۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
روزانه ۳۹۵۰ تن چای سبز بهاره تحویل کارخانه‌ها شده است
رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال:

روزانه ۳۹۵۰ تن چای سبز بهاره تحویل کارخانه‌ها شده است

رحمت سمیعی، رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال از خوب بودن شرایط محصول امسال خبر داد و گفت: تنها دغدغه ما کارخانه داران این است که آیا می توانیم امسال به موقع چای خشک را بفروشیم و قدر سهممان را بپردازیم یا خیر.

یاسمن بلوردی؛ بازار: سعید رحمت سمیعی، رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال گفت: امسال محصول بسیار خوب بوده و تنها مشکل‌ ما این است که تراکم کارخانجات بسیار بالا بوده چون محصول بیش از حد بوده است. یعنی در حالی که  ظرفیت کارخانجات در کشور روزانه به میزان ۴ هزار تن است امسال بعد از سالها به مرز ۳۹۵۰ تن رسیده است.

رحمت سمیعی افزود: به عبارت دیگر اگر  ظرفیت همه کارخانجات را جمع کنیم روزانه ۴ هزار تن برگ سبز می توانند جذب کنند اما امسال در برداشت بهاره روزانه ۳۹۵۰ تن برگ سبز از کشاورزان تحویل گرفته ایم. بنابراین پیش بینی می‌کنیم  امسال سال خیلی خوبی برای ما و کشاورزان باشد.

وی ادامه داد: به این ترتیب چایکاران امسال با شلوغی کارخانجات روبه رو شدند و در نتیجه حتی تا پاسی از شب در صف تحویل چای می ماندند. البته خوشبختانه این عزیزان  با ما بسیار همکاری کردند.

رحمت سمیعی تصریح کرد: مساله بعدی این است که اگرچه برگ کیفی بوده اما چون آفتاب کافی نداشته ممکن است عطر چای ضعیف باشد البته انشالله در چین بعدی جبران می شود.

چین بهاره تا ۵ خرداد ادامه دارد

این مقام مسئول اظهار داشت: خوشبختانه به دلیل خوب بودن محصول و برای تشویق کشاورزان، امسال شاهد بودیم که کارخانجات به باغدارها بیش از کیلویی هزارتومان غیر از قیمت برگ سبزی که دولت برای خرید تضمینی تعیین کرده، اضافه پرداخت کردند. به این ترتیب در حالی که قیمت هر کیلو برگ درجه یک ۴۶۰۰ تومان است بخش اعظمی از کارخانه داران به باغداران کیلویی  ۵۶۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان پرداخت کردند.

رحمت سمیعی با تاکید بر اینکه قدر سهم ما کارخانه داران سال گذشته ۶۰ درصد بوده و امسال ۷۵ درصد است افزود: از روزی که ما کارخانه داران قرارداد بسته‌ایم موظف هستیم نهایتا تا  ۴۵ روز بعد این قدر سهم را به سازمان چای بپردازیم و این سازمان نیز سهم ۲۵ درصدی خود را  بگذارد و به کشاورزان بپردازد.

وی گفت: چین بهاره نهایتا تا چهارم یا پنجم خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

از سال گذشته چند هزار تن چای باقی مانده است

رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال در ادامه به مشکلات و دغدغه های کارخانه داران پرداخت و گفت: در حال حاضر کارخانه دارها دو مشکل دارند؛ یکی اینکه از سال گذشته چند هزار تن چای در انبارها مانده است. البته کارخانه دارها معمولا مقداری چای نگه می دارند و در طول سال تا پایان فروردین آن را به فروش می رسانند. ، اما متاسفانه از بهمن ماه که کرونا آمد، بازار فروش چای بههم خورد و ما آن میزان که انتظار داشتیم نتوانستیم چای بفروشیم.

وی افزود: از سوی دیگر یکسری چای‌ها هست که خاستگاه صادراتی دارد و برای صادرات ارسال می شود. اما با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها نتوانستیم آنها را صادر کنیم به همین دلیل مقداری از این دسته چای نیز از تولید ۹۸ در انبارها باقی مانده است.

رحمت سمیعی گفت: مشکل دوم اینکه الان بحث چای روز است و همه دل نگران هستند که اگر کرونا ادامه پیدا کند آیا سرنوشت تولید ۹۹ مثل سرنوشت تولید ۹۸ می‌شود، بدتر می‌شود  یا بهتر می‌شود؟ در حال حاضر این دل‌نگرانی  اصلی ترین دغدغه  ما مدیران کارخانجات چای است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما از این جهت تحت فشار هستیم که اگر چای را نفروشیم آیا قادر هستیم قدر سهم‌مان را به سازمان چای بپردازیم یا  خیر. چون  ما از نزدیک شاهد هستیم که کشاورزان به این پول نیاز دارند پس ما باید چای را به موقع بفروشیم و سهم مان را بپردازیم. به عبارت دیگر ما کارخانه داران زیر دینِ کشاورزان هستیم و یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما این است که آیا می‌توانیم  چای خشک را به قیمت و به میزان کافی بفروشیم که بتوانیم قدر سهم برگ سبز را بپردازیم یا نه.

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت چای خشک

این مقام مسئول در خصوص قیمت چای نیز اظهار داشت: قیمت چای خشک امسال حتما  بالا می رود چون قیمت برگ سبز درجه یک ما حدودا ۲۸ درصد و قیمت برگ سبز درجه ۲ نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است در نتیجه به طور میانگین قیمت برگ سبز ۳۸ تا ۴۰ درصد بالا رفته در نتیجه روی قیمت چای تاثیر میگذارد. چون همانطور که می‌دانید مواد اولیه ما برگ سبز است.

رحمت سمیعی در پایان گفت: طبق مطالعات و بررسی‌هایی که از کارخانجات انجام داده‌ام اینگونه به نظر می‌رسد که کارخانجات سعی دارند قیمت چای خشک را بین ۲۰  تا ۲۵ درصد بیشتر افزایش قیمت ندهند.

کد خبر: ۲۰٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha