۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
حفظ کیفیت؛ شرط بقا در بازارهای صادراتی کودهای کشاورزی| رفع تعهدات ارزی؛ مانعی جدی پیش پای صادرات
فعال حوزه کودهای کشاورزی در گفتگو با بازار؛

حفظ کیفیت؛ شرط بقا در بازارهای صادراتی کودهای کشاورزی| رفع تعهدات ارزی؛ مانعی جدی پیش پای صادرات

پورمند تولید و صادر کننده کودهای کشاورزی می گوید: راه ماندگاری در بازارهای جهانی حفظ کیفیت تولیدات است چون بازار صادراتی تعارف ندارد و با کمترین تغییر در کیفیت محصول، به کل قید محصولات ما را می زنند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که دنیا با بحران های مختلفی همچون به خطر افتادن امنیت غذایی مواجه است بخش کشاورزی جهان نقش کلیدی در اطمینان بخشی تامین بودن امنیت غذایی جهانی دارد. با این وجود با توجه به جمعیت رو به افزایش جهان و وقع بحران هایی همچون خشکسالی و جنگ اهمیت افزایش تولید در این بخش بیش از گذشته نمایان شده است. در طی ده ها های گذشته یکی از راه ها افزایش تولید محصولات کشاورزی استفاده از انواع کودهای کشاورزی از جمله کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی است و ایران نیز در این حوزه فعال است و ضمن تامین بخشی از نیاز کشور از طریق واردات بخش دیگری از بازار را از طریق تولیدات داخلی پوشش می دهد. این در شرایطی است که برخی از تولید کننده های این حوزه پا را فراتر گذاشته اند و وارد بازارهای صادراتی نیز شده اند.

«میثم پورمند» یکی از این تولید کننده ها است که می گوید اگرچه در مسیر صادرات نیز موانعی پیش روی ما است اما ما معتقدیم که شرط بقا در چنین شرایط اقتصادی این است که تنها متکی به بازارهای داخلی نباشند.

پورمند به خبرنگار بازار می گوید: ما در واقع دو مجموعه هستیم که از سال ۱۳۹۴ با یکدیگر کار می کنیم و ابتدا کار خود را با واردات مواد اولیه شروع کردیم و الان به تولید رسیده ایم و کود ارگانیک بر مبنای اسید هیومونیک تولید می کنیم.

راه ماندگاری در بازارهای جهانی حفظ کیفیت محصولات است

او با بیان اینکه شرکت دانش بنیان است می افزاید: در واقع تکنولوژی تولید را از امریکا و ترکیه خریداری کرده ایم و خوشبختانه توانسته ایم ضمن حضور در بازار داخلی به بازارهای صادراتی نیز نفوذ کنیم.

پورمند در خصوص میزان رقابت پذیر بودن تولیدات ایران در بازارهای خارجی نیز می گوید: از نظر کیفیت قاطعانه می توان گفت که کودهای بسیار باکیفیتی در ایران تولید می شود که بخش کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی را شامل می شود. با این وجود شرکتهایی هم هستند که کودهای بی کیفیت تولید می کنند بنابراین همه نوع کودی با هر نوع کیفیتی در داخل داریم.

این تولید کننده کودهای کشاورزی ادامه داد: از سوی دیگر برخی شرکتها صادرات دارند که ما نیز جزو آنها هستیم و روی بازارهای صادراتی بسیار کار کرده ایم. به خصوص اینکه تنها راه ماندگاری در بازارهای جهانی حفظ کیفیت تولیدات خود است. چون بازار صادراتی اصولا تعارف ندارد و با کمترین تغییر در کیفیت محصول، به کل قید محصولات یک شرکت را می زند.

پورمند همچنین در پاسخ به این سوال که محصولات تولیدی شما اصولا به کدام کشورها صادر می شود و شرایط صادرات شما به چه نحو است نیز می گوید: در حال حاضر ما به عراق، افغانستان و آذربایجان صادرات داریم و در کشورهای جدید از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس در حال بازاریابی هستیم.

او ادامه داد: با تمام مسائلی که در فرایند تولید پیش روی ما تولید کنندگان است در پروسه صادرات هم مانع و چالش زیاد داریم که از جمله این موانع می توان به گرفتن مجوزهای صادراتی اشاره کرد.

در صورت رفع مشکل تعهدات ارزی توان راه یابی به بازارهای اروپایی را نیز داریم

پورمند افزود: از سوی دیگر عمده مشکل صادر کننده هایی که با بازار عراق و افغانستان کار می کنند این است که عمده صادرات به صورت ریالی انجام می شود و به هیچ وجه دلار نمی گیریم و در عوض معادل ریالی می گیریم و سه ماه وقت داریم به دولت دلار برگردانیم در حالی که دلاری نگرفته ایم.

این تولید کننده خاطر نشان کرد: با این وجود برای ادامه کار و در بازار باقی ماندن و در راستای تامین ارز به اصطلاح حاصل از صادرات به ناچار از سود می زنیم و از بازار آزاد دلار می خریم و به سامانه نیمایی می دهیم در حالی که تفاوت فعلی ارز آزاد با نیمایی بسیار زیاد است. اما چاره ای جز این نداریم چون الان ۲۰۰ کارگر داریم که باید چرخ شرکت بچرخد تا پاسخگوی این کارگران باشیم. لذا مجبوریم که بسته به شرایط بازار کار را با سود کم ادامه بدهیم و تنها امیدواریم بحث تعهد ارزی رفع شود. به خصوص اینکه کیفیت تولیدات ما در حد شرکتهای اروپایی و آمریکایی است و لذا بازارهای صادراتی بیشتری هم می توانیم داشته باشیم.

او در پایان گفت: از سوی دیگر در بحث صادر کردن محصولات تولیدی خود به دیگر کشورها همیشه با تهدیداتی همچون گرفتن جلوی صادرات مواجه می شویم و این خود مشکل بزرگی است که معمولا برای صادر کردن محصول نهایی و همچنین وارد کردن مواد اولیه داریم.

کد خبر: ۲۰۳٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha