۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
چالش های مالیاتی مانع تمرکز تولیدکننده روی تولید و توسعه است
بازرس اتحادیه لوستر در گفتگو با بازار؛

چالش های مالیاتی مانع تمرکز تولیدکننده روی تولید و توسعه است

کرج- خدیری بازرس اتحادیه لوستر تهران و مدیرعامل شرکت کیان با تاکیدبر اینکه چالش بزرگ تولیدکننده ها با اداره مالیات است،گفت: ما به جای تمرکز روی تولید باید درگیر چالش ها با اداره مالیات و دارایی باشیم.

گروه استان ها؛ «شرکت کیان» که تولید کننده محصولات چوبی و برنزی که مکمل لوستر و چراغ‌های روشنایی است یکی از برندهای ایرانی است که توانسته با تنوع تولید ۴۰۰ محصول و صادرات به ۱۰ کشور قدم بزرگی در این صنعت برداشته و همچنین ارزآوری برای کشور داشته باشد. این شرکت تنها تولیدکننده محصول ترکیبی از برنز و نقاشی در دنیاست و در صنعت رنگ و چوب نیز پیشتاز است و تلاش کرده طرح های سنتی ایرانی را در محصولات تولیدی خود پیاده کند که در بسیاری از کشورهای اروپایی طرفداران خود را دارد.

اما این شرکت نیز علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم ها، با چالش های داخلی نیز مواجه است. گفتگوی خبرنگار بازار با «سعید خدیری» مدیرعامل این شرکت که بازرس اتحادیه لوستر هم هست را با هم می خوانیم.

*اکثر کارهای شما بیشتر به کارهای هنری شباهت دارد تا کارهای صنعتی، تابحال بازاریابی خارجی داشتید؟

بله تا به امروز توانستیم به ۱۰ کشور روسیه، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، اتریش، قطر،عراق، ترکیه آلمان و امارات صادرات داشتیم که در هامبورگ آلمان وامارات نمایندگی هم داریم که فروش اینترنتی ما را بر عهده دارند.

*از تولید ومحصولات خود بگویید و اینکه آیا محصولات شما قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی یا داخلی هست؟

به جرات می توانم بگویم تولیدات ما می‌تواند در دنیا شاخص باشد چون تمام محصولات ساخت کارخانه و برند ما کارِ دست هستند. ریخته گری که بخش فلزی هست به سبک معاصر و با دست انجام می‌شود. در مرحله بعد رنگ کاری هم با دست انجام می شود، نقاشی و دیزاین هم با دست صورت می گیرد. فکر می کنم در دنیا برای اولین بار این سطح کار و کیفیت با دست انجام می شود.

برند ما سابقه طولانی دارد اما تغییرات جدیدی در آن به وجود آوردیم. قبل از این ما همین محصولات را به طور عمده و به تیراژ بسیار بالا از کشور چین وارد می‌کردیم، پس از صعود قیمت ارز در۵-۶سال گذشته تصمیم گرفتیم همان کار را تولید کنیم. این تصمیم و اتفاقی بود که هم موجب کارآفرینی و هم تولید داخلی محصولات ‌شد. البته کارهای چینی نقاشی دست نداشتند و چاپی بودند و محصولات ما با نقاشی دست و رنگ روغن انجام می شود. اکنون بعد از گذشت ۵ سال محصولات باکیفیت ما نسبت به کارهای چینی که ضعیف تر بود در بازار جای خود را پیدا کرده و آینده بسیار روشنی برای برند خودمان می بینم چون این کار حرف بسیاری برای گفتن دارد.

*چه تعداد اشتغال زایی دارید و چقدر امکان افزایش این تعداد را دارید؟( آیا نیاز به نقدینگی دارید یا از وام های بانکی استفاده کردید؟

در حال حاضر ۶۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰۰نفر به طور غیر مستقیم در مجموعه صنعتی ما مشغول به کار هستند. توانستیم یک بار از وام استفاده کنیم. اما مشکلاتی که در پرداخت و گرفتن تسهیلات موجود است خسته کننده و باعث می شود تولیدکننده منصرف شود. به دلیل این موانع با هزینه ها و سرمایه گذاری های شخصی کار را جلو می‌بریم. وسعت و گستردگی کار ما بی نهایت است و امکان افزایش اشتغال داریم. چرا که بحث صادرات ما بسیار جدی است. اگر مشکلات سیاسی ناشی از تحریم ها و موانع نقل و انتقالات ارز نبود قطعا رشد و پویایی بیشتری در این سالها داشتیم. در واقع امکان صادرات بسیاری داریم در صورتی که موانع رفع شود.

*مواد اولیه خود را چگونه تهیه می‌کنید؟ آیا به راحتی قادر به تأمین موادی مانند فلز و چوب هستید؟

متاسفانه تهیه مواد اولیه همیشه برای ما سخت است. قسمتی از مواد اولیه تولید داخلی است اما بخش زیادی را هم مواد خارجی تشکیل می‌دهند. ما در تامین این مواد سختی های خاص خود را داریم حتی خودمان در بازار دست بردیم و قصد داشتیم وارد کنیم اما به دلیل سخت و شکل بودن دریافت مجوزهای واردات این کار میسر نشد. البته ما نسلی هستیم که متحمل سختی ها شدیم و این مشکلات ما را از پا نمی اندازد بلکه عزم ما را جزم تر می‌کند.

*چوب را از داخل تهیه می‌کنید یا وارداتی است؟

بحث الوار قطعا خارجی است، ما از چوب هایی که از گرجستان، ارمنستان و روسیه چوب های روسی، سفید و یا راش وارد می شود استفاده می کنیم. البته با روسیه در زمینه واردات چوب راحت تر می شود کار کرد. در بحث فلز هم ما از ضایعات استفاده می کنیم. در واقع برنز یا همان برنج را در ریخته گری آب کرده و سپس استفاده می کنیم. می توان گفت تاریخ وارد کارخانه ما می شود، علاءالدین های کوچک چراغ گازی های قدیمی و وسایل برنجی قدیمی که در قسمت ضایعات جمع می‌شود مورد استفاده ماست. گاهی اوقات شاید قدردان لوازمی که داریم نباشیم اما همین وسایل در کوره آب شده و تبدیل به قطعات هنری می‌شود که روی کارهای چوبی نصب می گردد.

*نقل و انتقال پول را به چه ترتیبی انجام می‌دهید؟

نقل و انتقال ارز یک فرایند بزرگ است و دقیقا همین مشکل است که تحریم ها نگذاشته شکوفایی را که باید، داشته باشیم. مشتری های اروپایی ما متأسفانه ارز را چمدانی برای ما می‌آورند حتی روسیه هم به این صورت است چون توان تهاتر و مبادلات کالای اعدادی بالای میلیون دلار را دارند ولی تهاتر و مبادله کردن کالاها با اعداد زیر یک میلیون دلار سخت است.

مشکل بزرگ ما و مشتری خارجی مان نقل و انتقالات ارز هست. سعی کردیم با صرافی ها و حساب بانکی و آشناهایی که در اروپا و امارات داریم تا حدی بتوانیم این مشکل را حل کنیم. گلایه ای که اکثر تولیدکنندگان دارند این است که مواد اولیه داخلی را هم سوپر خارجی خریداری می کنند.

*فکر می کنید فقط تحریم هاست که شرایط را برای تولید سخت می کند؟

گاهی اوقات خود ما هم به خودی می‌زنیم شاید اگر به فکر هم بودیم این تحریم ها نمی‌توانستند آنقدر روی ما تاثیر بگذارند. یعنی به قدری که تحریم ها از داخل به ما فشار می‌آورد از بیرون تاثیر ندارد. به عنوان مثال در بسیاری از مواقع در محصولاتی که داخلی هستند، چون به دلیل تحریم ها رقیب داخلی ندارند متاسفانه قیمت واقعی نیست و قیمتی که باید لحاظ شود بسیار بالاتر از قیمت جنس خارجی اگر با تعرفه نرمال وارد می‌شد هست و این موضوع کار ما را بسیار سخت می کند.

به عنوان مثال اگر ساده‌ترین مورد را بخواهم بگویم تینر که اقلام پایه مصرفی ما هست شاید ارز و دلار در این چند سال اخیر به فرض حدود ۱۰ برابر شده باشد ولی قیمت تینر چند برابر آن شده چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

اکثر مواد پایه تینر مواد خارجی هستند یک قسمتی از این مواد هم تولید داخل است ولی هیچ هماهنگی و همخوانی ندارد افزایش نرخ ارز و برخی از کالاهای مصرفی ما بخصوص مواد اولیه از دلایل وجود این مشکلات هستند.

*برای ادامه مسیر خود و بهبود بخشیدن به تولیدتان، مهم ترین چالش شما در کشور با کدام دستگاه ها است؟

چالش و بحث مالی را که کم و زیاد در کشور داشتیم اما عدم شفافیتی که اداره مالیات دارد خصوصا در این سالهای اخیر ما را با مشکل مواجه کرده است. قبلا بحث توافقی بود الان بحث حساب های بانکی به میان آمده که خود این موضوع یک چالش بزرگی را برای شرکت ما به وجود آورده است. چون ما بحث خرید مواد اولیه و تسهیلات داریم و اعدادی که به حساب کارخانه رفت و آمد می کند چالش بزرگی را با اداره مالیات برای ما ایجاد می‌کند و این حجم بسیار زیادی از منابع اصلی مالی ما را درگیر می‌کند.

یعنی به جای اینکه فکرمان را روی تولید و خط تولید های جدید و گستردگی کارخانه بگذاریم قسمتی از فکر ما به سمت مالیات می رود که حساب های بانکی مان درست باشد و پول رفت و آمد نکند. این یک واقعیت است این مسئله در چند سال اخیر یک معضل بزرگ برای تولیدکنندگان است.

کد خبر: ۲۰۲٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha