۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
از تاثیر کرونا بر وضعیت شرکت ها تا تاثیر کنترل بازارهای موازی بورس
تحلیل روزانه بورس/۳۰ اردیبهشت۹۹؛

از تاثیر کرونا بر وضعیت شرکت ها تا تاثیر کنترل بازارهای موازی بورس

بازار در معاملات امروز معجونی از عوامل مختلف و تاثیر بر بازار سرمایه بود که در نهایت این عوامل بورس را در بالای کانال یک میلیون واحد نگه داشت.

وحید بلالی؛ بازار: امروز بازار در ابتدای معاملات روندی صعودی به خود گرفت و این روند با شدت گرفتن  عرضه ها در میانه بازار متعادل شد. شاخص کل در پایان معاملات امروز با رشد ۶۹۴۴ واحد توانست در کانال بالای یک میلیون واحد قرار بگیرد و به مقدار یک میلیون و ۲ هزار واحد برسد.

تاثیر کرونا بر وضعیت شرکت ها 
تاثیر کرونا بر وضعیت شرکتها را میتوان در معاملات امروز بازار به وضوح مشاهده کرد، این عامل می تواند نقطه ای برای منظم کردن بازار باشد، در چند روز اخیر بازار به صورت اپیدمی گله ای به یک باره کاملا سبز یا قرمز می شد اما حالا یک میزان مشخص برای نمادهای بورسی وجود دارد تا بتوان ارزش آن را در شرایط فعلی ارزیابی کرد، در بخش دارویی با شایعات حذف ارز مرجع برای دارو این گروه به شدت سبز رنگ شده است، بانکی ها نیز به مدد تبادلات اینترنتی توانستهاند از تاثیر کرونا در امان بمانند و تقاضا را در این نمادها شاهد هستیم.

عامل دیگری که بر نمادهای بانکی تاثیرگذاشته است تاثیر ویژه صندوق های ETF بر عملکرد بانکها و افزایش تقاضا سهام آن هاست، در بخش فرآورده های نفتی با افزایش تب ویروس کرونا در جهان و کاهش قیمت های جهانی نفت گروههای پتروپالایشی به محدوده قرمز رنگ خود رسیده اند، لیدرهای این گروه در وضعیت اصلاح قرار گرفته و خبری از پول هوشمند برای بالا بردن سهام این دو نماد نیست.

 خبر افزایش تولید فولاد نیز می تواند در آینده گروه های فلزات اساسی اثر مثبت داشته باشد،اما پول هوشمند تاکنون فقط ذوب را تائید کرده است، دو نماد شاخص ساز فولاد و فخوز در صورت افزایش تقاضا می توانند روزهای سبزی را برای شاخص کل و ایجاد جو روانی برای معامله گران به ویژه تازه واردان بورسی ایجاد کنند، زیرا تازه واردان فکر می کنند زمانی شاخص کل بورس مثبت باشد تمام بازار مثبت بوده و زمانی که شاخص کل منفی باشد کل بازار تحت تاثیر آن منفی خواهد شد.

علت ریزش بازار در میانه ساعات معامله چه بود؟
ریزش بازار در چند فاکتور می تواند بررسی شود، اولین عامل ریزش بازار مقاومت یک میلیون واحد و ترس از بازگشتن به مرز روانی زیر یک میلیون واحد ارزیابی می شود، تحلیلگران تکنیکال این وضعیت را با الگوهای کلاسیک بررسی می کنند و در اینکه شاخص کل یک الگوی زیگزاگ بسازد یا در حال تکمیل پهنه منظم یا نامنظم بوده بحث می کنند، البته تکمیل وضعیت بازار در روزهای آینده می تواند این الگو را تکمیل و از تردیدها کم کند، تحلیلگران تکنیکال مشاوران بورسی در بسیاری از شرکت ها هستند و این عامل می تواند در بالا رفتن و یا پایین آمدن قیمت سهامی در آینده تاثیر گذار باشد زیرا خرد جمعی به یک سمت و سوی واحد پیش خواهد رفت.

علت دیگر ریزش های امروز  اتمام مهلت پذیره نویسی صندوق واسطه‌گری مالی یکم و همچنین عرضه اولیه صنایع لاستیک یزد در معاملات فردا است، تازه واردان بورسی به هیچ وجه قیمت سهم معامله شده را نمی بینند و تنها فقط به دلیل اینکه فردا عرضه اولیه ای در کار است نمادهای خود را می فروشند که این نگاه به بورس واقعا جای تاسف دارد، حداکثر خرید عرضه اولیه در نماد لاستیک یزد تنها ۶۵ هزار تومان بوده و آیا این میزان ارزش دارد که معامله گر سهام خود را در سود و به ویژه در ضرر بفروشد؟

تازه واردان هیجان زده و غول هایی به نام شستا، خساپا و خودرو
همچنان معاملات سه نماد غول بورسی بر شاخص کل بورس تاثیرگذار است، معاملات شستا امروز شاهد عرضه ها و تقاضاهای سنگینی بود عده ای می خواستند شستا را صف خرید کرده و عده ای نیز در فکر صف فروش کردن شستا بودند، در نهایت برخورد این دو نگاه تنها به سود ۰.۲۸ درصدی شستا ختم شد و این نشان دهنده متعادل شدن شستا در این قیمت است نمادهای خودرو و خساپا نیز نتوانستند بر شاخص کل بورس تاثیر چندانی بگذارند و در نهایت بورس به رشد حداقلی خود در پایان معاملات امروز راضی شد.
 

معامله اشخاص حقوقی در گواهی سپرده سکه ممنوع شد
این خبر باعث شده فروشندگان سکه‌ها در بورس کالا به صف شوند،   بر این اساس کلیه اشخاص حقوقی (به استثنای بازارگردان‌ها و صندوق های طلا) و نیز کدهای سبد تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید اوراق در نمادهای گواهی سپرده کالایی طلا نباشند. با اعلام این خبر نماد سکه‌های تمام بهار تحویلی یک روزه به صف فروش نشستند. این عامل می تواند باز هم نقدینگی را به سمت سهام آورده در چند هفته اخیر نقدینگی علاوه بر بورس بر سه بازار، ارز، سکه و طلا و خودرو حمله کرده بود، در بازار خودرو با اقدام به موقع دولت و قوه قضائیه جلو سفته بازی گرفته شده و نقدینگی جرات ورود به آن محدوده را از دست داد، در بازار سکه نیز با این اقدام فوق نقدینگی در روزهای آینده متعادل خواهد شد، در بازار ارز نیز دولت باید همت خود را مجددا آغاز کند تا نقدینگی باز هم به سهام و بازار بورس بیاید، فلج کردن روند نقدینگی در بازارهای موازی بورس می تواند باز هم به رشد پرقدرت بورس در هفته های آینده ختم شود.

کد خبر: ۲۰٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha