۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
برداشت آبهای زیرزمینی قزوین به ۸۷۸ میلیون متر مکعب کاهش یابد
معاون شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

برداشت آبهای زیرزمینی قزوین به ۸۷۸ میلیون متر مکعب کاهش یابد

قزوین - اخلاص مند، معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: برداشت آبهای زیرزمینی استان قزوین برای مصارف بخش کشاورزی بر اساس برنامه‌های ابلاغی وزارت نیرو باید به ۸۷۸ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، رضا اخلاص‌مند اظهار داشت: در حال حاضر میزان برداشت آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی در استان ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب بیش از رقم اعلام شده است که باید به تدریج کاهش یافته و به میزان ۸۷۸ میلیون متر مکعب برسد.

وی افزود: حفظ و تقویت سفره های آبی زیرزمینی از اولویت های وزارت نیرو به شمار می رود و بر همین اساس، میزان برداشت آب از این منابع را مطابق با شرایط هر منطقه و استان تعیین کرده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه به دلیل برداشت های بی رویه از منابع آبی طی سال های گذشته سالانه شاهد افت ۱.۵ متری سفره های زیرزمینی بودیم، اظهار داشت: با اقداماتی چون بستن چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند روی چاه های مجاز، سال گذشته این میزان افت به ۸۰ سانتیمتر کاهش یافت و امیدواریم با تداوم اقدامات کنترلی این روند متوقف شود.

اخلاص‌مند گفت: امیدواریم با اجرای سیاست های سازگاری با کم آبی ضمن تامین امنیت غذایی و پایداری در فعالیت های کشاورزی از طریق بهره وری، شاهد کاهش مصرف آب در این بخش باشیم.

وی افزود: منابع آبی زیرزمینی سالانه استان یک میلیارد و ۹۹۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از چاه ها تامین می شود و سایر مربوط به چشمه ها و قنات هاست.

کد خبر: ۲۰٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha