۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳
تاکید قالیباف و المعولی بر ارتقای روابط اقتصادی ایران و عمان
در دیدار رئیس مجلس عمان با رئیس مجلس مطرح شد

تاکید قالیباف و المعولی بر ارتقای روابط اقتصادی ایران و عمان

رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس عمان با اشاره به سطح بالای روابط سیاسی دو کشور بر ارتقای روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان تا بالاترین سطوح تاکید کردند.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه، ۹ بهمن ماه) در حاشیه برگزاری هفدهمین اجلاس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که در الجزیره پایتخت الجزائر برگزار می شود، با خالد بن هلال بن ناصر المعولی رئیس مجلس عمان دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه ایران و عمان در حوزه سیاسی و اقتصادی گفت: چندین دهه است که روابط دوستانه و برادرانه ای میان عمان و ایران برقرار است که سلطان قابوس در پایه گذاری آن نقش ویژه ای داشته و امروز سلطان هیثم بن فارق همان سیاست را ادامه می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه «برقراری و توسعه روابط دوجانبه میان ایران و عمان و همچنین با سایر کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه» جزئی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: معتقدیم نقش کشور عمان در هر ۳ نوع ارتباط بسیار ویژه است. ارتباطات در حوزه سیاسی بسیار دوستانه و عمیق است و باید تلاش کرد این روابط به حوزه اقتصادی نیز تعمیم یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز روابط میان تجار ایرانی و عمانی از طریق وزرا و رؤسای بانک مرکزی دو کشور در حال پیگیری و رو به پیشرفت است، عنوان کرد: البته باید کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور برگزار شود تا روابط دو کشور توسعه یابد.

قالیباف همچنین روابط ایران و عمان را به عنوان دو کشور همسایه، نمونه و الگویی برای روابط با سایر کشورها دانست و افزود: در حوزه روابط ایران و عمان، موضوع کریدور شمال-جنوب به خصوص در شرایط کنونی تحولات منطقه‌ای و جهانی بسیار حائز اهمیت است و می تواند در تقویت حوزه اقتصاد دو کشور مؤثر باشد.

رئیس قوه مقننه با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان خود به دنبال صلح پایدار و برقراری روابط دوستانه میان کشورهای همسایه است و هیچ گاه تهدیدی برای کشورهای اسلامی و همسایه نبوده و نخواهیم بود، افزود: در طول دوران بعد از انقلاب اسلامی نیز این را نشان داده و همواره علاقمند بوده ایم تا اوج دوستی و محبت خود را با کشورهای اسلامی داشته باشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه معتقدیم کشور دوست، عمان در تقویت این روابط میان کشورهای مسلمان منطقه به ویژه در حوزه خلیج فارس بسیار اثرگذار خواهد بود از تلاش ها و اقدامات عمان در حمایت از ملت یمن به ویژه کودکان یمنی تشکر کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بدون شک تحریم ها سختی هایی را برای مردم به وجود آورد اما در بسیاری از حوزه ها از جمله در حوزه های علمی، پزشکی، نفت و گاز، صنایع هوافضا و دانش هسته ای پیشرفت کردیم که کسی باور نمی کرد روزی به این سطح برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون آمادگی را داریم که این پیشرفت ها را با کشورهای همسایه به اشتراک بگذاریم. ما برای همه کشورها، دوست و برادر هستیم و هیچ پیش شرطی برای برقراری روابط نداریم به جز رژیم صهیونیستی که هیچ رابطه‌ای با آنها نخواهیم داشت.

رئیس مجلس عمان: راهکارهای توسعه صنعت در سفر رئیس کمیسیون صنایع مجلس ایران به عمان بررسی شد
خالد بن هلال بن ناصر المعولی نیز در این نشست با ابراز امیدواری از برقراری سفرهای دوجانبه میان دو کشور بیان داشت: در خصوص روابط میان دو کشور مایلم تأکید کنم ما بر تقویت روابط میان دو کشور مصمم بوده و بر آن تأکید داریم. به اعتقاد بنده از نظر روابط سیاسی به مرحله رضایت‌بخشی برای دو طرف رسیده‌ایم اما در حوزه روابط اقتصادی باید تلاش بیشتری کرد تا به سطح روابط سیاسی برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه درباره سازوکارهای تحکیم روابط میان دو کشور صحبت شده است، عنوان کرد: ما از خداوند منان خواهان امنیت و ثبات برای ملت ایران هستیم.

خالد بن هلال همچنین با بیان اینکه عمان و ایران صرف نظر از جایگاه جغرافیایی، روابط دیرینه ای دارند که ریشه در تاریخ دو کشور دارد، اظهار داشت: روابط تاریخی عمان و ایران نشان دهنده اشتراکات میان دو کشور است. همانطور که مرحوم سلطان قابوس و سلطان هیثم بن فارق تأکید داشتند ایران نقش ویژه ای در امنیت و ثبات عمان ایفا کرد و ما همچنان از این کمک جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم.

خالد بن هلال در ادامه با بیان اینکه پیام اسلام، پیام اتحاد میان مسلمانان تحت لوای پرچم اسلام و کتاب دینی مسلمانان یعنی قرآن است که قانون اساسی اصلی ماست، گفت: حل قضیه فلسطین نیز جز با ایجاد اتحاد میان گروه های فلسطینی ممکن نخواهد بود. سیاست دشمن اسرائیلی، سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» است از این رو هرچه فلسطینیان با هم تفرقه داشته باشند، قدرت اسرائیل افزایش می یابد لذا ما موظف به ایجاد اتحاد میان گروه های فلسطینی هستیم.

رئیس مجلس عمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در سفر به عمان میزبان شما باشیم. اخیرا میزبان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودیم و در خصوص راهکارها برای توسعه حوزه صنعت جلساتی برگزار شد.

کد خبر: ۲۰۳٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha