۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶
تلاش‌های سازمان بورس و بورس کالا برای جلوگیری از خروج خودرو از بورس ادامه پیدا کند
کارشناس بازار سرمایه:

تلاش‌های سازمان بورس و بورس کالا برای جلوگیری از خروج خودرو از بورس ادامه پیدا کند

قدرتی، کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط خاص اقتصادی کشور ایجاب می‌کند که با توجه به زیرساخت‌های مناسب بورس کالا، این عرضه‌ها برای بهبود صنعت خودرو و مدیریت بازار پرالتهاب آن انجام شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علیرضا قدرتی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه با دلیل ترس بورس از اقتصاد دستوری عنوان کرد: اقتصاد دستوری و دخالت دولت در تمام اقتصادهای جهان تا حدودی وجود دارد اما مسئله اصلی، میزان این دخالت است به گونه‌ای که اقتصاد کشور را در مسیر درست قرار دهد.

وی افزود: مهم‌ترین چالش بازار سرمایه در حال حاضر موضوع دخالت‌های دولت در آن است. دخالت‌های دولت تنها مربوط به قیمت‌گذاری نیست، بلکه دولت در سایر زمینه‌ها شامل حاکمیت شرکتی و مدیریت شرکت‌ها نیز ورود می‌کند.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه؛ به نظر می‌رسد دولت هنوز حق مالکیت سهامداران را به رسمیت نشاخته است و همین موضوع موجب از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار شده است.

قدرتی با اشاره به مواضع اصلی مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: یکی از مواضع اصلی مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا، انحصاری بودن محصولات خودروسازان است و مطرح می‌شود محصولات انحصاری نباید در بورس کالا عرضه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این موضوع عنوان کرد: مقصر اصلی انحصاری بودن صنعت خودرو، دولت است که با دخالت‌های خود در قیمت‌گذاری و مدیریت، مانع از ورود بخش خصوصی به این صنعت شده است. اما مسئله عرضه کالای انحصاری در بورس کالا حل شده است و سایر محصولات مانند فولادی‌ها نیز سال‌هاست که در بورس کالا معامله می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: این انتظار وجود دارد که تلاش‌های سازمان بورس و بورس کالا برای جلوگیری از خروج خودرو از بورس ادامه پیدا کند. شرایط خاص اقتصادی کشور ایجاب می‌کند که با توجه به زیرساخت‌های مناسب بورس کالا، این عرضه‌ها برای بهبود صنعت خودرو و مدیریت بازار پرالتهاب آن انجام شود.

قدرتی در رابطه با دلیل پافشاری دولت برای دخالت در مکانیزم بازار کالاهای مختلف که تنها به خودرو نیز محدود نمی‌شود و به صورت حجمی و قیمتی دخالت‌های مختلفی از سوی دولت صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دولت‌ها نسبت به تورم و دسترسی ارزان مردم به کالاهای اساسی مسئول هستند و یکی از ماموریت‌های مهم هر دولت کنترل تورم است اما اتخاذ یک راهکار مناسب برای کنترل آن بسیار حائز اهمیت است و قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند کارساز باشد، چراکه موضوع تورم مربوط به یک بخش نیست و عوامل مختلفی در بروز تورم تاثیر دارند.

به گفته این کارشناس؛ در شرایطی که تورم در سطح جامعه در حال افزایش است، دولت نمی‌تواند با سیاست‌های تثبیت قیمتی با آن مقابله کند. به نظر می‌رسد دولت باید ریشه اصلی تورم یعنی پارامترهای اقتصاد کلان و نقدینگی را مورد توجه قرار داده و در جهت ثبات آن‌ها حرکت کند.

کد خبر: ۲۰۳٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha