۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
افت شاخص بی تدبیری یا نوسان گیری؟
یادداشت؛

افت شاخص بی تدبیری یا نوسان گیری؟

در حالی در یک هفته گذشته شاخص کل بورس بیش از ۱۳۰ هزار واحد افت کرده که نه جنگی رخ داده و نه تورم متوقف شده است، فقط گویا حقوقی ها و ... به دنبال جبران کسری منابع خود از نوسان گیری هستند.

حامد شایگان؛ بازار: بورس در روزهای اخیر با افت های زیادی همراه شده که بخشی از این مساله تحت تاثیر خبرسازی های منفی و همچنین ریسک های اقتصادی است که دولت بر بازار سرمایه تحمیل کرده، اما اصلاح شارپ در این مقطع کنونی هیچ توجیهی ندارد، مگر اینکه دست های پشت پرده به دنبال ایجاد فضای ترس برای خروج سهامداران خرد از بازار شوند یا اینکه عده ای در حالی خالی کردن سهام برای ایجاد کف های پایین تر برای شاخص باشند.

البته هم اکنون از نظر تکنیکالی شاخص به محدوده های حمایتی رسیده و احتمال بازگشت از محدوده یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد وجود دارد، اما این روند نزولی شارپ در شرایطی که اقتصاد کشور از انحراف نقدینگی و سوداگری در بازار طلا و ارز رنج می برد اتفاقی بسیار عجیب است و بیشتر حکایت از آن دارد که حقوقی ها برای تامین منابع مورد نیاز حقوق و عیدی و ... دست به نوسان گیری زده اند، در غیر این صورت چه اتفاقی در مملکت افتاده که به یکبار شاخص کل بورس از یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد شارپ تا یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد سقوط کند؟

این نوع رفتار بازار سرمایه عمدتا در شرایط آغاز دور جدید تحریم ها، نوسانات شدید قیمت ارز یا احتمال آغاز جنگ رخ می دهد و حتی عملیات های خرابکارانه هم نمی تواند دلیل منطقی بر ایجاد چالش اقتصادی در کشور باشد، مگر اینکه عده ای آنها را ابزاری برای نوسان گیری قرار دهند تا همان مردم عادی که به دعوت دولت به بورس آمدند عطای بورس را به لقای آن ببخشند، به همین دلیل هیچ استدلال بنیادی پشت این ریزش کنونی شاخص کل بورس وجود ندارد و از آنجایی که تورم در اقتصاد به بیش از ۴۵ درصد و رشد ماهانه نقدینگی هم به ۳۳ درصد رسیده است عملا نوسان رو به پایین بورس یک بی تدبیری برای افزایش نوسان در بازارهای موازی است.

به طور قطع اگر شاخص کل بورس روز دوشنبه از محدوده حمایتی برنگردد، این احتمال را هم تقویت می کند که شاخص کل بورس دوباره به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد می رود و این به معنای افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی برخی نمادهاست و ارزش دلاری بازار سرمایه هم به شدت کاهش می یابد و تقریبا به محدوده ۱۳۰ میلیارد دلار می رسد که برابر با ارزش بازار سرمایه در ابتدای سال ۹۸ خواهد بود، آنهم در شرایطی که از سال ۹۸ تاکنون قیمت دلار در بازار ۳ برابر شده است.

کد خبر: ۲۰۳٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha