۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
حاکمیت، شیرین کردن آب و توسعه سواحل را جدی بگیرد| تنها متحد استراتژیک ما خلیج فارس و دریای عمان است
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازار:

حاکمیت، شیرین کردن آب و توسعه سواحل را جدی بگیرد| تنها متحد استراتژیک ما خلیج فارس و دریای عمان است

تهران- عشقی، دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در پیش نشست تخصصی چشم انداز ایفای نقش بخش خصوصی در مدل پیشرفت مکران پیشرفت در دریاهای جنوبی را باعث پیشرفت و توسعه کل کشور دانست.

بهمن عشقی در گفتگو با خبرنگار بازار، در ادامه گفت: این طرح توسعه از سه منظر ضرورت دارد؛ توجه به توسعه ظرفیت دریایی، توسعه سواحل و شهرهای کناره دریاهای جنوبی و پایداری امنیت جنوب.
وی افزود: حرف بسیار درستی است که ملت ها پیروز می شوند وقتی دریاها را باز کنند و ملت ها مغلوب می شوند وقتی در سواحل دریاها متوقف می شوند.
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران دیدگاه اول را اینگونه بیان کرد: این فکر به ذهن متبادر می شود که سرنوشت یعنی تغییرات ژئوپلیتیک و سرنوشت هژمانی ملت ها در دریا ها تعیین شده است.
وی در ادامه از چند رخداد تاریخی که سرنوشت کشور ها را بدینجا رسانده و مستقیما به نتیجه تقابل کشور ها در دریا مربوط بوده یاد کرد و ادامه داد: ظهور دولت انگلستان یا دولت بریتانیا از سال ۱۵۸۸ که سیطره پیدا کرد، با شکست اسپانیا در دریا بود و این توسعه بحری ادامه پیدا کرد تا سال ۱۸۰۵ که ناپلئون را نیز در دریا توانست متوقف کند. ناپلئون در خشکی از بین نرفت بلکه در دریا نابود شد و پس از این شکست دریایی بود که دیگر هیچگاه ناپلئون نتوانست در جهان قدرت یابد.
عشقی تاکید کرد: بین سال های ۱۵۸۸ تا ۱۸۰۵ انگلستان صاحب مطلق دریاها می شود و این امر دو قرن ادامه پیدا می کند تا سال ۱۹۴۷ که صاحب هند می شود صاحب دریا ها و کمپانی هند شرقی و ارتباط نظامی گری و تجارت دریایی و اقتصاد هند، یعنی کمپانی هند شرقی بریتانیا یک اتصالی است میان نظامی گری و تجارت دریایی این امر یک سند اتفاق افتاده و ثبت شده در تاریخ است.
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: سقوط امپراطوری تزاری از ۱۹۰۵ شروع شد در شکست دریایی و در پی نبرد پل آرتور که در این جنگ از ژاپنی ها شکست خوردند و این آغاز اضمحلال امپراطوری تزار ها می شود در سال ۱۹۴۲ ژاپن نیز در اقیانوس آرام از امریکا شکست خورده و این می شود آغاز سیطره کامل امریکا در دریا ها که ابر قدرتی این کشور را سبب می شود که تا امروز نیز ادامه دارد. یعنی تکلیف کشور ها در دریا ها مشخص شده است.
وی در ادامه به بیان دیدگاه دوم پرداخت و ادامه داد: خداوند به ما لطف کرده و هم در قسمت شمال و هم جنوب دریا داریم من در سخنرانی دیگری که در دانشگاه امام صادق(ع) داشتم هم گفتم که دلیل امضای ما در عهد نامه ترکمنچای شکست ما در دریا بود اگر ما در دریای خزر نیرو داشتیم شکست نمی خوردیم. اگر قرار باشد دریای عمان، دریای مکران باشد و خلیج فارس همیشه خلیج فارس بماند ما باید یک تناسبی از توسعه در سواحل جنوبی و شمالی داشته باشیم. نمی شود سواحل شرقی که سهم گسترده ایران و تاریخ ایران از این دریا است توسعه پیدا نکند و ما بگوییم اسم این دریا مکران است همینطور راجع به بخش غربی آن یعنی خلیج فارس.
عشقی تاکید کرد: نمی شود سواحل جنوبی خلیج فارس توسعه پیدا کند، رونق و ارتباطات جهانی و پیشرفت اقتصادی مواجه بشود ولی در قسمت شمالی آن که ما هستیم هیچ اتفاقی نیفتد و محرومیت و عدم توسعه یافتگی داشته باشیم.
یک منابع آبی پایدار در جنوب کشور وجود دارد من نمی دانم تا کی مجوز های بین المللی به ما اجازه برداشت از این آب را می دهد ولی تا فرصت هست باید بهره برداری کنیم
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران گفت: در این بحث دیدگاه سوم که حیاتی ترین دیدگاه نیز است آمایش سرزمینی است فلات ایران خشک است و این یک واقعیت است که ظرفیت زیست در فلات ایران رو به کاهش است. سالی یکصد میلیارد مکعب آب از زمین بر می داریم همچنین زراعت بی نتیجه و با بهره برداری پایین داریم و با صادرات بی رویه این چرخه معیوب را کامل می کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: زمین را خشک کردیم و همین باعث شده که هر روز بشنویم زمین در فلان شهر فرونشست کرده و ظرفیت های آبی کشور منهدم شده است. ما با محیط زیست دعوا داریم و مشغول از بین بردن آن هستیم. با این حال یک منابع آبی پایدار در جنوب کشور وجود دارد من نمی دانم تا کی مجوز های بین المللی به ما اجازه برداشت از این آب را می دهد ولی تا فرصت هست باید بهره برداری کنیم بنابراین شیرین کردن آب و توسعه سواحل جنوبی در دریای عمان و خلیج فارس باید وجه حاکمیت بشود در دسترسی به منابع پایدار آب.
عشقی تاکید کرد: جای دیگری در فلات ایران این گونه منابع آب پایدار نداریم این پیشنهادات که آب خزر را ببریم به خلیج فارس، این ها قصه است و هیچ وقت محقق نمی شود.
عشقی یادآور شد: توسعه سرزمین، تغییرات آمایشی به گونه ای که در سواحل خلیج فارس مناطق مسکونی ایجاد شود، استفاده از ظرفیت آبی در کنار این بحریه قوی، یعنی بحریه ای که بتواند امنیت پایدار جمهوری اسلامی را تضمین کند خلیج فارس به عنوان یک ظرفیت جغرافیایی برای حضور مر قدرت ایران استفاده شود.
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر ما حبس شویم در داخل کشور پس در آینده امکان رشد دیگر نداریم. ایران کشوری است که باید ظرفیت آن آزاد شود آزاد شدن ظرفیت ایران اصل اساسی است هر گاه ظرفیت ایران آزاد شده ما صاحب جاه جهانی شده ایم و هر وقت این ظرفیت محدود شده ما مغلوب شده ایم.
وی تاکید کرد اگر دو قرن از ابتدای قرن ۱۹ تا پایان جنگ دوم جهانی عرصه رقابت دولت روسیه و سپس اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا بوده ناشی از همین ضعف دریایی است ما دریا ضربه خورده ایم نه از خشکی.
ما متحد ژئوپلیتیک در منطقه نداریم تنها متحد ما دریای عمان است، متحد ما خلیج فارس است، خلیج فارس هم می ماند
وی در انتها ابراز امیدواری کرد که این توصیه ها را دولتمردان ببینند و بخوانند تا نقاطی که تا کنون در آن ها غفلت داشته ایم روشن شود و نشان دهیم که موفقیت آینده ما در گرو استفاده از ظرفیت های دریایی است، اگر نتوانیم از ظرفیت های دریایی استفاده کنیم شکست حلقه انزوای ایران اتفاق نخواهد افتاد همچنین اضافه می کنم که این حلقه انزوا مربوط به دوره خاصی نیست بلکه ما بخاطر ظرفیت های ملی خود یک حلقه انزوای تاریخی داریم.
عشقی گفت: من قائل به این هستم که متحد ژئوپلیتیک در منطقه نداریم تنها متحد ما دریای عمان است، متحد ما خلیج فارس است، خلیج فارس هم می ماند؛ دریای عمان، دریای مکران می شود و می ماند اگر بتوانیم سواحل شمالی را به خوبی احیا کنیم و بتوانیم در دریا از ظرفیتی که روی زمین ساخته ایم به خوبی پشتیبانی و حفاظت کنیم.
کد خبر: ۲۰۳٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم IQ ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      1 0
      عالی عالی
    • محسن IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      وصل کردن دریای خزر ودریا ی عمان یکی از راههای وتوسعه شرق ومرکز کشور است
    • محمد عیقرلو IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      دورود وتشکر از بیانات مهم جناب آقای دکتر عشقی