۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
خزان تولیدات گل و گیاه در سایه کرونا؛ بازار زانوی غم بغل کرد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد

خزان تولیدات گل و گیاه در سایه کرونا؛ بازار زانوی غم بغل کرد

مشهد- خراسان رضوی به‌ویژه مشهد به دلیل شرایط آب و هوایی وضعیت مناسبی برای تولید گل و گیاه دارد اما امسال به‌واسطه شیوع بیماری کرونا محصولات این استان بر روی دست تولیدکنندگان ماند و با ضایعات ۷۰ تا ۹۰ درصدی روبرو شد.

بازار-گروه استان‌ها: از مجموع گلخانه‌های خراسان رضوی، ۱۷و دودهم هکتار به گل‌های شاخه بریده، پنج و هفت‌دهم هکتار به گیاهان آپارتمانی و ۲۰ هکتار به   فصلی و نشایی اختصاص دارد.
سالانه به‌طور متوسط در خراسان رضوی ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه گل بریده در گلخانه‌ها و ۷۶ هزار و ۵۰۰ شاخه گل بریده در فضای بازتولید می‌شود.که این تولیدات به دلیل تکثر باغات، استفاده در فضای سبز شهری و برگزاری مجالس عروسی و عزا و هم‌چنین صادرات به کشورهای همسایه مورد مصرف واقع می‌شود.

میزان تولید گل‌های آپارتمانی و گلدانی در خراسان رضوی نیز سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار گلدان و میزان تولید گل‌های فصلی و نشایی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته است.

از سال گذشته با انتشار ویروس کرونا که بسیاری از مشاغل به تعطیلی کشانده شد بازار گل و گیاه و مشهد نیز تحت تأثیر این تعطیلی زانوی غم بغل کرد و دوسوم تولیدات گلخانه داران پژمرده شد.

با تعطیلی تالارهای عروسی و عزا و هم‌چنین قطع شدن دیدوبازدیدهای عید و ایجاد فاصله اجتماعی در نوروز امسال دیگر هیچ شخصی به سراغ گل‌فروشان و تولیدکنندگان نرفت و تولیدات این صنف در سایه کرونا خشکید و پژمرده شد.

خانه‌نشینی گل‌فروش‌ها
در این رابطه یکی از پرورش‌دهندگان گل و گیاه در جاده شاندیز به خبرنگار بازار گفت: ازآنجاکه مشتری عمده ما به‌ویژه در ایام نوروز باغ تالار بودند و مراسم عروسی بخش عمده‌ای از مصرف گل را به همراه داشتند اما امسال به دلیل خانه‌نشینی مردم و ممنوعیت برگزاری مراسم فروش گل به صفر رسید.

با تعطیلی تالارهای عروسی و عزا و هم‌چنین قطع شدن دیدوبازدیدهای عید و ایجاد فاصله اجتماعی در نوروز امسال دیگر هیچ شخصی به سراغ گل‌فروشان و تولیدکنندگان نرفت و تولیدات این صنف در سایه کرونا خشکید و پژمرده شد

صادق نادری بابیان اینکه همه‌ساله قبل از فرارسیدن عید نوروز نسبت به خریداری و یا برگزاری نمایشگاه گل‌های فصلی و خانگی اقدام می‌کردیم ادامه داد: متأسفانه در بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به کاشت تعداد بی‌شماری گل‌های فصلی گلدانی اقدام کردیم تا  اواخر فروردین  با ارائه به بازار؛ خواب سرمایه در زمستان را جبران کنیم اما متأسفانه تمامی این برنامه‌ریزی‌ها نقش بر آب شد و تمامی گلدان‌های فصلی به دلیل نبود مشتری پژمرده شدند و از بین رفتند.

رکود ادامه‌دار
وی بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل آماده شدن برخی دیگر ازگل‌ها فصلی در اردیبهشت‌ماه هنوز همین رکود و کسادی در بازار ادامه دارد بیان کرد: امسال حتی به‌اندازه سال گذشته موفق به فروش نهال هم نشدیم .

این فروشنده افزود: انسداد راه‌های ییلاقات به‌ویژه طرقبه و شاندیز موجب شد تا فروش نهال، گلدان فصلی و گلدان‌های زینتی به صفر برسد.

وی بابیان اینکه در زمستان و بهار افزون بر یک هزار نهال میوه و غیر مثمر در این منطقه به فروش می‌رفت بیان کرد: امسال مردم اجازه حضور بر سرزمین‌ها و باغات را پیدا نکردند و فروش نهال به تعداد بسیار اندکی رسید.

نادری بابیان اینکه تعدادی از بچه‌های روستا در گلخانه‌های وی و هم‌چنین فروشگاه شاغل بودند اظهار کرد: این نقیصه موجب شد تا دوسوم کارگران را تعدیل کنیم تا به روستاهایشان بازگردند.

وی بابیان اینکه همه‌ساله شهرداری‌ها نیز به‌عنوان یکی از مشتریان پر و پا قرص ما بودن بیان کرد امسال حتی شهرداری نیز طالب تولیدات ما نبود و لذا بسیاری از تولیدات ما در مقابل چشمانمان از بین رفت.

۱۴۱ بهره‌بردار دچار خسارت شدند
در همین راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه تعداد ۱۴۱ بهره‌بردار در طی ماه‌های اسفند تا فروردین‌ماه امسال دچار آسیب و ضرر و زیان جدی شدند به بازار گفت: متأسفانه شیوع بیماری کرونا بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال به بخش گل و گیاه این استان خسارت وارد کرد.

علی ساربان اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا لغو مجالس عزا و عروسی، میهمانی‌ها و مراسم مذهبی موجب کاهش مصرف گل در استان شد و لذا تنها در اسفندماه تا پایان فروردین‌ماه امسال برآورد خسارت‌ها حاکی از ضرر ۴۲۰ میلیاردی به گلخانه‌های تولید گل و گیاه است.

شیوع بیماری کرونا بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال به بخش گل و گیاه خراسان رضوی خسارت وارد کرد

وی بابیان اینکه بیش از ۸۰ درصد خسارت وارده در این بخش به تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده واردشده است افزود: متأسفانه شیوع کرونا ضرر اقتصادی غیرقابل جبرانی را به تولیدکنندگان گل و گیاه وارد کرده است که هنوز این ضرر و رکود رفع نشده است.

ضایعات ۷۰ تا ۹۰ درصدی گل و گیاه
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه مشهد نیز بابیان اینکه تعطیلی اجباری صنوف و هم‌چنین لغو مجالس عروسی، عزا و اجتماعات، هتل‌ها و رستوران‌ها از سال گذشته تاکنون جایی برای عرضه گل باقی نگذاشته است اظهار کرد: متأسفانه ۹۰ درصد خریدهای گل‌فروشی‌ها در این مدت ضایع شد و از بین رفت.

مهرشاد مدی بابیان اینکه کرونا این صنعت را با ضایعات ۹۰ درصدی در طی ماه‌های گذشته روبرو کرد ادامه داد: گل‌فروشان مشهدی در سه ماه از سال یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ماه بهترین شرایط و بازار را برای فروش دارند که متأسفانه به دلیل شیوع کرونا این فرصت درآمدزایی از آن‌ها گرفته شد.

وی بابیان اینکه تعداد ۴۰۰ واحد گل‌فروشی دارای مجوز در سطح این کلان‌شهر فعالیت دارند افزود: بسیاری از خریدهای این فروشگاه در این ایام از بین رفت و به ضرر تبدیل شد.

فعالیت ۲۰۰ تولیدکننده گل و گیاه و نهال در مشهد
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه مشهد هم‌چنین با اشاره به فعالیت ۲۰۰ تولیدکننده گل و گیاه و نهال در مشهد نیز گفت: امسال به‌واسطه اینکه شهرداری بسیاری از طرح‌های گل‌آرایی در سطح شهر را به مرحله اجرا نرساند لذا محصول تولیدکنندگان خریداری نشد و تمامی تولیدات آن‌ها به خاک تبدیل شد.

وی توضیح داد: عمده مشتری تولیدکنندگان گل‌های فصلی شهرداری است که امسال شهرداری به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا مصرف گل کمتری برای زینت شهر داشت و حتی کمتر ازآنچه با تولیدکنندگان قرارداد منعقد کرده بود، محصولات آن‌ها را خریداری کرد لذا این امر باعث ضایعات ۷۰ درصدی در بخش گل‌های فصلی شد.

کد خبر: ۲۰٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha