۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
افزایش عرضه های اولیه در بورس در سال جاری
رئیس سازمان خصوصی سازی خبر داد

افزایش عرضه های اولیه در بورس در سال جاری

صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی از افزایش عرضه های اولیه در بورس در سال جاری خبر داد و معتقد است که این کار موجب عمق بخشی به بازار سرمایه خواهدشد.

به گزارش بازار، علیرضا صالح معاون وزیر و رئیس سازمان خصوصی سازی با برنامه گفت و گوی اقتصادی درباره خصوصی سازی پس از ۱۵ سال به صورت تلفنی گفتگو کرد.

صالح اظهار کرد: مجموع واگذاری ها تاکنون حدود ۱۵۱ هزار میلیارد تومان به قیمت روز واگذاری هاست.

وی این واگذاری ها را به دو بخش تقسیم و بیان کرد: بخشی از واگذاری ها به صورت غیر رقابتی در قالب رد دیون یا سهام عدالت بوده که مبلغ آن به ۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان‌می رسد و بخشی هم بابت رد دیون و مطالبات اشخاص حقوقی از دولت است که حدود ۱۸ درصد می باشد اما بقیه سهام شرکتهای دولتی به صورت رقابتی عرضه شده اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی با تذکر این نکته که در بخش رقابتی، بخش خصوصی و سایر نهادهای عمومی هم امکان شرکت کردن را دارند گفت: اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی هیچ ممنوعیتی برای ورود نهادهای عمومی و صندوق های بازنشستگی ایجاد نکرده است.

وی با اشاره اینکه ۵۵ درصد واگذاری ها به صورت رقابتی بوده است افزود: البته ممکن است بخشی از سهام را شرکت های عمومی خریداری کرده باشند اما در هر صورت به شکل عرضه بوده است.

این مقام مسئول درباره روش واگذاری های فعلی اظهار کرد: غالب واگذاری ها از نوع مالکیت بوده درحالیکه ما در بسیاری از موارد می توانستیم سهام شرکتها را اول در قالب واگذاری مدیریت یا اجاره به شرط تملیک یا بصورت پیمان مدیریت عرضه کنیم تا ضمن اصلاح ساختارها، شرکتها هم در زمان آمادگی واگذار شوند.

صالح عنوان کرد: ما از زمان ورود به سازمان خصوصی سازی، مجموعه آیین نامه ها و ضوابط مورد نیاز را تدوین کردیم تا سایر روشها به جز فروش را دنبال کنیم و هم اکنون در تلاشیم تا اصلاح ساختاری در شرکتها و سرمایه گذاری را هم انجام دهیم ضمن اینکه آیین نامه اهلیت را هم نوشتیم تا متناسب با هر شرکت تیم مدیریتی را تشکیل دهیم.

وی راه اندازی سامانه برخط نظارت پس از واگذاری را از اقدامات جدید سازمان برشمرد و افزود: ما در حال حاضر در قالب قراردادها نظارت داریم اما نظارتها به صورت های مالی شش ماهه و یک ساله برمی گردد لذا در تلاشیم تا با این سامانه نظارتها را ۱۵ روزه و ماهانه کنیم.

صالح عنوان کرد: امیدواریم با این سامانه حداکثر تا پایان تابستان گزارش مدیریتی را در مقاطع زمانی هفتگی، ۱۵ روزه و ماهانه داشته باشیم.

معاون وزیر از افزایش عرضه های اولیه در بورس در سال جاری خبرداد و گفت: این کار موجب عمق بخشی هرچه بیشتر به بازار بورس خواهد شد که از این رو برنامه ای هم در این راستا تدوین کردیم که پس از تصویب از سوی هیئت واگذاری اجرایی خواهد شد.

وی بر این باور است که دولتی ها اصولا فعالان اقتصادی خوبی نیستند و فقط بلدند کار خوب کنند درصورتیکه این با خوب انجام دادن کار متفاوت است.
صالح شفاف سازی و شرایط رقابت یکسان در واگذاری ها را بسیار ضروری و مهم برشمرد و گفت: این دو موضوع باید به گونه ای عمل شوند که هیچ اطلاع افشا نشده ای وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: شفاف ترین و رقابتی ترین فروش در تالار بورس است که البته باید نکات فنی را هم بررسی و رفع نقص کنیم.

کد خبر: ۲۰٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha