضوع دیپلماسی ورزشی در منطقه آزاد اروند از نقطه‌ای آغاز شود که خرسندیم بدمینتون اروند آغازگر این موضوع مهم است.

به طور حتم منطقه آزاد اروند نقش مهمی در زمینه اقتصاد ورزشی و دیپلماسی ورزشی و در نتیجه ارزآوری دارد. ضرورت دارد وزارت ورزش و جوانان، منطقه آزاد اروند را به عنوان پایلوت دیپلماسی ورزشی در راستای ارزآورری انتخاب کند.

کد خبر: ۲۰۴٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha